اعلام شرایط تأمین استاد در دانشگاه فرهنگیان

اعلام شرایط تأمین استاد در دانشگاه فرهنگیان

نظر به اینکه دانشجومعلمان پذیرفته شده در دوره کارشناسی پیوسته این دانشگاه متعهد به خدمت آموزش و پرورش هستند، به لحاظ ادامه تحصیل تابع مقررات مربوط به مستخدمین دولت و قانون متعهدین خدمت سال ۶۹ هستند.

بر اساس قوانین مذکور و به استناد قسمت الف بند ۷ بخش چهارم مقررات مربوط به استخدام رسمی ـ قطعی دستورالعمل مربوط به متعهدین خدمت در آموزش و پرورش ابلاغی به شماره ۴۷۳۷۴ مورخ ۱۳۹۵٫۳٫۲۹ وزیر آموزش و پرورش و به استناد نامه ۱۸۰/۲۵۷۱۸/۲۲ مورخ ۱۳۹۶٫۲٫۲۳ رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت، دانشجو معلمان برای ادامه تحصیل باید بعد از فراغت از تحصیل و صدور حکم رسمی ـ قطعی توسط ادارات آموزش و پرورش محل خدمت، در چارچوب ادامه تحصیل فرهنگیان (رسمی و پیمانی) در صورت نیاز و اخذ فرم موافقت با ادامه تحصیل فرهنگیان از ادارات کل سهمیه محل خدمتی، جهت ادامه تحصیل اقدام نمایند.

با توجه به توضیحات فوق دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی مأموریت‌گرا فقط مجری آموزش دانشجومعلمان در طول تحصیل است و مسائلی مانند نحوه ادامه تحصیل، اشتغال و غیره در حیطه اختیارات وزارت آموزش و پرورش است.

دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی مأموریت‌گرا از سال ۱۳۹۱ تا کنون اقدام به پذیرش دانشجو در ۱۶ رشته تحصیلی دوره کارشناسی پیوسته نموده است که دانشجومعلمان هر یک از این رشته‌ ها بر اساس برنامه درسی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ملزم به گذراندن، تعداد واحدهای درسی مشخص بوده‌اند.

همچنین به استناد تبصره‌های ۲ و ۳ ماده ۲۳ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، دانشجومعلمان ملزم به گذراندن ۳۵ واحد دروس «معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلامی» و حداقل ۸ واحد «کارآموزی» در برنامه‌های درسی مصوب هستند. دانشگاه طی سه سال گذشته به بازنگری برنامه‌های درسی برای عمل به این ماده اساسنامه اقدام کرده و برنامه‌ها را به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی رسانده است.

دانشجومعلمان می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قسمت دفتر گسترش آموزش عالی، بخش «برنامه‌های درسی مصوب» و یا با مراجعه به سایت دانشگاه فرهنگیان، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی قسمت «رشته‌های تحصیلی و برنامه‌های درسی دوره کارشناسی پیوسته» از جزئیات تعداد واحدها و سرفصل‌های مصوب تمامی رشته‌های جدید (بازنگری شده)‌ و مصوب قدیم اطلاع یابند.

تأمین استاد در این دانشگاه به سه طریق صورت می‌گیرد:

الف ـ بر اساس دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه استخدامی اعضای هیأت علمی و از طریق فراخوان جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که متقاضیان پس از قبولی در مراحل مختلف مصاحبه علمی و عمومی و تأیید هیأت مرکزی جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان عضو هیأت علمی در این دانشگاه مشغول به تدریس می‌شوند.

ب ـ از بین دبیران دارای تحصیلات دکتری تخصصی رسمی شاغل در آموزش و پرورش پس از بررسی صلاحیت علمی و عمومی توسط کمیته بررسی تعیین صلاحیت، در صورت کسب صلاحیت تدریس در دانشگاه به صورت مأمور آموزشی تمام وقت، به کارگیری می‌شوند. این مدرسان علاوه بر توانایی‌های علمی، از تجربه بسیار خوب معلمی نیز برخوردار هستند.

ج ـ‌ در صورتی‌که دانشگاه نتواند در برخی رشته‌های خاص کادر آموزشی خود را از دو طریق مذکور تأمین نماید از بین متقاضیان حق‌التدریس که عضو هیأت علمی یا بازنشسته هیأت علمی دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشند، به صورت پاره‌وقت (حق‌التدریس) دعوت به همکاری می‌نماید.

از سال ۱۳۹۲ تا کنون دانشگاه کوشیده است برای به روز رسانی برنامه‌های درسی به استناد هدف عملیاتی ۱۱ «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۳۹۰:۳۸ که «بازمهندسی سیاست‌ها و باز تنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم» با تأکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت و طراحی سیاست‌های مناسب برای ارتقای شیوه‌های جذب، تربیت و نگهداشت معلمان در آموزش و پرورش، اقدام کند. بنابر این طی سه سال گذشته دانشگاه با همکاری گسترده اعضای هیأت علمی و مدرسان خود و سایر دانشگاه‌های کشور موفق شده است تمامی برنامه‌های درسی ۱۶ رشته دوره کارشناسی پیوسته را بازنگری کرده و به تصویب شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی رساند.

بر این اساس، سقف واحدهای درسی دوره‌های کارشناسی پیوسته دانشگاه بر اساس «معماری کلان برنامه درسی تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران»‌ (مصوب جلسه ۸۹۶ مورخ ۱۳۹۴٫۹٫۲۸ شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغی طی نامه شماره ۲/۲۱/۲۶۸۵۷۳ مورخ ۱۳۹۴٫۱۲٫۱۵ دفتر برنامه‌ریزی آموزش الی وزارت علوم، تحقیقات فناوری) ۱۵۰ واحد درسی تعیین شده است، که دانشجومعلمان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه فرهنگیان قسمت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی بخش «رشته‌های تحصیلی و برنامه‌های درسی دوره کارشناسی پیوسته» از جزئیات تعداد واحدها و دروس قابل ارائه در طی ۸ نیمسال را مشاهده کنند. بنابر این شایسته است دانشجومعلمان، به عنوان جویندگان علم و دانش و در عصر فناوری اطلاعات پیش از حضور در نشست خبری از طریق مراجعه به سایت‌های معتبر وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری یا دانشگاه فرهنگیان، اطلاعات لازم را کسب نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *