دریافت نشان درجه یک هنری معادل دکتری در هر حوزه هنری است

دریافت نشان درجه یک هنری معادل دکتری در هر حوزه هنری است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان؛ در دو سه روز اخیر پروین بهمنی، لالایی‌خوان پیشکسوت قشقایی و پژوهشگر حوزه موسیقی اقوام و نواحی نشان درجه یک هنری را برای «آواز» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

دامون شش بلوکی،نوازنده و پژوهشگر موسیقی درباره اعطای نشان درجه یک هنری به این پیشکسوت موسیقی قشقایی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: این نشان معادل دکترا در هر رشته هنری است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمند اهداء می شود؛ نشان درجه یک هنری پروین بهمنی لالایی‌خوان پیشکسوت قشقایی و پژوهشگر حوزه موسیقی اقوام و نواحی را برای «آواز» اهدا می شود.

وی افزود:  این نشان هنری هفته گذشته به امضای سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید.

این هنرمند خاطر نشان کرد: پروین بهمنی چندی پیش نیز به عضویت موسسه پیشکسوتان هنر ایران درآمد.

پیش از این نیز پروین بهمنی نشان درجه دو هنری را در بخش «پژوهش» گرفته بود و این‌بار نشان درجه یک را که معادل دکتری است، برای آواز دریافت کرده است.

پروین بهمنی چند سال پیش در جریان برگزاری «فستیوال فرهنگ، ادبیات و موسیقی ترک‌زبانان جهان» در قزاقستان، به پاس زحماتی که در چند دهه‌ گذشته در عرصه‌ی فرهنگ کشیده بود، به‌عنوان «بانوی برگزیده فرهنگی ترک‌زبانان جهان» معرفی و تقدیر شد.

روند دریافت نشان درجه یک هنری به این صورت است؛ گواهی‌نامه هنری یکی از گواهی‌نامه‌های است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان اعطا می‌کند که این درجه هنری جایگزین مدرک علمی یک هنرمند است. هنرمندانی که فاقد مدرک دانشگاهی هستند و یا مدرک دانشگاهی آنها آن سطح را نمی‌پوشاند، این فرایند را طی می‌کنند و پس از مدتی درجه هنری دریافت می‌کنند؛ این گواهی‌نامه براساس مصوبه شورای انقلاب فرهنگی جلسه ۵۶۹ مورخه ۱۳۸۴٬۷٬۱۲ به اجرا درآمده‌است. هنرمندان سوابق هنری خود را بر اساس تعاریف مشخص به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش کرده و مدارک هنری آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تشخیص سطح فعالیت هنری، برای اعطا گواهی‌نامه به ایشان اقدام می‌شود.

مدارک این هنرمندان ابتدا در کمیته‌های تخصصی در معاونت هنری و سایر معاونت‌های وزارت ارشاد مانند معاونت سینمایی که هر کدام کمیته‌های هنری خاص خود را دارند، بررسی می‌شود و بر اساس جدول امتیازات و میزان تخصص و توانمندی هنری آنها، توسط داوران، ارزشیابی و در نهایت به آنها درجه هنری داده می‌شود.

گواهینامه هنری هنرمندان توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور و براساس تجربه و فعالیت تخصصی و حرفه‌ای هنرمندان حائز شرایط رشته‌های مختلف به ایشان اعطا می‌شود و صرفاً یک گواهی‌نامه تخصصی است. این شورا در بررسی‌های خود هیچیک از سوابق دیگر متقاضیان جز سوابق هنری را مد نظر قرار نداده و با تکیه بر توانایی‌های هنری افراد گواهینامه تخصصی هنری را صادر می‌کند تا جایگزین مدارک دانشگاهی آنان شود؛گواهی‌نامه‌ها پس از تایید اعضای شورا به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده و به هنرمندان تقدیم می‌شود.

شورای ارزشیابی هنرمندان به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا نماینده تام‌الاختیار وی و اعضایی چون نماینده وزارت علوم تحقیقات و فناوری، نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، نماینده فرهنگستان هنر و دو تن از استادان برجسته ادبی و هنری به پیشنهاد شورا و تصویب در شورای هنر شورای انقلاب فرهنگی، تشکیل می‌شود.

پروین بهمنی، موسیقیدان و پژوهشگر متولد سال ۱۳۲۸ در ایل قشقایی است. او کودکی خود را در ایل گذراند و سال‌ها به‌عنوان آموزگار در مناطق مختلف عشایری استان فارس خدمت کرد. بهمنی در چند دهه‌ی اخیر، در انتشار کتاب‌هایی مانند «داستان‌ها و حکایت‌ها و افسانه‌های اقوام ترک»، «ایران ترکلر»، «جغرافیای محیط عاشقی ترکان ایران» و چند کتاب دیگر همکاری داشته است.

این هنرمند همچنین آلبوم‌هایی را مانند «خدای من غریب»، «به یاد فرود»، «مجموعه نغمه‌های عاشقی قشقایی»، «آوازهای قشقایی» و چند آلبوم دیگر منتشر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *