اسکندری:بررسی رشته‌های دانشگاه آزاد نیمه تمام ماند/ وزارت علوم مصوبه کمیسیون آموزش را نمی‌پذیرد

 

اسکندری:بررسی رشته‌های دانشگاه آزاد نیمه تمام ماند/ وزارت علوم مصوبه کمیسیون آموزش را نمی‌پذیرد

صالح اسکندری عضو هیئت‌رئیسه و مسئول امور رسانه‌‌های دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، با تشریح مذاکرات صورت گرفته این دانشگاه با معاونت آموزشی وزارت علوم در شب گذشته، گفت: دفتر گسترش وزارت علوم شب گذشته در حین بررسی دو فهرست ۱۰۰۰ و ۱۴۰۰ رشته محل کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد که مشمول بند سوم مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود، با فشارهای معاونت آموزش وزارت علوم از ادامه بررسی‌ها خودداری و کار را نیمه تمام رها کرد.

وی افزود: به نظر من فشارهایی بر دفتر گسترش به منظور اعلام اعداد و ارقام وجود داشت، چون امروز می‌بایست دو فهرست دیگر کد رشته محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار می‌گرفت.

عضو هیئت‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر مصوبات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به عنوان فصل‌الخطاب در موضوع پیش آمده، عنوان کرد: بر خلاف سایر معاونان وزارت علوم، معاونت آموزشی این وزارتخانه نه قانون سال ۱۳۶۷  مجلس شورای اسلامی و مجوزهای هیئت ۳ نفره را می‌پذیرد و نه حاضر است مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر علوم و معاونان این وزارتخانه تصویب شده، را قبول کند.

وی چنین رویکردی را در بین دستگاه‌های اجرایی و مقاومت در برابر قوانین کشور را بی‌سابقه خواند و گفت: احتمال دارد پای منافع جناحی و شخصی در میان باشد، لذا از وزیر علوم می‌خواهیم با ورود به این موضوع مانع از طرح مباحث سلیقه‌ای و سیاسی در موضوعات کارشناسی شوند.

مسئول امور رسانه‌‌های دانشگاه آزاد با تاکید بر توافقات صورت گرفته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و با اشاره به نامه رئیس این کمیسیون به وزیر علوم، گفت: براساس مصوبه کمیسیون آموزش، تحقیقات مجلس کلیه رشته محل‌هایی که پذیرش دانشجوی دکتری دارند، به آنها مجوز پذیرش دانشجوی ارشد نیز داده می‌شود.

اسکندری افزود: همچنین در رشته محل‌هایی که دوره کارشناسی‌ارشد داشتند و حداقل یک دوره فارغ‌التحصیل داده‌اند به آنها نیز مجوز پذیرش داده می‌شود.

مسئول امور رسانه‌‌های دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سومین مصوبه کمیسیون آموزش، افزود: در رشته محل‌هایی که حداقل ۳ استادیار تمام وقت داشته باشند، مجوز کارشناسی‌ارشد اعطا می‌شود.

وی درباره این مصوبه، به این تبصره نیز اشاره کرد و گفت: چنانچه در برخی رشته محل‌ها ۲ استادیار تمام وقت و حداقل دو استادیار یا بالاتر به صورت نیمه وقت حضور دارند، صرفا برای یک سال مجوز پذیرش دانشجوی ارشد داده می‌شود.

اسکندری تصریح کرد: براساس مصوبه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کلیه ۲۹۰۰ رشته محل‌های حذف شده مشمول شرایط این مصوبه است و ما بر همین اساس از داوطلبان دعوت می‌کنیم با آسودگی خاطر تا ۲۷ تیرماه اقدام به انتخاب رشته کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد رشته‌های اعلام شده گفت: وقتی هنوز دو فهرست اصلی دانشگاه بررسی نشده، چگونه می‌توان آماری را اعلام کرد؟

اسکندری با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی از رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خواست هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند.

وی در پایان از زحمات کارشناسان دفتر گسترش وزارت علوم که شب گذشته تا دیر وقت به بررسی رشته محل‌ها پرداختند، تشکر کرد.

به گزارش تسنیم، براساس مصوبه هفته گذشته کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره کدرشته‌محل‌های دانشگاه آزاد، مقرر شد رشته محل‌‌های کارشناسی‌ارشدی که سال گذشته برای مقطع دکتری مجوز دریافت کرده‌اند، رشته محل‌هایی که در مقطع ارشد فارغ‌التحصیل داشته‌اند و رشته محل‌هایی که در مقطع ارشد دارای ۳ استادیار تمام وقت یا  ۲ استادیار تمام وقت و ۲ استادیار نیمه وقت هستند، مورد تأیید وزارت علوم قرار گیرند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *