«مجمع دانشگاهيان ايران و كشورهاي عربي» تشكيل مي شود

«مجمع دانشگاهيان ايران و كشورهاي عربي» تشكيل مي شود

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از روابط عمومي دانشگاه شهيد بهشتي، اجلاس گفتگوها و همكاري‌هاي فرهنگي دانشگاه‌هاي ايراني و عربي با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري، سه‌شنبه 21 ارديبهشت‌ماه در مركز همايش‌هاي بين المللي دانشگاه برگزار مي شود.
اين نشست با همكاري دانشگاه شهيد بهشتي و سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامي با حضور جمعي از روساي دانشگاه‌هاي كشورهاي عربي برگزار خواهد شد.
روساي دانشگاه‌هاي مصر، عمان، الجزاير، سوريه، لبنان، تونس، عراق و رئيس مركز مطالعات خاورميانه بلغارستان و برخي روساي دانشگاه‌هاي ايران در اين نشست حضور خواهند داشت.
بررسي طرح تاسيس و تشكيل «مجمع دانشگاهيان ايران و كشورهاي عربي» و تصويب اساسنامه و همچنين بحث و بررسي ضرورت ها و مسائل مرتبط با مجمع مذكور، از مهم‌ترين محورهاي نشست مذكور است.

** آيين بزرگداشت مقام معلم با حضور استادان علوم جغرافيايي تهران در دانشگاه تهران
آيين بزرگداشت مقام معلم، با حضور استادان علوم جغرافيايي دانشگاه‌هاي شهر تهران، در دانشگاه تهران برگزار شد.
آيين بزرگداشت مقام معلم، به همت دانشكده جغرافياي دانشگاه تهران و با همكاري شهرداري تهران، 12 ارديبهشت‌ماه، با حضور محمدباقر قاليباف، شهردار تهران، محمود نيلي احمدآبادي، رييس دانشگاه و هيأت رييسه دانشگاه در تالار علامه اميني كتابخانه مركزي دانشگاه تهران برگزار شد.
محمود نيلي‌احمدآبادي، رييس دانشگاه تهران، در اين مراسم ضمن تبريك روز معلم و سالروز شهادت استاد مطهري، با اشاره به اهميت جايگاه و مقام معلم گفت: به طور تاريخي و به دليل اعتقادي، معلم در ميان مردم جايگاه ارزشي والايي دارد، به گونه‌اي كه پيشرفت تكنولوژي نيز نتوانسته جايگاه معلم را در سيستم آموزشي و تعليم و تربيت و توسعه كشورها ذره‌اي تقليل دهد، اما در سال‌هاي اخير به نقش معلم و بهره‌وري از اين ارزش والا در سيستم آموزشي دانشگاه‌ها كم‌توجهي شده است، به اين معني كه نقش معلم، غير از آموزش، تعليم و تربيت است كه بايد به آن توجه شود.
رييس دانشگاه تهران، ضمن يادآوري ضرورت استفاده از ظرفيت استادان و اعضاي هيأت علمي براي انتقال ارزش به دانشجويان مخصوصا در مقطع كارشناسي، تاكيد كرد: «بهره‌نگرفتن از رابطه استاد و دانشجو، به اين معناست كه ارزش‌هاي انساني، اخلاقي و معرفتي استادان را نمي‌توانيم به خوبي منتقل كنيم.
ابراهيم مقيمي، رييس دانشكده جغرافياي دانشگاه تهران نيز، ضمن تبريك روز معلم، هدف از اين نشست را ارج‌نهادن مقام معلم در مجموعه دانشگاه تهران دانست و گفت: «معلم مسئوليت مهمي دارد، مسئوليت دارد كه خوب آموزش دهد تا متعلم خوب ياد بگيرد و تحقق اين مسئوليت مهم در گرو يك صفت مهم ارزشي، يعني عدالت است. وي افتخار معلمي را در عدالت‌محوري دانست كه شخصيت دانشجو و كشور را مي‌سازد و نبايد ساز و كاري فراهم شود كه عدالت‌محوري از معلم سلب شود. اساس توليد علم و نظريه‌پردازي علمي به عهده معلمين دانشگاه است و تحقق اين موضوع نيز به عدالت علمي معلم مربوط مي‌شود».
در ادامه اين مراسم، دره ميرحيدر،استاد پيشكسوت دانشكده جغرافيا، ضمن تبريك روز معلم به بيان صفات يك معلم خوب پرداخت و گفت: «يك معلم تنها نبايد دانشمند و يا عالم باشد، بلكه معلم خوب بايد صفاتي از قبيل رعايت نظم، برازندگي، توانايي انتقال دانش، شناخت كامل دانشجو، اخلاق معلمي و تبعيض قائل‌نشدن بين دانشجويان را در خود داشته باشد و دانشجو هم وظايفي از جمله خوب‌بودن، سوال پرسيدن و وادار نمودن استاد به تحقيق و… اين هاست كه يك رابطه‌ي دوسويه را ايجاد مي‌كند.
محمدتقي رهنمايي، استاد دانشكده جغرافيا نيز در بخش ديگر اين مراسم، با اشاره به طرح «دانشگاه سبز» پيشنهاد كرد كه اگر قرار باشد طرح دانشگاه سبز پياده شود، بهتر است بين پارك لاله و مجموعه دانشگاه تهران ارتباط برقرار شود.
در پايان مراسم، به رسم يادبود، لوح‌هاي تقديري به استادان فرهيخته رشته جغرافيا و خانواده استادان پيشكسوت مرحوم اهداء شد.
فراهنگ**9187**1569

 

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *