وام های چشمگیر برای دانشجویان دانشگاه آزاد در راه است

وام های چشمگیر برای دانشجویان دانشگاه آزاد در راه است

وام، معیشت، حقوق و رفاه دانشجویان، کارمندان و اعضای هیات‌علمی بیش از هر جای دیگر در حیطه وظایف اداره‌کل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه است. وظیفه این اداره، تامین تسهیلات برای دانشگاهیان با انعقاد قرارداد و تفاهمنامه با بانک‌ها  براساس قوانین پولی رایج کشور است.

کیوان خاتمی، سرپرست اداره‌کل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی است که بخش زیادی از مسائل مالی دانشجویان به او ارتباط دارد؛ بنابراین می‌توان او را مرجع خوبی برای آگاهی از اقدامات دانشگاه در حوزه رفاهی دانست.

انواع وام های دانشگاه آزاد

خاتمی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از وام ازدواج دانشجویی، وام دکتری، وام قرض‌الحسنه و… برای تسهیلات و کمک به دانشجویان سخن گفت و خبر داد تسهیلات جدید برای دانشجویان در راه است که تا پایان سال ۹۶ ادامه دارد.

به گفته او، اداره‌کل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه دارای یک مجموعه و اساسنامه مجزا و مجموعه‌مقررات و هیات‌امنای مستقل است و طبق قانون، واحدهایی که بیش از ۵۰۰ دانشجو در آنها مشغول تحصیل باشند، موظف به داشتن صندوق رفاه دانشجویی هستند.

آنطور که خاتمی گفته است، اداره‌کل تسهیلات اعتباری دانشگاه در پنج اداره در حال فعالیت است؛ اداره بیمه حوادث دانشجویی که موارد مربوط به حوادث دانشجویی را رسیدگی و حمایت می‌کند، اداره وصول مطالبات معوق، اداره تسهیلات دانشجویی که درخصوص قرض‌الحسنه شهریه، قرض‌الحسنه تحصیلی و قرض‌الحسنه اجاره‌خانه، قرض‌الحسنه ازدواج و قرض‌الحسنه ضروری به دانشجویان خدمات ارائه می‌دهد و اداره تسهیلات اعتباری است که مربوط به وام‌های کارکنان و پرسنل است، ازجمله این پنج اداره هستند.
او معتقد است کارکرد و نتیجه این تسهیلات اعتباری مسئولیت اجتماعی دانشگاه است. سرپرست اداره‌کل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ما به وضعیت تحصیلی و بهبود معیشت دانشجویان کمک می‌کنیم که این موضوع هم به امکان جذب دانشجویان کمک کرده و هم از انصراف و ترک تحصیل آنها به دلیل مشکلات مالی جلوگیری می‌کند. همچنین پرداخت این تسهیلات به گردش سرمایه و افزایش نقدینگی کمک کرده و امکان سرمایه‌گذاری و جذب منابع غیرشهریه‌ای را از طریق همکاری با بانک‌های عامل افزایش می‌دهد.» به اعتقاد او، افزایش‌ انگیزه و ارتقای نشاط روحی دانشجویان یکی دیگر از نتایج ضمنی تسهیلات پرداختی به دانشجویان است.

انواع وام‌های قرض‌الحسنه

خاتمی گفت: «صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۵، تسهیلات قرض‌الحسنه شهریه، تحصیلی، اجاره‌‌خانه، ازدواج و ضروری را به دانشجویان پرداخت کرده است. میزان مبلغ پرداختی برای قرض‌الحسنه شهریه چهارهزار و ۵۴۱ میلیارد و ۴۷۴ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۶۶۷ ریال، برای قرض‌الحسنه تحصیلی مجموعا ۹۰ میلیارد و ۸۵۴ میلیون و ۳۰۸ هزار و ۳۶۴ ریال و برای قرض‌الحسنه اجاره خانه سه‌میلیارد و ۷۶۸ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۸۳۱ ریال پرداخت شده است.»
آنطور که او می‌گوید، مبلغ پرداختی برای قرض‌الحسنه ازدواج ۴۷ میلیارد و ۳۴۱ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۶۱۴ ریال و برای قرض‌الحسنه ضروری ۷۹ میلیارد و ۴۴۳ میلیون و ۸۰۹ هزار و ۵۴۵ ریال بوده است. با این اوصاف صندوق رفاه دانشجویان در سال ۹۵ مجموعا چهارهزار و ۷۶۲ میلیارد و ۸۸۲ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۳۱ ریال وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده است که این میزان نسبت به سال ۹۴ حدود ۲۵ درصد رشد داشته است.

تامین و پرداخت حوادث دانشجویی

به گفته سرپرست اداره‌کل تسهیلات اعتباری دانشگاه آزاد اسلامی، درآمد شهریه دانشگاه در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ سال فقط ۷/۲ درصد رشد داشته، اما افزایش تسهیلات پرداختی نزدیک به ۲۵ درصد بوده است. صندوق تامین و پرداخت حوادث دانشجویی موضوع دیگری است که خاتمی از آن سخن گفت.

به گفته او، تمام دانشجویان تا زمان فارغ‌التحصیلی تحت پوشش بیمه حوادث هستند. اگر دانشجویی فوت شود تا سقف ۲۰ میلیون تومان و در صورت خسارت چه در داخل و چه خارج از دانشگاه تا پنج‌میلیون و در صورت نقض عضو تا سقف ۲۰ میلیون تومان تحت پوشش صندوق است.

او ادامه داد: «تاکنون ۱۲۳۷ فقره در سال ۹۵ توسط این صندوق پرداخت شده که مبلغی معادل ۲۵ میلیارد و ۸۶۶ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۶۹۵ ریال بوده، به عبارتی سقف حمایتی ما در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ بیش از ۳۰۰ درصد بوده است.»
به گفته خاتمی، وام‌های دیگری نیز به دانشجویان علاوه‌بر وام‌های قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

تفاهم نامه با بانک ها

او ادامه داد: «با بانک ملی و سایر موسسات تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم که مهم‌ترین تفاهمنامه با بانک ملی بوده است.

با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص تاکید بر امر پژوهش و تحصیلات تکمیلی و همچنین جلوگیری از خروج دانشجویان از کشور و جذب آنها توسط دانشگاه‌های داخلی، با بانک ملی تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم که براساس این تفاهمنامه تا سقف پنج‌میلیون تومان برای مقطع کارشناسی‌ارشد و ۱۰ میلیون تومان برای مقطع دکتری به‌عنوان کمک‌هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود که این وام با کارمزد مناسب به دانشجویان پرداخت می‌شود.»

اعتبارات وزارت علوم

سرپرست اداره‌کل تسهیلات اعتباری و صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: «همچنین ۶۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت علوم جذب و بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی توزیع شده است. این مبلغ به صورت وام‌های دوونیم میلیون تومانی برای مقطع دکتری، یک‌ونیم میلیون تومانی برای کارشناسی‌ارشد و ۷۰۰ هزار تومانی برای کارشناسی به دانشجویان از محل وزارت علوم پرداخت شده است.»

دانشگاه آزاد
وام ازدواج

تفاهمنامه با پست‌بانک موضوع دیگری است که خاتمی از آن سخن می‌گوید. او دراین‌باره گفت: «ما با پست‌بانک ایران و صندوق کار‌آفرینی امید نیز تفاهمنامه‌ای برای وام ۱۰ میلیونی ازدواج امضا کرده‌ایم. بر این اساس ۷۳۵۶ فقره توسط پست‌بانک و ۴۶۶۹ فقره توسط صندوق کارآفرینی امید پرداخت شد.

۱۲۰ میلیارد تسهیلات ازدواج

به عبارت دیگر در مجموع حدود ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج اعطا کردیم. این تسهیلاتی است که ما در اختیار دانشجویان قرار دادیم؛ این مبالغ برای سال ۹۵ به دانشجویان پرداخت شده است.» به گفته او، ارائه تسهیلات به دانشجویان در سال ۹۵ افزایش چشمگیری داشت که پیش‌بینی می‌شود برای سال ۹۶ نیز به همین صورت ادامه پیدا کند.

یارانه غذا

یارانه غذا نیز ازجمله تسهیلاتی است که خاتمی از آن سخن گفت. به گفته او، به تمام دانشجویانی که در سراسر کشور مشغول تحصیل هستند، یارانه غذا تعلق می‌گیرد. همچنین آنطور که او می‌گوید مذاکراتی با بانک‌های عامل در حال انجام است تا بتوان نه‌تنها این روند را حفظ کرد، بلکه این تسهیلات افزایش نیز داشته باشد تا رضایتمندی دانشجویان از دانشگاه افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *