كتابهای كمك آموزشی و دانشگاهی در صدر خرید بازدیدكنندگان

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی كتاب امسال در حالی به شهر آفتاب رسید كه طی چند ماه گذشته حرف و حدیث های فراوانی در مورد مكان این نمایشگاه در رسانه های مكتوب و مجازی درج می شد.
جوانان دانشگاهی از جمله بازدیدكنندگان اصلی این نمایشگاه به شمار می روند و بر همین اساس نیز شاهد حضور پر رنگ آنان در شهر آفتاب هستیم.

** نظارتی در سیستم ارئه تخفیف های دانشگاهی وجود ندارد
محسن غدیری 22 ساله دانشجوی رشته روان شناسی كه دانشگاه كاشان به این نمایشگاه آمده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روز های نخست نمایشگاه با برخی بی نظمی ها و مشكلات مواجه بودیم اما خوشبختانه طی چند روز گذشته آن كاستی ها نیز برطرف شده است.
وی گفت: كتاب هایی را كه مدنظرم بود نیز توانستم به آسانی پیدا كنم كه این امر مهمترین موضوع برایم به شمار می رفت.
این دانشجوی رشته روانشناسی در ادامه با انتقاد از نبود نظارت بر چگونگی ارائه تخفیف های دانشگاهی غرفه ها به دانشجویان افزود: متاسفانه گاهی شاهد تخلفاتی در این زمینه هستیم.
غدیری ادامه داد: غرفه ای بنر بزرگی به عنوان تحفیف زده اما موقع خریداری می گوید كه برخی عنوان ها دارای تخفیف هستند.
وی خاطرنشان كرد: متاسفانه نظارتی در سیستم ارئه تخفیف های دانشگاهی وجود ندارد و نیازمند ساماندهی در این زمینه هستیم.
وی یادآور شد: آوردن نمایشگاه كتاب به شهر آفتاب اقدامی ارزشمند و مطلوب به شمار می رود چرا كه دیگر دانشجویان شهرستانی همچون سال های گذشته درگیر ترافیك های سنگین مصلی نیستند.

** عدم تبعیض در ارائه بن كتاب از شاخصه های اصلی این نمایشگاه است

زینعلی مدیر انتشارات جامع نگر نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهر آفتاب از لحاظ ساختاری نمایشگاهی است و همین امر سبب خشنودی ناشران و بازدیدكنندگان است.
وی گفت: آوردن نمایشگاه به مكانی كه ترافیك كمتری دارد و پشتیبانی هایی در زمینه ارائه بن كتاب سبب شده تا بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران متفاوت تر از سال های پیشین ارائه شود.
مدیر انتشارات جامع نگر افزود: خوشبختانه امسال توزیع بن كتاب در بین دانشجویان، دانش آموزان، طلاب و سایر اقشار مردم هدفمند توزیع شد و همین عدم تبعیض سبب رونق گرفتن بازار كتاب شده است.
زینعلی ادامه داد: برخی از همكارانمان در انجمن ناشران دانشگاهی در ابتدای امر خوشبین به آوردن نمایشگاه به شهر آفتاب نبودند؛ اما روزهای دوم و یا سوم برگزاری با مشاهده حضور پررنگ مردم و شهروندان نظراتشان برگشت.
بر اساس این گزارش، امسال نیز بازار كتب های كنكوری داغ بوده و برخی از بازدیدكنندگان بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران در پی خرید از ایگونه انتشاراتی ها بوده اند.
بازار پررونق كتاب های كنكوری مختص به نمایشگاه كتاب نبوده و در سایر روزها نیز بازاری گرم و پرسودی برای ناشران است، به همراه دارد.
این در حالی است كه چندین سال است دیو كنكور از این دیدار رخت بربسته و بر اساس سند چشم انداز توسعه ، مراكز دانشگاهی زیادی در سرتاسر كشور برای جذب دانشجو راه اندازی و دایر شده است اما نكته ای كه حائز اهمیت است تداوم رونق بازار ناشران كنكوری است كه هیچ گاه از سكه نیفتاده اند و با تبلیغات پرزرق و برق و هزینه های میلیاردی خودشان همه ساله جوانان بسیاری را برای خرید محصولاتشان ترغیب می كنند به گونه ای كه حتی با ارائه مبالغ كلان ، دارندگان رتبه های نخست كنكورهای سال گذشته را ترغیب به حضور در تبلیغاتشان می كنند.

** ارائه مباحث كلی در دانشگاه ها

صمد كرمی ، دانشجوی حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: كتاب هایی كه در دانشگاه ها ارائه می شوند ، مباحث كلی داشته و كمتر به جزئیات كنكوری می پردازند.
این دانشجوی 25 ساله اظهار داشت: این شرایط كتاب ها سبب می شود تا هنگامی كه برای آزمون ارشد و یا وكالت شركت می كنیم؛ نتوانیم به اهدافمان دست یابیم.
وی گفت: كتاب های ارائه شده در دانشگاه ها جوابگوی نیازهای دانشجویان نبوده و همین امر سبب سوق آنان برای دستیابی به كتب آموزشی می شود.
كرمی افزود: اغلب موضوعاتی كه در كتب دانشگاهی مطرح می شوند، گسترده بوده و حتی بخشی از آن ها برای كنكورها و یا آزمون های دیگر طراحی نشده اند.

** جزئیات مباحث در كتاب های درسی مطرح نمی شوند
سجاد رضایی ، 13 ساله دانش آموز كلاس ششم نیز در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: كتاب های كمك آموزشی برای انجام تكالیف مدرسه بسیار موثر هستند.
وی افزود: مطالبی كه معلمان در كلاس ها عنوان می كنند ، اغلب به صورت كلی بوده و جوابگوی نیاز دانش آموزان نیستند.
این دانش آموز اظهار داشت: كتاب های درسی مدارس كمبودهای محتوای زیادی دارند و تمام جزئیات مباحث در آن ها مطرح نمی شوند.
وی ادامه داد: دانش آموزان ناچار هستند برای یادگیری جامع تر و كامل تر به سراغ كتب های آموزشی بروند.
رضایی خاطرنشان كرد: كتاب های كمك آموزشی راحت تر مطالب را به دانش آموزان یاد می دهند و حتی در برخی موارد معلمان نیز تشویق می كنند تا از این كتاب ها خریداری كنیم.

** كتاب های درسی كامل و جامع نیستند

یك ناشر كتب آموزشی دانشگاهی نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: استقبال دانشجویان و جوانان از این گونه كتاب ها به سبب مبهم بودن كتاب های ارائه شده در مدارس و دانشگاه ها است.
احمد سلیمانی افزود: كامل و جامع نبودن مباحث آموزشی در كتاب ها منجر به سوق جوانان به كتب كمك درسی شده است.
وی گفت : همچنین یكی از دلایلی كه منجر به رونق كتاب های كمك آموزشی و كنكوری می شود ، خود دانش آموزان هستند؛ به گونه ای كه آنان طی سال تحصیلی خصوصا در آخرین مقطع دوره متوسطه كمتر به فكر خواندن دروس هستند و چند ماه مانده به كنكور به سراغ این گونه كتاب ها می آیند تا بلكه با حفظ سوالات بتوانند وارد دانشگاه های كشور شوند.

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *