اختلاف بین دانشگاه‌های شهریه‌ پرداز به قیمت خرید یک خودرو

شهریه‌ ها یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها برای دانشجویان و بالطبع خانواده‌های آنها بوده و خواهد بود؛ شهریه‌ هایی که هر ساله افزایش پیدا می‌کند و گاه در برخی رشته‌ها در مقاطع مختلف و در برخی دانشگاه‌ها مانند پردیس‌ های خودگردان سر به فلک می‌کشد، هر چند که در مقابل نیز برخی رشته‌ها به‌رغم محبوب بودن در میان دانشجویان، از شهریه‌های پایینی برخوردار هستند که در ادامه نگاهی داریم به گران‌ترین و ارزان‌ترین رشته‌های دانشگاهی کشور.

کاردانی

در مقطع کاردانی کمترین شهریه سه میلیون و ۲۲۶ هزار ریال و بیشترین شهریه هم چهار میلیون و ۱۴۲ هزار ریال است؛ هر چند که مقطع کاردانی تنها در دانشگاه‌های علمی -کاربردی ارائه می‌شود و نمی‌توان آن را با سایر دانشگاه‌ها مقایسه کرد.

کارشناسی

در مقطع کارشناسی در یکی از پردیس‌های خودگردان کمترین شهریه ثابت ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و بیشترین شهریه ۳۵ میلیون و ۶۴۰ هزار ریال است، در حالی که کمترین شهریه ثابت در دانشگاه‌های دولتی ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار ریال و بیشترین شهریه نیز ۷ میلیون و ۷۹۰ هزار ریال است.

کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی‌ارشد در پردیس خودگردان کمترین شهریه ۲۹ میلیون و ۴۰ هزار ریال و بیشترین شهریه ۳۵ میلیون و ۶۴۰ هزار ریال است؛ همچنین در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های دولتی کمترین شهریه ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال و بیشترین شهریه ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال است.

دکتری

در مقطع دکتری نیز در پردیس‌های خودگردان کمترین شهریه مبلغ ۱۶۲ میلیون ریال است، البته بیشترین میزان شهریه مربوط به رشته دندانپزشکی با ۲۶۸ میلیون ریال است، در حالی که کمترین شهریه دوره شبانه دکتری یکی از دانشگاه‌های دولتی ۳۵ میلیون و ۷۰۷ هزار ریال و بیشترین شهریه نیز ۵۴ میلیون و ۵۵۳ هزار ریال است.