میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه های اروپا چقدر است؟

هزینه تحصیل در دانشگاه های اروپا در مقایسه با دیگر قاره‌ها بسیار کم است، این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی در سطح بالای رتبه‌بندی دانشگاه‌های بین‌المللی قرار می‌گیرند. البته این هزینه‌ها در هر کشوری متفاوت است و به این که آیا شما از اروپا (منطقه اقتصادی اروپا) آمده‌اید یا نه بستگی دارد.

میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه های اروپا برای مدرک لیسانس:

  • ۴/۵۰۰ یورو در سال برای دانشجویان اتحادیه اروپا و EEA
  • ۸/۶۰۰ یورو در سال برای دانش آموزان خارج از اتحادیه اروپا و EEA

میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه های اروپا برای مدرک کارشناسی ارشد :

  • ۵/۱۰۰ یورو در سال برای دانشجویان اتحادیه اروپا و EEA
  • ۱۰/۱۷۰ یورو در سال برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و EEA

بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند که می‌توانند با احتساب هزینه‌های زندگی و تحصیل با کمتر از ۱۰۰۰ یورو در سال، تحصیل در دانشگاه های اروپا را تجربه کنند.

مرور کلی هزینه‌های تحصیل در کشورهای اروپایی

هزینه تحصیل در اتریش

در دانشگاه‌های اتریش هیچ هزینه تحصیلی برای دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای EEA، سوئیس و کشورهای کمتر توسعه یافته وجود ندارد. سایر دانشجویان بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو در سال برای هزینه تحصیل پرداخت می‌کنند، که به طور متوسط ۷۲۶/۷۲ یورو در هر ترم می‌شود. با این حال، تمام دانشجویان، چه عضو اتحادیه اروپا و چه خارج از اتحادیه اروپا مجبور به پرداخت هزینه ۱۸ یورو برای هر ترم هستند.

دانشگاه اتریش

برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید از وب‌سایت OEAD (خبرگزاری اتریش در زمینه‌ آموزش، علم و تحقیقات) بازدید کنید. همچنین می‌توانید مقاله «تحصیل در اتریش» را برای اطلاع از هزینه‌ها و نحوه اخذ ویزای تحصیلی اتریش مطالعه کنید. مقاله «تحصیل ارزان در اتریش» هم می‌تواند به علاقه‌مندان تحصیل در این کشور کمک کند.

هزینه تحصیل در دانمارک

تحصیلات دانشگاهی در دانمارک برای دانشجویان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، EEA و سوئیس آزاد است. برای سایر دانشجویان دیگر هزینه‌های تحصیل در حدود ۶۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ یورو در سال است. برخی از دوره‌های بسیار تخصصی ممکن است برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا بیش از ۳۵۰۰۰ یورو در سال هزینه داشته باشد.

هزینه تحصیل در فنلاند

از ابتدای آگوست ۲۰۱۷، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و EEA باید حداقل ۱۵۰۰ یورو در سال را برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، بپردازند. در حالی که سایر دوره‌های تحصیل و حتی دوره دکترا به زبان‌های فنلاندی یا سوئدی رایگان هستند.

برنامه اراسموس ماندوس (Erasmus Mundus؛ دوره‌ای است در آن باید دانشگاه‌های اروپایی با اعطای بورسیه‌‌های تحصیلی، نیروی انسانی جوان از کشورهای غیر اروپایی را جذب کنند) دارای هزینه تحصیل در حدود ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال است. در اینجا، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و EEA معمولا هزینه بالاتری را نسبت به دانشجویان اتحادیه اروپا پرداخت می‌کنند. با این حال، بورسیه تحصیلی Erasmus Mundus و سایر گزینه‌های تأمین مالی برای این مطالعات در دسترس است.

تحصیل در فنلاند

هزینه تحصیل در فرانسه

فرانسه یکی از محبوب‌ترین کشورهای جهان است و هزینه‌های تحصیلات بسیار مقرون به صرفه‌ای هم دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آن، برای دانشجویان اروپایی، EEA و خارج از اتحادیه اروپا در حدود ۲۰۰ تا ۶۵۰ یورو در سال است که این مبلغ به سطح تحصیلات (کارشناسی / کارشناسی ارشد) و برنامه تحصیلی بستگی دارد. به عنوان مثال، میانگین هزینه تحصیلات برای مطالعات پزشکی به ۴۵۲ یورو در سال می‌رسد؛ در حالی که برای رشته‌های مهندسی، دانشجویان مجبور به پرداخت حدود ۶۲۰ یورو در سال هستند.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی سالانه بین ۱۵۰۰ و ۶۰۰۰ یورو یا حتی بالاتر است.

تحصیل در فرانسه

هزینه تحصیل در آلمان

آلمان یکی دیگر از کشورهای اروپایی است که دارای دانشگاه‌های برتر، با هزینه تحصیل بسیار کم یا حتی رایگان دارد. این کشور دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و EEA را هم می‌پذیرد. دانشجویان فقط باید هزینه‌های اداری بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو را در هر ترم پرداخت کنند که بلیت حمل و نقل عمومی و دیگر خدمات دانشجویی را پوشش می‌دهد.

با این حال برای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری، اگر مطالعات قبلی شما در رشته مشابهی که در یک دانشگاه آلمانی درخواست دادید نیستند، باید در هر ترم ۱۰۰۰۰ یورو یا حتی بیشتر پرداخت کنید. دانشگاه‌های خصوصی برای تحصیلات تکمیلی می‌توانند به میزان ۳۰۰۰۰ یورو در سال هزینه داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر مقاله «تحصیل در آلمان چقدر هزینه دارد» را مطالعه کنید.

هزینه تحصیل در آلمان

تا این‌جا با هزینه تحصیل در تعدادی از کشورهای اروپایی آشنا شدیم. در قسمت دوم مقاله با هزینه تحصیل در دانشگاه های اروپا از جمله کشورهای انگلستان، سوئد، سوئیس، هلند، ایتالیا، نروژ و اسپانیا آشنا خواهیم شد.

هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی به دانشگاه و درآمد خانواده دانشجو هم بستگی دارد. همین امر برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا، EEA و سوئیس هم صدق می‌کند. در دانشگاه‌های دولتی، هزینه‌های سالانه بین ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو است که بستگی به دانشگاهی دارد که انتخاب کرده‌اید. برخی از دانشگاه‌های مشهور دولتی ممکن است هزینه‌های بالاتری از ۱۰۰۰ یورو داشته باشند.

دانشگاه‌های خصوصی می‌توانند هزینه ۱۶۰۰۰ یورو در سال داشته باشند. به طور کلی، در دانشگاه‌های ایتالیا هزینه‌های ورودی یا بسیار کم است یا وجود ندارد. مقاله «بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا» اطلاعات زیادی درمورد کمک هزینه‌های تحصیلی در اختیار شما قرار می دهد.

هزینه تحصیل در هلند

در هلند هزینه در هر سطحی از تحصیل، برای دانشجویان اتحادیه اروپا می‌تواند تا ۲۰۰۰ یورو در سال باشد. هزینه تحصیلات متوسط  در دانشگاه‌های هلند برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا در دوره کارشناسی، بین ۶۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو در سال و برای کارشناسی ارشد، این مقدار بین ۸۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال است.

بورسیه هلند

دانشجویان اتحادیه اروپا، EEA و سوئیس حق دریافت وام عمومی دارند. شهروندان که از کشورهای دیگر می‌آیند، می‌توانند برای وام تحصیلی یا بورسیه در شرایط خاص درخواست بدهند.

هزینه تحصیل در نروژ

تحصیلات عالی در نروژ برای همه رایگان است؛ البته در دانشگاه‌های دولتی، دانشجویان باید هزینه حدود ۳۲ تا ۶۴ یورو پرداخت کنند. محصلان یک کارت دانشجویی دریافت می‌کنند که به آن‌ها حق داشتن مراقبت‌های بهداشتی و حمل و نقل رایگان و همچنین کاهش هزینه فعالیت‌های فرهنگی را می‌دهد.

در دانشگاه‌های خصوصی نروژ هزینه‌های تحصیلی بسته به دوره انتخاب شده، بین ۸۳۰۰ تا ۱۰۰۰۰ یورو در سال است.

هزینه تحصیل در اسپانیا

در اسپانیا هر منطقه هزینه‌های تحصیل مخصوص خود را برای دوره‌های لیسانس تعیین می‌کند. در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا هزینه تحصیل در دوره لیسانس بین ۶۸۰ تا ۱۴۰۰ یورو در سال است و برای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری، دانشجویان باید بین ۱۳۵۰ تا ۱۵۰۰ یورو در سال پرداخت کنند.

تحصیل رایگان در دانشگاههای اسپانیا

در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا هزینه دوره کارشناسی می‌تواند بین ۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو باشد. هزینه‌های کارشناسی ارشد و دکترای بر اساس اعتبار محاسبه می‌شود. هر اعتبار می‌تواند بین ۲۲ تا ۳۶ یورو باشد. بنابراین، یک دوره کارشناسی ارشد ۶۰ ECTS (سیستم اعتبار انتقال و انباشت اروپا یا ECTS یک استاندارد برای مقایسه تحصیلات و عملکرد دانشجویان تحصیلات عالی در سراسر اتحادیه اروپا و سایر کشورهای همکاری اروپایی است. برای مطالعات با موفقیت کامل، اعتبار ECTS اعطا می‌شود) در هرسال تحصیلی می‌تواند بین ۱۳۲۰ تا ۲۱۶۰ یورو در سال هزینه داشته باشد. این هزینه‌ها برای تمام محصلان بین‌المللی اعمال می‌شود.

هزینه تحصیل در سوئد

در سوئد شهروندانی که عضو اتحادیه اروپا، EEA و سوئیس نیستند، باید ۹۰۰ کرون (۱۰۰ یورو) پرداخت کنند. هر دانشگاه هزینه تحصیل مخصوص خود را که می‌تواند از ۸۰۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰۰ کرون (۹۰۰۰ تا ۱۵۷۵۰ یورو) در سال باشد، تنظیم می‌کند. این هزینه‌ها فقط برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد است و دوره دکترا رایگان هست.

تحصیل در سوئد

در عین حال، پارلمان سوئد، دو بودجه برای بورسیه دانش‌آموزان خارجی اختصاص داده است:

  • یکی تنها برای بورسیه دانشجویان ۱۲ کشور درحال‌توسعه شامل: بنگلادش، بولیوی، بورکینافاسو، کامبوج، اتیوپی، کنیا، مالی، موزامبیک، رواندا، تانزانیا، اوگاندا و زامبیا است.
  • دومین بودجه محدودیت‌های جغرافیایی ندارد.

هزینه تحصیل در سوئیس

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی سوئیس، برای اعضای اتحادیه اروپا و EEA، برای دوره لیسانس در هر ترم حدود ۵۸۰ فرانک (۵۳۵ یورو) و برای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری حدود ۲۱۶ فرانک (۲۰۰ یورو) است.

در بیشتر موارد، هزینه‌های مشابه برای دانشجویان خارجی هم اعمال می‌شود. فقط در پنج دانشگاه از دانشجویان خارجی خواسته می‌شود که مالیات‌های اضافی پرداخت کنند. بورسیه تحصیلی برای دانشجویان اتحادیه اروپا و اروپای شرقی وجود دارد.

دانشجویانی که از طریق بورسیه به سوئیس می‌آیند، هیچ هزینه‌ای برای تحصیل پرداخت نمی‌کنند. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بین ۸۱۰ تا ۸۶۵۰ فرانک (۷۵۰ تا ۸۰۰۰ یورو) در هر ترم هست.

هزینه تحصیل در انگلستان

اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی مجاز هستند استراتژی خود را در هزینه‌های تحصیلی تعیین کنند. برای مثال، در اسکاتلند، شهروندان اسکاتلند و دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و انگلستان، نیازی به پرداخت هزینه تحصیل ندارند.

هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی

در دانشگاه‌های انگلستان، هزینه‌ها به محل اقامت شما بستگی دارد. این اول برای دانشجویانی است که ساکنان اتحادیه اروپا، EEA و سوئیس هستند، سپس به دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که محدودیت‌های خاصی دارند، اشاره دارد. در این موارد، هزینه تحصیل از ۶۰۰۰ پوند (تقریبا ۷۵۶۰ یورو در سال) تا حداکثر ۱۰۰۰۰ پوند (تقریبا ۱۲۶۰۰ یورو در سال) است.

هزینه‌های تحصیل در انگلستان می‌تواند بین ۳۵۰۰ پوند (حدود ۴۲۵۵ یورو) تا ۲۲۰۰۰ پوند (حدود ۲۷۷۰۰ یورو) در سال باشد. با این وجود، بریتانیا همچنان یکی از مقاصد مورد علاقه بسیاری از دانشجویان خارجی در سراسر جهان برای تحصیل است. دانشگاه‌های انگلستان به دلیل کیفیت آموزش (به زبان انگلیسی) و امکانات ارائه شده، هر سال در ۱۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه‌هایی که باید پرداخت کنید، می‌توانید به وب‌سایت شورای بین‌المللی امور دانشجویان بین‌المللی بریتانیا، مراجعه کنید.

اروپا قصد پیشروی دارد

برخی می‌گویند که آتش با آتش خاموش می‌شود. به همین دلیل است که اتحادیه اروپا باوجود بحران مالی، قصد دارد پول بیشتری را در زمینه‌ آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری کند. اخیرا کمیسیون اروپا یک طرح مالی چند ساله (۲۰۱۴-۲۰۲۰) ارائه کرده است که پیشنهاد می‌کند بودجه آموزش و پرورش ۷۰٪ افزایش یابد. ۱۷ میلیارد یورو برای حمایت از آموزش فراملیتی، همکاری میان مؤسسات، نوآوری در آموزش و اجرای سیاست‌های آموزشی در کشورهای عضو اتحادیه اختصاص داده شده است.

برای پذیرفته شدن و تحصیل در اروپا و خارج از کشور، شما باید صحبت کردن به زبان آن کشوری که قصد دارید در آن تحصیل کنید را بلد باشید. شما می‌توانید این کار را با شرکت در یکی از دوره‌های فراگیری زبان انگلیسی که توسط مدارس زبان در خارج از کشور ارائه‌ شده است، انجام دهید.

حال که با هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی آشنا شدید، کدام کشور را انتخاب می‌کنید؟