معاون وزیر علوم: نهادها در دانشگاه دخالت نکنند و حرمت آن را نگه دارند

به گزارش ایرنا، سیدضیاء هاشمی روز چهارشنبه در نشست شورای فرهنگی در سرسرای جلسات ساختمان مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: دانشگاه ها در همه جای دنیا و در کشور ما یک نهاد مستقل هستند و نهادهای بیرون نباید در دانشگاه دخالت کنند.
وی ادامه داد: استقلال و حرمت دانشگاه باید نگه داشته شود و نگرش ما به فرهنگ باید درست باشد و باید با رویکرد مشارکتی کار کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در جامعه ما اگر میزان طلاق رسمی 22.5 درصد شده و سرعت و شتاب آن اوج گرفته و اعتیاد و مشکلات دیگر را شاهد هستیم نباید همه این مشکلات را به دانشگاه نسبت داد.
وی با بیان اینکه این فرهنگ بدون هم افزایی پیش نمی رود و فرهنگ یک امر دیربازده است که محصول عملکرد آن را امروز نمی توان دید گفت: فرهنگ با برخوردهای لفظی و تحکم آمیز اصلاح نمی شود بلکه با زمینه سازی قابل پیشرفت و قابل مدیریت است اما اگر نگاه به فرهنگ یک بعدی باشد نتیجه معکوس از آن خواهیم گرفت.
هاشمی افزود: مشکل ما همدلی و همزبانی است که به ویژه در این سال بیشتر به دنبال مچ گیری به جای دستگیری هستیم که نجات دانشگاه از سیاست زدگی باید نخستین قدم ما باشد و توجه به محورهای مشترک و گفت و گو در محل های اختلاف قدم دوم باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سهم فرهنگ در دانشگاه کمتر از علم نیست تصریح کرد: پیشرفت فرهنگی جزو کارکردهای ذاتی دانشگاه است و این نگاه اشتباهی است که وظیفه دانشگاه را آموزش و فرهنگ تکمیل کننده آن می دانند بلکه فرهنگ نقش محوری دارد.
وی گفت: متولی نخست فرهنگ در دانشگاه رئیس دانشگاه و پس از آن به ترتیب معاونت فرهنگی، نهاد رهبری، تشکل ها و سپس اساتید و مدیران هستند.
هاشمی پیشرفت دانشگاه را افتخاری برای همه دانشگاهیان دانست و گفت: اگر دانشگاه متضرر شد همه دانشگاهیان باید پاسخگو باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ساختار نظام جمهوری اسلامی یک ساختار مترقی برای اداره یک کشور است و می تواند الگویی برای کشورهای اسلامی باشد اما اگر بگوییم که ناکام هستیم در واقع یک آرمان را زیر سوال برده ایم.
هاشمی بیان کرد: اهداف اصلی در ساختار نظام جمهوری اسلامی استقلال، آزادی، جمهوری و اسلامیت است و فرهنگ بدون هر یک از اینها شکل نمی گیرد.
وی افزود: جمهوریت در کشور ما یک اصل است و انتخابات برگرفته از این جمهوریت یک تشریفات نیست بلکه تعیین کننده است و هر کسی انتخابات را زیر سوال برد تخطی کرده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: امام و رهبری مبنای جمهوری اسلامی است و اسلامیت نیز یک شعار نیست و محور این ساختار ولایت فقیه است.
هاشمی تاکید کرد: طبق مبنای قانون اسلامی چارچوب ها تعیین شده و باید بر اساس این مبنای قانونی عمل شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت روز شهدای دانشجو در خوزستان به اهواز سفر کرد.

منبع مطلب : http://www.irna.ir/fa/News/81910555/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *