جذب دانشجوی خارجی در دستور کار شورای عالی آموزش مناطق آزاد قرار گرفت

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا بهمن امانی چهارشنبه شب در نخستین نشست کاربردی شورای آموزش عالی منطقه آزاد اروند گفت:شورای عالی مناطق آزاد، توجه ویژه ای به توسعه کیفی آموزش عالی در این مناطق از سال گذشته داشته است.
وی شمار دانشگاه های مناطق آزاد کشور را 40 دانشگاه خواند و گفت:در این دانشگاه ها در مناطقی همچون ارس، انزلی، چابهار، کیش، قشم و ماکو بیش از 70 هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند که بیشترین فراوانی آن در منطقه آزاد اروند با حدود 30 هزار دانشجو و 250 رشته تحصیلی است.
امانی اظهار داشت:سالانه 65 هزار هموطن برای تحصیل به خارج از کشور سفر می کنند.
وی شمار دانشجویان جویای تحصیل دنیا را پنج میلیون نفر عنوان کرد و گفت:با توجه به پیش بینی یونسکو در سال 2020 میلادی این جمعیت به هفت میلیون نفر می رسد و 10 کشور این دانشجویان را جذب می کنند.
دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد کشور اظهار داشت:با توجه به مزیت های مناطق آزاد و فرصت هایی نظیر افتتاح حساب های ارزی برای جذب دانشجو، می توان برای جذب بخش قابل توجهی از هفت میلیون دانشجوی خارجی برنامه ریزی کرد.
وی اظهار کرد: از این رو دانشگاه های مناطق آزاد بایستی از این فرصت برای ایجاد جاذبه های لازم بهره گیرند.
امانی تصریح کرد:از سوی دیگر هفت میلیون دانشجوی مهاجر در دنیا به دنبال محلی برای تحصیل هستند، لذا در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد بر افزایش جذابیت در مناطق آزاد برای میزبانی از دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در جمهوری اسلامی و دانشجویان ایرانی عازم کشورهای خارجی تصمیم گیری شد.
دبیر شورای راهبردی آموزش عالی مناطق آزاد کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در برنامه پنج ساله ششم توسعه و اسناد بالا دستی این موضوع به صراحت ذکر شده است، لذا این شورا نیز نخستین نشست شورای کاربردی آموزش عالی را در منطقه آزاد اروند برگزار کرد تا بتوانیم راهکارهای تحقق این اهداف را بررسی و به بحث و تبادل نظر بگذاریم.
وی اظهار کرد: برخی از اقدامات از مهر سال آینده آغاز می شود و برخی از کارها را نیز ما در زمان حاضر آغاز شد و دانشگاه های آزاد، پیام نور، علوم و فنون دریایی و سایر دانشگاه ها برای دستیابی به اهداف با مناطق آزاد همفکر هستند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست گفت:محدودیتی برای تبادل آموزش و کسب و کار در منطقه آزاد اروند وجود ندارد.
اسماعیل زمانی از راه اندازی واحد مدیریت آموزش تعالی، بلوغ ، کسب و کار در این منطقه خبر داد و گفت: مدیریت آموزش تعالی، بلوغ و کسب کار توام شدن آموزش و اقتصاد و کسب کار است یعنی آموزش به عنوان زیرساخت برای توسعه اقتصادی و کسب و کار است.
وی گفت:محدودیتی برای رونق کسب و کار، دانش و پژوهش نیست و منطقه آزاد اروند این آمادگی را برای جذب دانشجوی خارجی را دارد.
معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست، بر لزوم فراهم سازی امکانات رونق فعالیت های دانش بنیان و کارآفرینی دانشجویی در منطقه آزاد اروند تاکید کرد و گفت:هم افزایی بیشتر میان دانشگاه های موجود در منطقه برای استفاده حداکثری از ظرفیت و پتانسیل آموزش عالی در منطقه ضروری است.
سید مرتضی نعمت زاده افزود:ماموریت های جدیدی برای دانشگاه های مناطق آزاد پیش بینی شده که بر اساس آن دانشگاه های این مناطق خود را به استانداردهای بین المللی نزدیک می کنند.
وی افزود: همچنین دانشگاهها بایستی در کنار سایر آموزشها موضوع آموزش زبان های خارجی به ویژه زبان انگلیسی را نیز دنبال کنند ضمن آنکه در جذب حداکثری دانشجویان خارجی به خصوص دانشجویان کشورهای همسایه بکوشند.
نعمت زاده از راه اندازی دو مدرسه مقدماتی آموزش زبان انگلیسی در منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت:برای دستیابی به این مهم موضوع راه اندازی دو مدرسه مقدماتی در شهرهای آبادان و خرمشهر و موضوع آموزش درس های تخصصی به زبان انگلیسی نیز اجرایی می شود.
وحید یاوری معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر نیز در این نشست از تشکیل پنج نشست هم افزایی با روسای دانشگاه های بصره خبر داد و گفت:سال گذشته پنج جلسه با هیات علمی دانشگاه بصره و رئیس واحد علوم دریایی دانشگاه بصره برگزار شد و خروجی این جلسات انعقاد تفاهمنامه در راستای همکاری آموزشی و پژوهشی بود.
یاوری ادامه داد: بیشتر اعضای هیات علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی فارغ التحصیل دانشگاه های علوم و فنون دریایی کشورهای معتبر و بین المللی هستند و از نظر ارائه دروس به زبان انگلیسی مشکلی نیست.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *