دیوان عدالت اداری؛ خانه امید دانشجویانی که صدایشان به جایی نمی‌رسد

دیوان عدالت اداری ؛ خانه امید دانشجویانی که صدایشان به جایی نمی‌رسد. اول هفته جاری بود که دیوان عدالت اداری با رسیدگی به شکایت ۶ دانشجو در زمینه شهریه نقل‌وانتقال دانشجویان علوم پزشکی تاکید کرد، هزینه نقل‌وانتقال دانشجویان حکمی در قوانین موضوعه وجود ندارد و این انتقال رایگان است. البته این اولین‌بار نیست که دیوان عدالت اداری به مباحث مربوط به دانشجویان و دانشگاهیان ورود می‌کند، چراکه طی سال‌های اخیر شاهد صدور احکامی از سوی این دیوان درخصوص مباحث دانشجویی بوده‌ایم که شاید بتوان مهم‌ترین آن را ورود این دیوان به بحث کنکور سراسری دانست.

دیوان عدالت اداری بر اساس فصل حقوق انضباطی منشور حقوق دانشجویی می‌تواند به اعتراض دانشجویان ورود و در این زمینه حکم صادر کند، چراکه طبق این فصل از منشور کلیه احکام قطعی شوراهای انضباطی دانشگاه‏ها و شورای انضباطی مرکزی قابل اعتراض در دیوان عدالت اداری است؛ به همین دلیل است که شاهد صدور احکامی در چند سال اخیر بوده‌ایم.

آخرین حکمی که از سوی دیوان عدالت اداری در حوزه دانشگاه صادر شده، مربوط به نقل‌وانتقال دانشجویان علوم پزشکی است که بر اساس حکم صادره، این مهم بعد از این به صورت رایگان انجام می‌شود.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در دوم خرداد ۱۳۹۶ به یک پرونده درخصوص «تجویز انتقالی یا میهمانی دانشجو به پردیس‌های خودگردان در قالب پرداخت شهریه» رسیدگی کرد. پرونده‌ای که ۶ دانشجو خواستار ابطال این بخشنامه شدند که مورد موافقت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت و درنهایت دیوان عدالت تاکید کرد درباره هزینه نقل‌وانتقال دانشجویان حکمی در قوانین موضوعه وجود ندارد و این انتقال رایگان است. در حقیقت حکم را به نفع دانشجویان پزشکی کشور صادر کرد.

اوایل شهریور نیز دیوان عدالت اداری طی حکمی و در اعتراض به یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه علم و صنعت که نمره ۲۰ پایان‌نامه‌اش به دلیل تاخیر در ارائه با کسر ۶ واحد نمره مواجه شد، کسر نمره به علت تاخیر در دفاع از پایان‌نامه غیرقانونی عنوان کرد و باعث شد رویه نادرست کسر از نمره به خاطر تاخیر در دفاع از دانشگاه حذف شود.

یکی دیگر از احکامی که دیوان عدالت اداری درخصوص مسائل مربوط به دانشجویان صادر کرده، غیرقانونی خواندن بندی از دفترچه آزمون سراسری بود که پیشتر نیز دو مرتبه باطل شد، اما مجددا در دفترچه آزمون سراسری امسال درج شد. این حکم به این دلیل صادر شد که در یکی از بندهای دفترچه آزمون سراسری سال آمده بود: «پذیرش آن دسته از داوطلبانی که قبلا با استفاده از امکانات دولتی (آموزش رایگان) تحصیلات خود را در رشته‌ای به اتمام رسانیده‌اند، در همان مقطع قبولی قبلی و در همان دوره (روزانه) امکان‌پذیر نیست.» جالب اینکه هیات عمومی دیوان عدالت اداری امسال نیز این بند را غیرقانونی اعلام کرد.

درست است که احکام صادرشده دیوان عدالت اداری در سال جاری بسیار بیشتر از سال‌های پیش بوده است، ولی در سال ۱۳۹۴ نیز این دیوان با صدور حکمی بنا بر شکایت یکی از دانش‌آموزان، قانون کنکور سراسری کشور را تغییر داد؛ حکمی که همان سال سروصدای زیادی را در رسانه‌ها به همراه آورد؛ چراکه بر اساس آن حکم تاثیر ۲۵ درصدی معدل سال سوم متوسط در کنکور ابطال شد و به‌طور مسیر کنکوری سراسری کشور تغییر کرد. در حقیقت ﻫﻴاﺕ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺩﯾﻮﺍﻥ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺍﺩ‌ﺍﺭی در یکی از روزهای بهمن ۱۳۹۴ رایی را صاد‌‌ر کرد‌‌ه که طبق آن مساله تاثیر ۲۵ درصدی معدل سال سوم دانش‌آموزان که از مهم‌ترین مصوبه‌های شورای سنجش و پذیرش د‌‌انشجو بود، ابطال شد.

دیوان عدالت اداری که چند سالی است در مباحث دانشگاهی و دانشجویی ورود پیدا کرده، توانسته احکامی را صادر کند که تمام‌قد طرفدار دانشجویان بوده و می‌تواند نویدبخش حل بسیاری از مشکلات دانشجویان باشد.