معاون دانشگاه ارومیه: اظهار این که بیشتر از ظرفیت دانشجوی دکتری جذب شده است صحت ندارد

معاون دانشگاه ارومیه: اظهار این که بیشتر از ظرفیت دانشجوی دکتری جذب شده است صحت ندارد

علیرضا مظفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: پذیرفته شدگان دکتری دانشگاه ارومیه، از کنکور مورد تائید سازمان سنجش قبول شده و از میان چند برابر ظرفیت معرفی شده به دانشگاه و با انجام مصاحبه انتخاب شدند و به جای اعمال کف امتیاز، این بار به ترتیب رتبه کسب شده مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی افزود: تعداد قبول‌شدگان مساوی یا کمتر از ظرفیت اعلام شده گروه‌های آموزشی بوده و اظهار این که بیشتر از ظرفیت دانشجوی دکتری جذب شده است صحت ندارد و دانشگاه‌ها مخیر بوده‌اند که برای قبولی متقاضیان دکتری، گزینه کسب حداقل امتیاز مصاحبه را در سامانه علامت بزنند یا انتخاب نکنند.

مظفری اذعان کرد: به دلایل فوق است که علامت نزدن سهوی گزینه کف امتیازات توسط کارمند «وارد کننده اطلاعات» در سامانه سازمان سنجش هیچ گونه مانع و مشکلی در ثبت اطلاعات متقاضیان دکتری ایجاد نکرده است و فرد خاطی به دادگاه رسیدگی به تخلفات معرفی شده و مدیرکل تحصیلات تکمیلی دانشگاه استعفا کرده است در هر حال باید قبول داشت عنصر خطای انسانی در هر موضوعی محتمل بوده و طراحی سامانه باید به نحوی باشد که خطای انسانی را غیرممکن سازد.

وی ادامه داد: مسئولان دانشگاه با توضیح موضوع به تصمیم‌گیران سازمان سنجش تقاضای تجدیدنظر در اسامی پذیرفته شدگان دکتری  کرده ولی با این عنوان که بعد از اعلام نتایج برای آنها حق ایجاد شده است با هرگونه تغییر در اسامی قبول شدگان مخالفت کرده‌اند، بدیهی است افرادی خواهند توانست دوره دکتری را با موفقیت به پایان ببرند که با تلاش بیشتری خود را با استاندارد‌های مورد نظر تطبیق دهند وگرنه به صورت قانونی حذف خواهند شد.

مظفری در خصوص بازتاب کشوری این موضوع اظهار کرد: این اتفاق تنها در دانشگاه ارومیه رخ نداده و بنا به اعلام سازمان سنجش کم نبودند دانشگاه‌هایی که کف امتیاز را برای پذیرش دکتری انتخاب نکردند ولی فقط اشتباه دانشگاه ما بازتاب کشوری شده است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا این بازتاب می‌تواند به خاطر وضع سیاسی حاکم بر دانشگاه ارومیه باشد » افزود: جالب است که فقط رسانه‌های انقلابی این خبر را نشر دادند و شاید نظرهای خاصی روی این دانشگاه است و مسائل علمی به هیج وجه وابستگی سیاسی ندارد و نقد از هرکس قابل پذیرش است و ما عبد نقد هستیم، فقط باید در کنار بیان نکات ضعف مدیریتی ارائه راهکار هم بدهند تا با تدابیری که می‌کنیم برای ترم‌های بعد این مشکلات رفع شود.

وی ادامه داد: صرف نقدی که برای هجمه به دانشگاه باشد قابل قبول نیست و مسائل علمی کیان جامعه است و در اطلاعیه دوم معاونت آموزش هم این نکته آمده است که ارزش و اعتبار دانشگاه ارومیه ارزش به تک تک ماست، دانشگاه مثل خانواده است پس اگر مشکلی است باید آن را مدیریت کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه ارومیه اظهار کرد: اعضای هیات علمی و شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه می‌دانستند که کف امتیاز  پذیرش دکتری برای دوره‌ روزانه  ۳۰ است و کف امتیاز فقط  ۱۵۴ نفر کمتر از حدی است که معاونت آموزشی دانشگاه در نظر گرفته بودند و کف امتیاز برای پردیس دانشگاه ارومیه ۲۴ بود.

مظفری در خصوص مشکلات پیش آمده گفت: تعدادی از افراد امتیاز زیر ۲۰ کسب کرده‌اند که آنها را هم در گروه‌های مختلف پخش کردیم و تعداد آنها به اندازه‌ای نیست که کیفیت آموزشی دانشگاه را کاهش دهد و همچنین به مدیر گروه‌ها اجازه داده شده که  برای هر کدام از پذیرفته شده‌های دکتری دروسی که احتمال می‌دهند در آنها مشکل دارند و در طی مصاحبه به آن پی بردند، کلاس‌های پیش ارائه دهند.

وی اذعان کرد: تعداد افرادی که امتیاز کمتر از ۲۰ کسب کرده‌اند ۸۰ نفر است که البته برخی از این افراد در مراحل دیگر نمره خوبی کسب کردند.

معاون آموزشی دانشگاه ارومیه در پاسخ به این سوال که  آیا همه افراد پذیرفته شده ثبت‌نام خواهند شد و سطح آموزشی با این کار تنزل نخواهد کرد،  تاکید کرد: تمامی پذیرفته شدگان مقطع دکتری پذیرش خواهند شد و به تمامی گروه‌ها اعلام کردیم که به خاطر این مسئله کیفیت آموزش خود را تنزل ندهند و این دانشجویان دکتری هستند که باید خودشان را به سطح آموزشی دانشگاه ارومیه برسانند.

گفتنی است معاونت آموزشی دانشگاه در حالی از ثبت‌نام همه متقاضیان خبر می‌دهد که خبرهای رسیده بیانگر این موضوع است که در گروه  برق الکترونیک دانشگاه ارومیه از متقاضیان ثبت‌نام نکردند و آنها به گروه‌های دیگر مراجعه کردند و هیچ گروهی حاضر به ثبت‌نام پذیرفته شدگان مقطع دکتری نشده است.

منبع فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *