کدام داوطلبان می‌توانند در مرحله «تکمیل ظرفیت» شرکت کنند؟

کدام داوطلبان می‌توانند در مرحله «تکمیل ظرفیت» شرکت کنند؟

به گزارش خبرنگار صنفی_آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با وجود اینکه نتایج نهایی کنکورهای سراسری و کارشناسی ارشد سال ۹۶ اعلام شده و حتی کارنامه نهایی داوطلبان این دو آزمون در روزهای اخیر منتشر شده است و پذیرفته‌شدگان در دانشگاه‌ها حضور یافته و مراحل ثبت‌نام را انجام داده‌اند، با این حال هنوز برخی از داوطلبان نیم‌نگاهی به مرحله «تکمیل ظرفیت» دارند و امید دارند با توجه به ظرفیت‌های خالی برخی از دانشگاه‌ها بتوانند در ردیف پذیرفته‌شدگان قرار گرفته و یا بتوانند به دانشگاهی بهتر از دانشگاه فعلی کوچ کنند. با تمام این اوصاف، بسیاری از داوطلبان و دانشجویان از جزئیات مرحله «تکمیل ظرفیت» آگاه نیستند و ممکن است در اثر این ناآگاهی دچار خطا و اشتباه شوند، بنابراین در این گزارش قصد داریم داوطلبان را با این موضوع آشنا کرده و توضیحاتی را درباره مرحله «تکمیل ظرفیت» ارائه کنیم.

تکمیل ظرفیت چیست؟

وقتی تعداد ثبت‌نام‌های دانشگاه کم باشد، این کمبود توسط سازمان سنجش با تکمیل ظرفیت پر خواهد شد، مثلأ یک دانشگاه ۳۵ نفر پذیرش داشته است اما ۳۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز ۵ جای خالی در دانشگاه باقی است، این ۵ جای خالی در قالب «تکمیل ظرفیت» پر می‌شود. تکمیل ظرفیت درواقع فرصت مجددی است برای کسانی که با تراز و رتبه‌ی نزدیک به رشته‌ی مورد تقاضا قبول نشده‌اند. بنابراین تکمیل ظرفیت برای کسانی که فاصله‌ی رتبه‌ای و ترازی زیادی با آخرین نفر قبولی در رشته و دانشگاه مدنظر خود دارند تفاوتی نمی‌کند و نباید به قبولی در دانشگاه دل خوش کنند.

زمان آغاز فرآیند تکمیل ظرفیت

بدیهی است که دانشگاه‌ها زمانی می‌توانند اعلام ظرفیت خالی کنند که مهلت ثبت‌نام پذیرفته شدگان به پایان رسیده باشد، برای همین است که معمولأ آغاز مرحله تکمیل ظرفیت با کمی تاخیر و بعد از آغاز سال تحصیلی انجام می‌شود. بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، اطلاعیه تکمیل ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد سال ۹۶ در روز چهارشنبه ۹۶/۷/۱۲ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد.

تاکنون جزئیاتی درباره زمان آغاز مرحله تکمیل ظرفیت آزمون سراسری سال ۹۶ منتشر نشده است.

زمان آغاز مرحله تکمیل ظرفیت در سال‌های اخیر

تکمیل ظرفیت شامل کدام داوطلبان می‌شود؟

استفاده از تکمیل ظرفیت فقط شامل افرادی می‌شود که در کنکور همان سال(سال ۹۶) حضور و در مرحله انتخاب رشته شرکت کرده باشند. داوطلبانی که انتخاب رشته شرکت کرده باشند می‌توانند در مرحله تکمیل ظرفیت دوباره انتخاب رشته کنند تا اگر قبول شدند، برای ثبت‌نام اقدام کنند. همچنین داوطلبانی که قبل از تکمیل ظرفیت قبول شده باشند نیز می‌توانند شانس خود را برای قبول شدن در دانشگاه‌های دیگر امتحان کنند.

توجه داشته باشید که  در اغلب موارد، دانشگاه‌ها با داوطلبینی که در انتخاب رشته اولیه قبول شدند و بعد در تکمیل ظرفیت نیز قبول می‌شوند، رفتاری شبیه به دانشجویان انتقالی دارند، مثلا به آنها خوابگاه نمی دهند!

تکمیل ظرفیت‌ها از کی سر کلاس می‌روند؟

داوطلبینی که در تکمیل ظرفیت قبول شوند، ورودی بهمن ماه محسوب می‌شوند و از نیمسال دوم تحصیلی مجاز به انتخاب واحد و آغاز ترم جدید تحصیلی‌شان می‌شوند.

منبع خبرنامه دانشجویان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *