اعمال تخفیف در شهریه‌ های دانشگاه آزاد اسلامی

با شروع سال تحصیلی جدید مساله پرداخت شهریه چه برای نودانشجویان و چه برای دانشجویانی که دیگر چند سالی است با این مهم سروکار دارند به یکی از دغدغه‌های اصلی در کنار سایر مسائل مربوط به دانشگاه تبدیل شده است؛ چراکه نزدیک به ۸۵ درصد دانشجویان کل کشور باید برای ادامه تحصیل خود شهریه پرداخت کنند و این مهم نشان‌دهنده آمار بالای دانشجویان شهریه‌پرداز است.

همان‌قدر که اسم شهریه باعث نگرانی دانشجویان و خانواده‌های آنها می‌شود، گاهی مسئولان خبرهای خوبی نیز درباره شهریه‌ها به دانشجویان می‌دهند و این بار اعمال تخفیف در شهریه‌های دانشگاه آزاد اسلامی خبر خوشحال‌کننده اول مهرماهی برای دانشجویان این دانشگاه به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی دوشنبه سوم مهرماه از پیگیری تخفیف‌های شهریه خبر داد و عنوان کرد: «همه‌گونه همکاری برای اینکه دانشجویان راحت‌تر بتوانند تحصیل کنند فراهم شده، کما اینکه از مهرماه امسال هم تخفیف‌ها در مناطق محروم اعمال شده است.»

البته تخفیف‌هایی که از سوی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اعمال می‌شود، شامل همه دانشجویان نخواهد بود و دانشجویان ممتاز علمی، نفرات برتر آزمون‌ها، دانشجویان قهرمان، دانشجویان قاری و حافظ قرآن کریم، پژوهشگران و چنددانشجویی ازجمله دانشجویانی هستند که می‌توانند از این تخفیف‌ها استفاده کنند. دانشجویان ممتاز علمی که موفق به دریافت رتبه اول تا سوم ورودی هر رشته مقطع و در هر سال تحصیلی باشند می‌توانند از تخفیف‌های دانشجویی استفاده کنند.

 نفرات برتر آزمون‌ها

این تخفیف‌ها با توجه به رتبه داوطلبان، گروه آزمونی و مقطع تحصیلی متفاوت است که به‌طور نسبی به ۳۰ نفر برتر آزمون‌ها از ۱۵ تا ۲۵ درصد تخفیف ارائه می‌شود. البته این ماده شامل پذیرفته‌شدگان مقطع دکتری تخصصی نمی‌شود. دانشجویان قهرمان، این تخفیف یکی از موارد وسوسه‌انگیز دانشگاه آزاد اسلامی است که از پنج تا ۱۰۰ درصد متغیر است.

قهرمانی استانی تا ۱۵ درصد، قهرمانی کشوری تا ۲۵ درصد، مسابقات سراسری دانشگاه آزاد اسلامی، المپیاد دانشجویی کشور تا ۳۰ درصد، مسابقات بین‌المللی تا ۸۰ درصد و المپیک و پارالمپیک تا ۱۰۰ درصد ازجمله این موارد هستند. دانشجویان قاری و حافظ قرآن کریم، این تخفیف شهریه‌ای نیز از پنج تا ۳۰ درصد متغیر است، به‌طوری که دانشجویانی که در رشته‌های حفظ و ترجمه فارسی قرآن‌کریم و قرائت در مسابقات یا جشنواره‌های قرآن و عترت داخلی یا خارجی حائزرتبه می‌شوند می‌توانند از این تخفیف‌ها استفاده کنند.

زمان اعطای تخفیف شهریه، اولین نیمسال تحصیلی پس از احراز رتبه و دریافت گواهی و تاییدیه مربوطه است و کانون قرآن و عترت واحد باید آن را تایید کند. پژوهشگران، این تخفیف نیز یکی از مواردی است که دانشجویان فعال در حوزه پژوهشی می‌توانند تا سقف ۳۵ درصد از آن استفاده کنند.

چاپ مقاله در همایش‌ها و مجلات معتبر، ترجمه، تالیف و گردآوری کتاب و رتبه‌های اول تا سوم مسابقات علمی از این دست موارد است.

چنددانشجویی، این تخفیف نیز برای خانواده‌هایی است که همزمان بیش از یک دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی دارند و توان پرداخت شهریه را به صورت کامل ندارند. این تخفیف که دارای شرایط خاص است از پنج تا ۲۵ درصد به دانشجویان تخفیف شهریه ارائه می‌دهد.

 دیگر تخفیف‌ها

علاوه‌بر تخفیف‌های مطرح شده، طرح‌های کارآفرینی تا سقف ۳۰ درصد، نفرات برتر مسابقات فرهنگی ‌وهنری تا سقف ۲۰ درصد و اعضای خانواده کارکنان و اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر موارد است.