انتشارات Lambert آلمان؛ معتبر یا کلاهبردار؟

انتشارات Lambert آلمان؛ معتبر یا کلاهبردار؟ ۹ نکته‌ای که باید برای چاپ کتاب‌تان با یک انتشارات آلمانی بدانید

نکته جالب‌تر اینکه این ایمیل به پوشه اسپم نرفته بود. همچنین این ایمیل، امضایی حرفه‌ای دارد؛ به‌طوری که آدرس پستی، شماره تلفن، آدرس وب‌سایت و… را در خود دارد. در نگاه اول کمی هیجان‌زده شدم اما بعد شروع به جست‌وجو در گوگل کردم.

در جست‌وجو در وب فارسی، دو نوع خبر درباره این انتشارات دیدم: چند خبر پیدا کردم که در آنها با افتخار اعلام شده بود که کتاب استاد فلانی توسط انتشارات بین‌المللی لمبرت آلمان و به زبان انگلیسی به چاپ رسیده است. خبر دیگری پیام تبریک و امتنان در یک بنر بزرگ در یکی از بیلبوردهای شهری بود.

در این بین، دو سه نفر هم علیه انتشارات لمبرت مطلب نوشته و این کار آنها را نوعی کلاهبرداری آکادمیک معرفی کرده بودند و در وبلاگ‌ها و نوشته‌هایشان به بقیه هشدار داده بودند که در دام این انتشارات نیفتند.

  با دیدن این خبرها شروع به جست‌وجو به زبان انگلیسی کردم و درنهایت به جمع‌بندی زیر رسیدم:

۱- استاد یا دانشجویی که در آرزوی چاپ کتاب باشد، باید به یک دفتر انتشارات برود و با کلی چانه زدن درباره غیرکاربردی بودن کتاب و خریدار نداشتن، خودش پول چاپ هزار نسخه کتاب را پیش‌پرداخت کند تا شاید چند سال دیگر آن پول به وی برگردد و حتی برای گرفتن امتیاز پژوهشی و پر شدن رزومه، از منفعت مادی آن صرف‌نظر کند. وقتی با چنین پیشنهاد سخاوتمندانه یک انتشارات بین‌المللی روبه‌رو شود آن هم یک ناشر معروف دانشگاهی در کشور آلمان، قطعا تا چند روز به فکر فرو می‌رود، چراکه نه! اما پشت پرده این کار چیست؟

۳- آثار چاپ‌شده با این انتشاراتی ارزش علمی و آکادمیک ندارد اما کتاب شما در تمام کتاب‌های مرجع تخصصی نشانه‌شناسی در جهان (از جمله ناشران معتبری مثل راتلج و کمبریج) ایندکس شده و هرکس که بخواهد می‌تواند کتاب را جست‌وجو و تهیه کند.

این ناشر، تنها بر پایه اطلاعاتی که از مشتریان خود می‌گیرد، عمل می‌کند و خود، هیچ‌گونه تحقیقی در مورد کارهای پژوهشی نویسنده نمی‌کند. در یکی از کامنت‌های انگلیسی کاربری نوشته بود: «این ناشر به اشتباه، با پسرخاله من که یک دانش‌آموز دبیرستانی است تماس گرفته و از او خواسته که حاصل کارهای پژوهشی‌اش را که فقط یک تکلیف ساده ۲۰ صفحه‌ای بوده است، برای چاپ به صورت کتاب، به آنها بسپارد.» لذا آثار چاپ‌شده این نوع نشر در محافل دانشگاهی اروپا ارزش آکادمیک چندانی ندارد و به نوعی بدنام شده است.

۴- هیچ نوع ویراستاری علمی و ادبی، تصحیح و بازبینی و داوری در این نوع نشر وجود ندارد؛ لذا همین موضوع از ارزش علمی آن می‌کاهد.

۵- ظاهرا ۱۲ درصد فروش هر کتاب به شما تعلق می‌گیرد اما باید این مبلغ به سقف معینی برسد تا بتوانید برداشت کنید، در غیر این صورت فقط می‌توانید برای آن از خود کاتالوگ کتاب سفارش دهید.

۶- اگر به امید منفعت مادی برای چاپ کتاب‌تان هستید با این ناشر کار نکنید. قیمت‌گذاری کتاب  توسط لپ لمبرت آنقدر بالاست که عملا احتمال فروش کتاب را به حداقل می‌رساند. کتاب را می‌شود در آمازون با قیمت پنج دلار به فروش رساند و قیمت پایین آن حداقل باعث می‌شود خریداران‌ کتاب‌تان به‌شدت افزایش پیدا کنند. البته اینکه مخاطب پایان‌نامه‌های دانشگاهی به عدد انگشتان دست نمی‌رسد مقوله‌ دیگری است.

۷- بزرگ‌ترین اشکال نشر لمبرت برمی‌گردد به استفاده‌اش از ابزارهای مارکتینگ هرمی، یعنی برای آنکه شما به‌عنوان عضوی از مجموعه به سود مادی برسید، مجبورید افراد دیگری را به انتشار کتاب از طریق این ناشر ترغیب کنید و با جذب هر نویسنده جدید، درصدی به شما می‌رسد.

لازم است ذکر کنم لمبرت تنها موسسه‌ای نیست که از این روش مارکتینگ استفاده می‌کند، بسیاری از سایت‌های آنلاین از همین شیوه‌ها برای جذب مشتری بیشتر استفاده می‌کنند.

۸- لمبرت در متن قرارداد اجازه‌ انتشار هر تعداد مقاله پژوهشی از متن کتاب و انتشار در سایت‌های دانشگاهی را داده است، بنابراین اگر تحقیق شما حرفی برای گفتن داشته باشد، می‌توانید به هر تعداد که خواستید کتاب یا مقاله از اثر خود استخراج و منتشر کنید؛ به شرطی که حرف جدیدی داشته باشید.

۹- اگر هنوز علاقه‌مند هستید با لپ لمبرت کار کنید، پیشنهاد می‌کنم اثر کم‌اهمیتی را با این انتشاراتی چاپ کنید. اگر اثری ساده و سفارشی و نه گرانبها دارید و دنبال ارتقا و امتیاز اداری هستید لمبرت گزینه خوبی است. اگر فکر می‌کنید حاصل پژوهش مستخرج از پایان‌نامه‌تان منجر به یافته‌های علمی جدیدی است، بهتر است آن را در مجله‌ای معتبر منتشر کنید.

خوشبختانه امروزه اینترنت حد و مرزها را برداشته است. بنابراین چه خوب است که با دیدن این‌گونه پیشنهادها، قبل از هر اقدامی با کمی جست‌وجو در اینترنت نظرات دیگران را هم در مورد آنها ببینیم و از چند و چون آنها باخبر شویم تا بتوانیم تصمیم عاقلانه‌ای در مورد آنها بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *