پاسخ به سؤالات متداول داوطلبان تکمیل ظرفیت ارشد ۹۶ آزاد

در مطلب زیر به مهم‎ترین سؤالات داوطلبان درخصوص تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد ۹۶ دانشگاه آزاد پاسخ داده شده است.

 

۱- دفترچه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد ۹۶ دانشگاه آزاد را از کجا می‎توان دریافت کرد؟

– دفترچه‎ای جهت اعلام رشته‎محل‎ها و ظرفیت‎های درنظرگرفته شده برای تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۶ دانشگاه آزاد اسلامی منتشر نشده است. داوطلبان عزیز می‎توانند جهت اطلاع از رشته‎ها و ظرفیت‎ها از طریق منوی سمت راست سامانه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۶ دانشگاه آزاد در سایت azmoon.org، جدول رشته و گرایش‎ها و نیز جدول محل‎های دانشگاهی را مشاهده نمایند و در صورت وجود ظرفیت برای رشته مدنظر، نسبت به خرید کارت اعتباری و نیز انتخاب رشته اقدام نمایند.

۲- چه کسانی می‎توانند در تکمیل ظرفیت آزمون ارشد ۹۶ دانشگاه آزاد شرکت کنند؟

– بنا بر اعلام دانشگاه آزاد، کلیه داوطلبان حاضر در جلسه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ سازمان سنجش آموزش کشور که مطابق کارنامه صادره آن سازمان در رشته/گرایش‎های دایر در دانشگاه آزاد اسلامی مجاز به انتخاب رشته شده‎اند، امکان ثبت انتخاب رشته خود در سامانه را خواهند داشت.

۳- در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد ۹۶ آزاد چند رشته‎محل را می‎توان انتخاب کرد؟ آیا امکان انتخاب رشته‎‎ای بجز رشته امتحانی وجود دارد؟

– هر داوطلب مجاز است متناسب با کدرشته امتحانی خود در رشته/گرایش‎هایی که مجاز به انتخاب رشته شده است، حداکثر تا ۱۰۰ کدرشته‎محل را انتخاب نماید. بنابراین امکان انتخاب رشته‎محل‎هایی غیر از رشته امتحانی داوطلب مهیا نخواهد بود.

۴- آیا کسانی که در دو رشته امتحانی در کنکور ارشد ۹۶ شرکت کرده بودند، می‎توانند رشته‎محل‎های مربوط به هر دو رشته را در تکمیل ظرفیت انتخاب کنند؟

– در این مرحله نیز همانند مرحله اول انتخاب رشته، داوطلبانی که علاوه بر کدرشته امتحانی اول در کدرشته امتحانی دوم نیز ثبت‎نام و در آزمون شرکت نموده بوده‎اند، می‎توانند رشته‎محل‎های متناسب با کدرشته امتحانی دوم خود را بر اساس اولویت موردنظر در میان ۱۰۰ انتخاب خود درج نمایند.

۵- آیا با شرکت در تکمیل ظرفیت ارشد ۹۶ دانشگاه آزاد، قبولی قبلی داوطلب از بین می‎رود؟

– بنا بر اعلام دانشگاه آزاد، در صورت قبولی یا رد شدن در تکمیل ظرفیت، قبولی قبلی لغو نخواهد شد.

۶- آیا تکمیل ظرفیت ارشد دانشگاه آزاد و سراسری یکسان است؟

– خیر، در حال حاضر ثبت‎نام تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد ۹۶ آزاد از طریق سامانه این دانشگاه فعال است و زمان انتشار اطلاعیه تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد سراسری نیز ۱۲ مهر اعلام شده است.

۷- آیا با قبولی در رشته‎محل جدید در مرحله تکمیل ظرفیت، لازم است هزینه‎ای جهت انصراف از رشته‎محل قبولی قبلی و نیز هزینه‎ای جهت ثبت‎نام در رشته‎محل قبولی جدید پرداخت شود؟

– درصورت قبولی در رشته‏‎محل جدید در تکمیل ظرفیت، شهریه و کلیه مدارک دانشجو به واحد جدید ارسال می‎شود و نیازی به پرداخت هزینه انصراف از واحد قبلی و هزینه ثبت‎نام مجدد در محل قبولی جدید در تکمیل ظرفیت نخواهد بود.

۸- آیا شروع به تحصیل پذیرفته‎شدگان تکمیل ظرفیت ارشد ۹۶ آزاد از ترم مهر است یا بهمن؟

– بنا بر اعلام سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی تعیین زمان شروع به تحصیل پذیرفته‌شدگان تکمیل ظرفیت آزمون ارشد ۱۳۹۶ دانشگاه آزاد اسلامی بر عهده واحدهای دانشگاهی است.

۹- آیا امکان شرکت در تکمیل ظرفیت برای داوطلبان ارشد بدون کنکور استعداد درخشان دانشگاه آزاد در سال ۹۶ وجود دارد؟

– مطابق روال سال‎های گذشته، امسال نیز تکمیل ظرفیت آزمون ارشد دانشگاه آزاد تنها برای داوطلبان حاضر در جلسه آزمون بوده و داوطلبان بدون آزمون مجاز به شرکت در این مرحله نیستند.

۱۰- کد دسترسی انتخاب رشته تکمیل ظرفیت ارشد چیست؟

– در قسمت پایین کارنامه اولیه نتایج آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور در آدرس sanjesh.org اعلام شده، قسمتی با عنوان «کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی» وجود دارد که داوطلبان می‎توانند با با استفاده از آن نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایند.

۱۱- آیا تکمیل ظرفیت دیگری هم برای آزمون کارشناسی ارشد ۹۶ دانشگاه آزاد اعلام می‎شود؟

– فعلاً اخبار منتشره از سوی دانشگاه آزاد، مبنی بر اعلام تنها یک تکمیل ظرفیت برای مقطع کارشناسی ارشد در سال ۹۶ است.