امکان حذف سود تنفس وام بانک برای دانشجویان دکتری

حمایت ۱۰۰ میلیونی از پایان نامه‌های زیست فناوری دکتری

امکان حذف سود تنفس وام بانک برای دانشجویان دکتری / پیشنهاد اقدام برای آزادسازی مدرک از سال آخر دکتری/ تسلط به زبان در آزمون دکتری به درستی سنجیده نمی‌شود/ پیشنهاد اقدام برای آزادسازی مدرک از سال آخر دکتری

به گزارش ایسنا،‌ دکتر مجتبی صدیقی دیدار با جمعی از دانشجویان دوره دکتری عضو «کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم» در خصوص انتقاد این دانشجویان به سنوات ۸ ترم رفاهی و ۹ ترم آموزشی،‌ گفت: سنوات رفاهی به تبع سنوات آموزشی تدوین می‌شود، با توجه به بررسی های سال گذشته برای سنوات مجاز دوره کارشناسی ارشد، متوجه شدیم که نسخه های متفاوت در این زمینه مورد نیاز است اما سازوکار مناسب هنوز اتخاذ نشد و در نهایت تصمیم بر تبعیت سنوات رفاهی از سنوات آموزشی (تعرفه ۹ترم برای دکتری) شد.

وی در ادامه تصریح کرد: به دلیل محدودیت در برخی دانشگاه‌ها، اختیار اولویت بندی سنوات رفاهی بر حسب نیاز به دانشگاه‌ها داده شده است. البته ما امیدواریم تا پایان برنامه ششم توسعه در زمینه خوابگاه، با احداث خوابگاه‌های جدید توسط نهادهای عمومی، بخش خصوصی و نیز با کمک خوابگاه‌های خودگردان و با یارانه های پیشنهادی برای آنها، مشکلات موجود حل شود.

دکتر صدیقی در خصوص پیشنهاد یکی از این دانشجویان در خصوص شناور بودن سنوات و کمک گرفتن از نظارت اساتید گروه خاطرنشان کرد: این پیشنهاد خیلی خوب است، اما ممکن است به علت ارتقاء بر حسب مقاله و… مشکلاتی از این لحاظ بوجود آید. در مورد سنوات پیشنهادم بعنوان یک شخصیت حقیقی این است که می‌توان با توجه به آمارهای هر دانشگاه، تصمیم‌ها را متناسب با همان دانشگاه در نظر گرفت. یعنی متوسط تحصیل در هر مقطع در هر دانشگاه اساس تصمیم گیری برای دانشجویان آن دانشگاه باشد. بدین ترتیب مشکلات دانشگاه‌های مناطق گرمسیر کشور نیز حل خواهد شد.

تسلط به زبان در آزمون دکتری به درستی سنجیده نمی‌شود

رییس سازمان امور دانشجویان همچنین در خصوص ضرورت آزمون زبان برای ورود به دوره دکتری نیز افزود: ضرورت تسلط به زبان انگلیسی برای دانشجویان دکتری بر همگان مبرهن است و این مهارت در آزمون دکتری متاسفانه اصلا به درستی سنجیده نمی‌شود. در واقع پیشنهاد آزمون های زبان دکتری قبل از ورود به مقطع، پیشنهاد خوبی است اما ممکن است با مشکلات ورود و تقاضا مواجه شود.

به گفته وی، بطور کلی بعضی دانشگاه‌های بزرگ در خصوص آزمون زبان برای ورود به دکتری تصمیمات داخلی اتخاذ می کنند اما در سطح کلان، پیشنهادات دانشجویان بررسی خواهد شد. اما در مورد کیفیت آزمون‌ها نیز حتما چند دوره ای نظرسنجی بعد از آزمون برگزار خواهد شد. در مورد گروه‌های غیر زبان انگلیسی نیز برخی دانشگاه ها بصورت داخلی شرط آزمون را حذف کرده اند که این موضوع در سطح کشوری مطرح و بررسی قرار می‌گیرد.

پیشنهاد اقدام برای آزادسازی مدرک از سال آخر دکتری

دکتر صدیقی در خصوص اعطای تعهد به کار دانشجویان دوره دکتری نیز اظهار کرد: در زمینه تعهد به خدمت دانشجویان روزانه پیشنهاد اقدام برای آزادسازی مدرک از سال آخر دکتری (درخواست کار از سال آخر دکتری) با حوزه حقوقی وزارت علوم مطرح خواهد شد تا از جهت عدم تضاد قانونی بررسی شود. در مورد هزینه آزادسازی مدرک دانشجویان نیز بحث تقسیط مبلغ خرید تعهد در حال بررسی است و به زودی اجرا خواهد شد.

معاون وزیر علوم به فرصت های مطالعاتی دانشجویان دکتری اشاره کرد و گفت: در مورد فرصت مطالعاتی که دانشجویان معتقد هستند ضابطه استفاده از این امکان همان پایان ترم ۶ است، اما در صورت کلی مبنای کار این است که خروج دانشجو از کشور در پایان ترم هفت باشد.

به گفته وی،‌ از نظر پوشش مالی دانشجویانی که از فرصت مطالعاتی استفاده می کنند در گذشته پوشش ۵۰ درصدی داشتیم  در حال حاضر این میزان به ۶۵ درصد رسیده است و اولویت ما بحث پوشش تعداد تقاضای دانشجویان است و پس از آن در صورت تامین منابع، افزایش حمایت مالی نیز خواهیم داشت.

رییس سازمان امور دانشجویان همچنین با تاکید بر اینکه پیشنهاد حذف سود تنفس وام بانک برای دانشجویان قابل مذاکره و پیگیری است،‌ افزود: دانشجویان بجای تحریم وام بانک، کمک کنند شرایط طوری تعدیل شود تا بخشی از دانشجویان به سمت دریافت وام از بانک رفته و مشکل منابع مالی صندوق کاهش یابد. چرا که فشار زیاد منجر به قطع خدمت خواهد شد. البته پیشنهاد حذف سود تنفس وام بانک قابل مذاکره و پیگیری است.

دکتر صدیقی گفت: عملکرد صندوق رفاه دانشجویان در شش ماهه اخیر بسیار فراتر از انتظار بوده و بحث وام های ویژه در شرایط فعلی صندوق، نشان از صداقت مسئولین مربوطه دارد.

به گزارش ایسنا، در جلسه دانشجویان دانشجویان دکتری با رییس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم که با حضور دکتر فریبرز سجادی قائم مقام رئیس صندوق رفاه دانشجویان برگزار شد، جمعی از دانشجویان دوره دکتری عضو «کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم» دیدگاه‌ها و دغدغه‌های صنفی خود را در حوزه های وام دانشجویی، سنوات مجاز آموزشی و رفاهی، شرط نمره زبان برای ورود به دوره دکتری، تعهد به خدمت و غیره را مطرح کرده و خواستار رسیدگی مسئولان وزارت علوم به این مسایل شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *