سایت های فروش پایان نامه علنی شدند

کسر نمره به علت تاخیر در دفاع از پایان‌نامه غیرقانونی است

کسر نمره به علت تاخیر در دفاع از پایان‌نامه یکی از دغدغه های دانشجویانی است که پایان نامه را در موعد مقرر به اتمام نمیرسانند.

«کسر نمره» به دلیل تاخیر در ارائه پایان‌نامه مشکلی است که این روزها به یکی از چالش‌های پیش‌روی دانشجویان تبدیل شده است. موضوع از این قرار است که اگر یک دانشجو واحدهای لازم برای گرفتن رساله یا پایان‌نامه را گذرانده باشد یا واحدهای درسی خود را به پایان رسانده و موفق به گرفتن واحد پایان‌نامه یا رساله شده باشد اما نتواند پایان‌نامه خود را در موعد مقرر تحویل استاد دهد و از آن دفاع کند، برای این تاخیر از نمره پایان‌نامه او کسر خواهد شد.

بحث درباره این موضوع به سال ۸۷ بر می‌گردد؛ همان زمان هم این موضوع به یکی از موضوعات جنجالی آموزشی عالی بدل شد تا اینکه مدیرکل امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم طی سخنانی اعلام کرد که کسر نمره از دانشجوی کارشناسی‌ارشد بابت تاخیر در دفاع از پایان‌نامه به هیچ وجه از نظر وزارت علوم پذیرفته نیست.

اما چند روز پیش بار دیگر این موضوع مطرح شد. چندی پیش دانشگاه علم و صنعت شورای آموزش تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت مقرر کرد که دانشجویانی که در دفاع از پایان‌نامه خود تأخیر داشته باشند، متناسب با تأخیر صورت گرفته، نمره منفی دریافت می‌کنند. این دانشگاه برای تاخیر در موعد دفاع از پایان‌نامه از دانشجوی خود ۶ نمره کم کرده بود که همین کار باعث اعتراض آن دانشجو به دیوان عدالت اداری شد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری هم پس از اینکه دانشگاه علم و صنعت به شکایت مطروحه پاسخ نداده، ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ با حضور رئیس، معاونان، روسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آرا، حکم به ابطال مصوبه شورای مذکور داد. در حکم این هیات آمده است: «نظر به اینکه مطابق ماده ۲۲ آیین‌نامه دوره کارشناسی‌ارشد ناپیوسته مصوب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۸، ارزشیابی پایان‌نامه در جلسه دفاعیه توسط هیات داوران انجام می‌شود و در مواد ۳۶ و ۳۷ آیین‌نامه مذکور، در رابطه با کسر نمره ارزشیابی پایان‌نامه به علت تاخیر در دفاع آن، اختیاری برای شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی پیش‌بینی نشده است، بنابراین بند ۱۱ مصوبه شورای آموزش تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت ایران درخصوص ارزشیابی پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد مبنی‌بر کسر نمره به لحاظ تاخیر در دفاع پایان‌نامه، خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب است و به استناد بند یک ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون Law تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود.»

تاخیر در ارائه و دفاع از پایان‌نامه علاوه‌بر کسر از نمره نهایی، جرائم دیگری را نیز برای دانشجویان به همراه دارد؛ هزینه شهریه‌های سرسام‌آور حتی در دانشگاه‌های دولتی مشکل دیگری است که بر سر راه دفاع از پایان‌نامه برای دانشجویان قرار گرفته است.

حالا پس از گذشت کمتر از دو ماه از حکم دیوان عدالت اداری در این خصوص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم طی نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز و پارک‌های علم و فناوری اعلام کرده است این قبیل مجازات‌های تنبیهی در صلاحیت مراجع آموزشی نبوده و نیست؛ بنابراین از تصویب و اعمال آن خودداری شود. در این نامه که به امضای محمد روشن، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم رسیده است تاکید شده ارزیابی علمی استادان در داوری رساله و پایان‌نامه صرفا تابع نظر ایشان و از اختیارات آنان بوده و با مشکلی مواجه نیست.