پاسخ به ۷ پرسش پرتکرار درباره «تکمیل‌ظرفیت»

هر سال با پایان «تب» ثبت‌نام نودانشجویان و آغاز سال جدید تحصیلی در مقاطع مختلف، بلافاصله مساله «تکمیل‌ظرفیت» برای خیلی از دانشجویان قبول نشده و حتی قبول شده ذهن‌ها را درگیر می‌کند. بر اساس تقویم منتشرشده زمان تکمیل‌ظرفیت در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری دانشگاه‌های دولتی و آزاد در مهر آغاز و تا اواسط آبان ادامه خواهد داشت که این مساله سوالات زیادی را در ذهن داوطلبان شرکت در تکمیل‌ظرفیت به وجود می‌آورد، در ادامه به ۱۰ پرسش پرتکرار پاسخ داده‌ایم.

شرایط تکمیل ظرفیت در دوره دکتری و کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟

در دوره دکتری دو هزار و ۲۰۰ نفر ظرفیت باقی مانده است و افرادی می‌توانند در مرحله تکمیل‌ظرفیت شرکت کنند که در دور اول مصاحبه شرکت کرده باشند و افراد صرفا در استانی که مصاحبه شده‌اند می‌‌توانند انتخاب رشته کنند.

زمان و شرایط تکمیل‌ظرفیت دوره کارشناسی دانشگاه سراسری به چه صورت است؟

طبق رویه سال‌های گذشته احتمالا ظرفیت‌های سال ۹۶ از آبان اعلام خواهد شد. بعد باید منتظر اطلاعیه سازمان سنجش بمانیم تا تکلیف رشته‌محل‌های اعلام شده مشخص شود. بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته تکمیل‌ظرفیت کنکور سراسری ۹۶ در رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان، هر رشته محل مانند انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۶ دارای یک کد خواهد بود. سال قبل هر کس حق ۵۰ انتخاب داشت که بر اساس اولویت علاقه باید مشخص می‌شد. بعد از مشخص کردن لیست علایق باید لیست رشته‌های انتخابی‌مان در تکمیل‌ظرفیت کنکور سراسری ۹۶ را در سایت سنجش ثبت و در پایان کد رهگیری دریافت کنیم.

چه کسانی می‌توانند در تکمیل ظرفیت کنکور سراسری شرکت کنند؟

تکمیل‌ظرفیت کنکور سراسری ۹۶ به دو دسته تقسیم می‌شود. یکی بر اساس سوابق تحصیلی و دیگری بر اساس حاضران در جلسه آزمون سراسری ۹۶٫ رشته‌هایی که بر اساس سوابق تحصیلی ارائه می‌شوند عمدتا مربوط به دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی هستند. قبولی بر اساس معدل متقاضیان است و کسانی که در رقابت بر سر هر رشته محل معدل بالاتری داشته باشند به‌عنوان قبول‌شدگان نهایی معرفی می‌شوند. اما ثبت بر اساس حاضران در جلسه آزمون فقط مخصوص کسانی است که در کنکور سراسری ۹۶ ثبت‌نام و شرکت کرده باشند و برای آنها کارنامه صادر شده باشد. همچنین قبولی فقط بر اساس رتبه و سهمیه شما در کنکور سراسری است و هیچ‌ملاک دیگری مانند معدل بررسی نمی‌شود.

اگر در تکمیل‌ظرفیت قبول شدیم سال بعد می‌توانیم در کنکور شرکت کنیم؟

افرادی که به‌واسطه تکمیل‌ظرفیت کنکور سراسری ۹۶ در یک رشته‌محل روزانه پذیرفته می‌شوند حق ندارند در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۷ شرکت کنند و فقط حق دارند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی ۹۷ شرکت کنند. پس اگر رشته‌محل‌های روزانه را می‌خواهید انتخاب کنید دقت کنید فقط آن انتخاب‌هایی را وارد فرم انتخاب رشته خود کنید که مطمئن هستید بعد از قبولی پشیمان نمی‌شوید.

کسانی که در تکمیل‌ظرفیت قبول می‌شوند از چه زمانی سر کلاس‌های جدید می‌روند؟

دانشجویانی که در تکمیل‌ظرفیت قبول می‌شوند، ورودی بهمن محسوب و از نیمسال دوم تحصیلی مجاز به انتخاب رشته و آغاز ترم جدید تحصیلی‌شان می‌شوند.

بعد از قبولی در تکمیل‌ظرفیت، تکلیف رشته و دانشگاهی که نیمه‌کاره رها می‌شود، چیست؟

بعد از تصمیم درباره انتخاب دانشگاه جدید و عزیمت به آن، ابتدا به همراه مدارک لازم و کد رهگیری به دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید و بعد از قطعی شدن ثبت‌نام، به دانشگاه اولیه که در حال تحصیل در آن هستید بازگردید و انصراف خود را اعلام و به صورت رسمی ثبت کنید.

آیا بعد از شرکت در تکمیل ظرفیت و اعلام نتایج، داوطلب موظف به انتخاب دانشگاه جدید است؟

خیر، دانشجو می‌تواند بدون اعتنا به نتیجه‌ تکمیل‌ظرفیت، همان رشته و دانشگاهی را که در آن پذیرفته شده بود، ادامه دهد.