تحلیل آزمون رشته نانوفناوری – نانومواد (کد ۱۲۷۳) در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ را امروز بررسی می کنیم.


الکترونیک و الکترومغناطیس

از مجموع ۲۰ سوال که در این درس آمده است،۱۰ سؤال مربوط به الکترونیک می باشد و ۱۰ سؤال دیگر مربوط به الکترومغناطیس است.در الکترونیک ۵ سوال مربوط به مبحث دیود و رگولاتور میباشد که در مجموع بخش زیادی از سوالات را با توجه به حجم سوالات به خود اختصاص داده است شایان ذکر است که امسال هیچ سؤالی از ترانزیستورهای اثر میدانی آورده نشده است.در بخش الکترومغناطیس نیز بیشتر تراکم از پتانسیل الکتریکی و میدان مغناطیسی می باشد.با توجه به اینکه سطح آزمون مدرسان شریف بالا بوده چنانچه کسی بر سوالات مدرسان اشراف داشته باشد می تواند سوالات کنکور را به راحتی جواب دهد.

پدیده‌های انتقال

به ترتیب ۷و۶و۷ سؤال برای دروس مکانیک سیالات، انتقال حرارت و انتقال جرم طرح شده بود. سبک و سطح سختی سؤالات مکانیک سیالات تقریباً مشابه سال گذشته بود. در سؤالات انتقال حرارت، سهم سؤالات محاسباتی افزایش یافته بود. در سؤالات انتقال جرم، سهم سؤالات محاسباتی کاهش یافته بود و از ضرایب موضعی انتقال جرم همانند سال گذشته سؤال طرح شده است.در مجموع سطح سوالات مانند سالهای قبل بوده است.

خواص فیزیکی مکانیکی مواد

سؤالات درس خواص فیزیکی و مکانیکی تقریبا مانند سوالات سال ۹۵است،‌البته در بعضی مباحث چون کریستالوگرافی و نابجایی سوالات سال ۹۶ سخت‌تر بوده است. پراکندگی مباحث سوالات بسیار خوب بود و می‌توان گفت که از بیشتر مباحث مهم این درس سوال مطرح شده بود. تعداد کل سؤالات همانند سال قبل ۲۰ سؤال است. سؤالات جدید و ابتکاری طراحی شده بود که البته داوطلبان با مطالعه دقیق می‌توانستد به سؤالات زیادی پاسخ دهد.

ریاضی مهندسی

سؤالات درس ریاضی مهندسی در آزمون سال ۹۶ نسبت به سال قبل دشوارتر بوده است. تعداد کل سؤالات همانند سال قبل ۱۵ سؤال است. سؤالات پراکنده‌تر بودند، به طوری که برخلاف سال‌‌های پیش نه تنها سؤالات هم‌مبحث در کنار هم نبودند، بلکه بودجه‌بندی مباحث تغییر کلی کرد. البته به نظر می‌رسد این تغییر پایدار نخواهد بود.
به طورکلی سؤالات متوسط به بالا بودند.

شیمی کاربردی

سؤالات درس شیمی کاربردی در آزمون سال ۹۶ نسبت به سال قبل دشوارتر بوده است. تعداد کل سؤالات همانند سال قبل ۲۰ سؤال است. سؤالات پراکنده‌تر بودند، به طوری که برخلاف سال‌های پیش سؤالات هم‌مبحث در کنار هم نبودند و همچنین سؤالات جدیدی طراحی شده بود. معمولاً سؤالات این درس، تکرار سؤالات سال‌های گذشته بود، ولی امسال تقریباً اغلب سؤالات، جدید طراحی شده بودند.

فیزیک جدید

سؤالات درس فیزیک جدید در آزمون سال ۹۶ نسبت به سال قبل دشوارتر بوده است. تعداد کل سؤالات همانند سال قبل ۲۰ سؤال است. سؤالات پراکنده‌تر بودند، به طوری که برخلاف سال‌های پیش نه تنها سؤالات هم‌مبحث در کنار هم نبودند، بلکه بودجه‌بندی مباحث تغییر کلی کرد. از مبحث فیزیک هسته‌ای و فیزیک حالت جامد و آماری که تا کنون وزن زیادی در سؤالات نداشتند، حدود ۷ سؤال مطرح شده است.