تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ مجموعه مهندسی معماری کشتی (کد ۱۲۵۶) را امروز برای شما همراهان گرامی سایت بررسی می کنیم.

هیدرواستاتیک

درس هیدرواستاتیک امسال نیز همانند سال گذشته شامل ۱۵ سؤال بوده است. سبک سؤالات کنکور ۹۶ در درس هیدرواستاتیک به سؤالات سال های ۹۴ و قبل از آن شبیه شده است و نسبت به سؤالات سال ۹۵ دارای نمودارهای مهندسی کمتری می باشد و درصد زیادی از سؤالات با استفاده از روابط و فرمول های هیدرواستاتیکی، حل می شود.
نکته قابل توجه در رابطه با سؤالات این درس در آزمون امسال این است که همانند سال ۹۵، ۵ سؤال از مباحث مربوط به محاسبات مرکز و شعاع متاسنتر طرح شده است که صرفاً با استفاده از معادلات و روابط مربوطه به صورت ترکیبی یا مجزا قابل حل می باشند.
در کنکور امسال تعداد سؤالات مربوط و وابسته به مرکز جرم و حجم، به سه برابر افزایش یافته است. بنابراین اگر فرض شود که طراح سال بعد نیز همین طراح باقی بماند، دانشجویان باید به روابط و مفاهیمی که در آن ها KG و KB شناور مشاهده می‏شود، اهتمام بیشتری ورزند. خوشبختانه با توجه به تکرار زیاد این قبیل از سؤالات در آزمون های آزمایشی مدرسان شریف، داوطلبانی که در آزمون های این مؤسسه شرکت کرده اند به راحتی توانسته اند از عهده پاسخگویی به سؤالات کنکور برآیند. نکته دیگری که در رابطه با سؤالات امسال این درس قابل توجه است افزایش تعداد سؤالاتی است که مستقیماً مربوط به درک هندسی از اجسام می باشند.
در مجموع، مطالعه کتاب کتاب تحلیل پایداری شناورهای دکتر محمد سعید سیف می تواند به عنوان یک بازوی بسیار قوی داوطلبان را در حل سؤالات کنکور امسال یاری دهد.

ساختمان کشتی

درس ساختمان کشتی امسال نیز همانند سال گذشته شامل ۱۵ سؤال بوده است. در مجموعه سؤالات امسال این درس برخلاف دو سال گذشته، سؤالات محاسباتی مربوط به خمش و مفهوم خمش کاملاً حذف شده‌اند. از مجموعه ۱۵ سؤال امسال این درس؛ ۲ سؤال به مبحث مواد و مصالح، ۳ سؤال به مبحث ساختمان کف کشتی، ۱ سؤال به مبحث انواع بارهای وارد بر شناور، ۱ سؤال به مبحث ساختمان عرشه، ۲ سؤال به مبحث ساختمان سینه و پاشنه، ۲ سؤال به مبحث ستون ها و ۳ سؤال نیز به مبحث فریم بندی بدنه اختصاص داشته است.
نکته قابل توجه در رابطه با سؤالات امسال این درس این است که اغلب سؤالات به صورت مفهومی و حفظی بوده و نیاز به درک درستی از اجزای مختلف ساختمان کشتی به صورت تصویری و شهودی دارند و نیازمند بررسی دقیق تصاویر مربوط به قسمت های مختلف ساختمان کشتی به صورت علمی می باشند. از سوی دیگر و برخلاف انتظار در این درس، امسال علاوه بر سؤالاتی که به طور مستقیم از مبحث ستون ها طرح شده اند سؤالات مفهومی و ترکیبی در ارتباط با این مبحث نیز طرح شده است.
جهت پاسخ گویی به سؤالات این درس، مطالعه کتاب  ساختمان کشتی دکتر خدمتی و به خاطر سپردن نکات ذکرشده در رابطه با قسمت های مختلف ساختمان کشتی بسیار مفید می باشد.
با همه این تفاسیر، درجه دشواری سؤالات امسال این درس کمتر از سؤالات سال ۹۵ بوده.

هیدرودینامیک

درس هیدرودینامیک امسال نیز همانند سال گذشته شامل ۱۵ سؤال بوده و تعداد سؤالات حفظی در این درس نسبت به سال قبل بسیار بیشتر شده است و پاسخ دهی به این سؤالات مستلزم داشتن درک عمیقی از مفاهیم هیدرودینامیکی مربوط به مقاومت شناورها و مکانیک سیالات می باشد.
همچنین در سال های گذشته معمولاً از مبحث مقدمات سیالات، تنها به یک سؤال از تابع پتانسیل اکتفا می‏شد اما امسال، یک سؤال مفهومی در رابطه با زاویه حمله فویل ها و نیروهای درگ و برآیند نیروهای وارد بر آن ها طرح شده است.
در آزمون امسال تعداد سؤالات مربوط به ضرایب پروانه و همچنین راندمان سیستم رانش سه برابر شده است که همگی با استفاده از روابط و روند حل یکسانی، حل می شوند و در واقع اگر داوطلبی بر این مباحث تسلط کافی داشته باشد به راحتی می تواند به ۶ سؤال مربوط به این مبحث تنها با استفاده از روابط مربوطه پاسخ دهد.
به طور کلی نمی توان سؤالات امسال این درس را مشکل قلمداد کرد.

زبان انگلیسی عمومی و تخصصی

درس زبان عمومی و تخصصی در کنکور ۹۶ همانند سالیان گذشته شامل ۳۰ سؤال بوده است که از این تعداد ۱۵ سؤال به زبان عمومی و ۱۵ سؤال به زبان تخصصی اختصاص داشته است. از مجموع ۱۵سؤال زبان عمومی ۱۰ سؤال مربوط به واژگان بوده و ۵ سؤال در ارتباط با گرامر در قالب cloze passage طرح شده است.
در سؤالات مربوط به زبان تخصصی کنکور امسال همانند کنکور سال‌های ۹۴ و قبل از آن، از سه متن استفاده شده است و این متون نسبت به سال قبل ساده تر می باشند. جهت پاسخ گویی به این سؤالات این بخش داوطلب نیاز به آشنایی با کلمات و اصطلاحات تخصصی مهندسی دریا دارد که دسترسی به آن به راحتی با استفاده از کتاب English for maritime student میسر می باشد.

منبع مدرسان شریف