تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ علوم و مهندسی باغبانی (کد ۱۳۰۵) را برای داوطلبان این رشته بررسی می کنیم.

ازدیاد نباتات

در آزمون سال ۹۶ همانند آزمون‌ سال‌۹۵، از مباحث ساختار‌های افزایش و محیط کشت و همچنین مبحث افکندن، سؤالی مطرح نشده است. در مبحث تکثیر جنسی، تعداد سؤالات نسبت به سال ۹۵ کاهش یافته بود. البته علت این امر کاهش تعداد سؤالات ازدیاد نباتات از ۳۰ سوال به ۲۵ سؤال در کنکور ۹۶ است.

در مبحث تکثیر جنسی، سؤالات نسبت به سال گذشته سخت‌تر بوده است. در مبحث قلمه تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته کاهش داشته و از ۳ سؤال در سال ۹۵، به ۲ عدد در آزمون امسال رسیده و سطح سؤالات نسبت به سال قبل بسیار سخت تر است.

در مبحث اصول ازدیاد رویشی نیز تعداد سؤالات از ۵ سؤال در سال ۹۵، به ۳ سؤال کاهش یافته است. با وجود کاهش تعداد کل سؤالات این درس، تعداد سؤالات مبحث کشت بافت نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

خاک‌شناسی و گیاه‌شناسی

در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ از درس خاک‌شناسی، ۱۲ سؤال طرح شد که از کلیه مباحث تقریباً تعداد سؤال یکسانی طرح شده بود و سؤالات به نسبت سال ۹۵ آسان‌تر و یا همانند سال ۹۵ بودند. این نشان می دهد داوطلب باید بر کلیه مباحث مسلط باشد. سؤالات کنکور ۹۶ نسبت به سال ۹۵ از سطح دشواری کمتری برخوردار بوده، ولی تعداد سؤالات مفهومی و محاسباتی همانند سال گذشته می‌باشد. بیشتر سؤالات از کتاب‌های خاک‌شناسی عمومی دکتر شهلا محمودی و جزوه خاک‌شناسی عمومی دانشگاه تهران طرح شده است.
در بخش گیاه‌شناسی آزمون سال ۹۶، تعداد ۱۳ سؤال طرح شد و بیشترین سؤالات مربوط به بخش رده‌بندی گیاهان و مورفولوژی دستگاه زایشی بود که بیش از ۸۰ درصد سؤالات از این دو بخش طرح شده بود. به طور کلی، سطح سختی سؤالات در مقایسه با سال ۹۵ تا حدودی مشکل‌تر بود و به نظر می‌رسد منابع اصلی برای طرح سؤالات گیاه‌شناسی سال ۹۵، جزوه گیاه‌شناسی دکتر احمد قهرمان بوده است.
در کل تعداد سؤالات درس خاک‌شناسی و گیاه‌شناسی نسبت به سال ۹۶ کاهش پیدا کرده و از ۳۰ سؤال به ۲۵ سؤال تبدیل شد.

زبان عمومی و تخصصی

سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال ۹۶، به طور مرسوم و مشابه با سالهای قبل، شامل ۳۰ سؤال است که ۱۵ سؤال مربوط به زبان عمومی و ۱۵ سؤال شامل سؤالات زبان تخصصی است. سؤالات زبان عمومی شامل ۱۰ سؤال از واژگان و ۵ سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب ۳ متن تخصصی و هر یک از این متون شامل ۵ سؤال است.
بخش واژگان شامل ۱۰ سؤال است و در صورتی که داوطلب دایره لغات وسیعی در ذهن داشته باشد، میتواند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهد. داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آنها در سطح مطلوبی قرار ندارد، می توانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتاب هایی نظیر ۵۰۴ و ۱۱۰۰، از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح می شود و با توجه به این که اکثراً در گزینه ها از شکل های مختلف افعال استفاده می شود و گزینه‌ها شبیه به هم هستند، توصیه می شود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته ۳ متن و هر یک با ۵ سؤال آورده شده است. با این حال سطح این متنها نسبت به سالهای گذشته آسانتر شده، اما با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه می شود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیک های پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی آسانتر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درکتر باشد.

سبزی‌کاری و گل‌کاری

در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۵، در درس سبزی‌کاری همانند سال‌های گذشته بیشترین تعداد سؤال (۶ عدد) از مبحث سبزی‌های میوه‌ای مطرح شده است. در سال ۹۶ هیچ سؤالی از مبحث سبزی‌کاری عمومی مطرح نشده بود، ولی تقریباً از نظر سختی، مشابه سال ۹۵ بوده است.

در مبحث سبزی‌های پیازی، غده‌ای و ریشه‌ای تعداد سؤالات ۴ عدد بود که نسبت به سال ۹۵ یک سؤال بیشتر بود، اما نسبت به سال گذشته دشوارتر بوده و از مباحث تکراری که در سال‌های گذشته نیز مطرح شده بود، آمده است.

در بحث سبزی‌کاری عمومی، ۳ سؤال آمده که نسبت به سال قبل ۲ عدد افزایش داشته و سطح دشوارتری نیز دارد و برای پاسخگویی نیازمند مطالعه منابع بیشتر مانند جزوه سبزی‌کاری دکتر کاشی است. در مبحث قارچ مانند سال ۹۵، ۱ سؤال و در مبحث کلم‌ها نیز ۲ سؤال و از سبزی‌های دانه‌ای سؤالی طرح نشده بود.
در درس گل‌کاری نیز تعداد سؤالات از مباحث مختلف یکسان و نزدیک به هم بود و از مبحث گلهای بریدنی سؤالی طرح نشده بود. سطح سؤالات نیز متوسط بود و نیازمند مطالعه جلد اول کتاب گل‌کاری دکتر قهساره نیز می‌باشد. در مبحث گل‌کاری عمومی ۳ سؤال مطرح شد که نسبت به سال ۹۵ یک عدد افزایش داشته و از سطح بالاتری نیز برخوردار بود. در مبحث گل‌های پیازی، ۳ سؤال مطرح شده که نسبت به سال گذشته ۲ سؤال افزایش یافته است. از مبحث گل‌های گلدانی سؤالی مطرح نشده و از مبحث گیاهان آپارتمانی برخلاف سال گذشته که سؤالی مطرح نشد، ۱ سؤال مطرح شده بود.

فیزیولوژی و فیزیولوژی پس از برداشت

در کنکور سال ۹۶ سؤالات محاسباتی به کار نرفته است، ولی سؤال‌ها مفهومی‌تر هستند. همچنین همان طور که دیده می‌شود، اکثر سؤالات روی بیوشیمی محصولات باغی، بیماری‌ها و نابسامانی‌های محصولات باغی، فتوسنتز، سازمان گیاهی و روابط آبی تمرکز بیشتری دارند. همچنین کتاب‌های فیزیولوژی گیاهی از دکتر جلیل مرندی و دکتر راحمی و در بخش فیزیولوژی از کتاب‌ مقدمه‌ای بر فیزیولوژی گیاهی از دکتر احمدی و کتاب فیزیولوژی گیاهی از تایز و زایگر بیشترین سؤال‌ها می‌آید.

میوه‌کاری

به نظر می رسد سؤالات سال ۹۵ هم از نظر تعداد و هم دشواری نسبت به سال ۹۶ در سطح بالاتری قرار داشتند. سؤالات سال ۹۵ نسبت به سال ۹۶ پیچیده تر و مفهومی تر بودند و به جز ۲ مورد در سؤالات سال ۹۶ در بخش ریزمیوه‌ها و عمومی بقیه با مطالعه جزوات و حتی خلاصه کتابهای اساتید مانند دکتر جلیلی مرندی قابل حل بودند. در سال ۹۶ سؤالات زیادی در بخش هسته داران و دانه‌داران مطرح شد، در حالی که در سال ۹۵ مرکبات، توت فرنگی و گرمسیری ها تعداد بیشتری داشتند. همچنین پراکندگی و تنوع سؤالات در سال ۹۵ بهتر از سال ۹۶ بود.