تشریح جزییات طرح “سرباز تکنسین”/ بکارگیری فارغ‌التحصیلان تحت عنوان “سرباز تحقیقاتی”

رئیس دانشکده فنی حرفه‌ای از اجرای احتمالی طرح سرباز تکنسین خبر داد و گفت: در این طرح از سازمان نظام وظیفه خواسته‌ایم که بحشی از فارغ التحصیلانمان بعنوان سرباز تکنسین در کارگاه‌های دانشگاه مشغول به کار شوند، در این زمینه در حال گفت‌وگو با سازمان نظام وظیفه و ستاد کل نیروهای مسلح هستیم.

ناصر شمس (رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از راه‌اندازی ستاد تولید و اشتغال در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت موجود در این دانشگاه در حال راه‌اندازی “ستاد تولید و اشتغال” هستیم. این ستاد به دنبال این است که ارتباط دانشگاه را با صنعت توسعه دهد و از طریق توسعه این ارتباط، رشته‌های جدید را طراحی و در نهایت به بخش تولید کمک کند.

راه‌اندازی ستاد تولید و اشتغال در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ایدانشگاه فنی و حرفه ای
شاخص‌های مهارتی در کشور را از عدد ۲۷ به ۵۰ می‌رسانیم

وی با اشاره به اینکه مطمئن هستیم که صنایع ما اگر متوجه اهمیت این موضوع شوند و ظرفیت‌های فنی و حرفه‌ای را بشناسند، از این طرح استقبال خواهند کرد، گفت: چرا که این برنامه با این هدف دنبال می‌شود که بتوانیم نیازهای صنایع را در زمینه نیروی متخصص تامین کنیم، البته این اتفاق تاکنون نیفتاده است، چرا که توجه کشور به بخش تربیت تکنسین نبوده، اما در برنامه ششم توسعه و در سیاست‌های مسئولان نظام، تمرکز و توجه به سمت توسعه مهارت‌ها است.

شمس ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای این ظرفیت را دارد که بتواند در بخش مهارت، نقش‌آفرین باشد و شاخص‌های مهارتی کشور را که در حال حاضر عدد ۲۷ است، به عدد ۵۰ برساند، مشروط بر اینکه توجه لازم به آن بشود.

اجرای طرح “سرباز تکنسین” با موافقت ستاد کل نیروهای مسلح
حضور دانشجویان فوق لیسانس و دکترا در کارگاه‌ها تحت عنوان سرباز تحقیقاتی

رئیس دانشکده فنی حرفه‌ای از اجرای احتمالی طرح سرباز تکنسین خبر داد و گفت: در این طرح از سازمان نظام وظیفه خواسته‌ایم که بحشی از فارغ التحصیلانمان بعنوان سرباز تکنسین در کارگاه‌های دانشگاه مشغول به کار شوند.

شمس اضافه کرد:‌ در این زمینه در حال گفت‌وگو با سازمان نظام وظیفه و ستاد کل نیروهای مسلح هستیم که البته هنوز تصمیمی گرفته نشده است و ستاد کل نیروی مسلح باید تصمیم بگیرد؛ مطمئن هستم عزیزان در نظام وظیفه با توجه به نگاه مثبتی که دارند، کمک کرده و در این زمینه تصمیم می‌گیرند.

وی در تشریح اهداف و محورهای این طرح، خاطرنشان کرد: محور اول طرح، این است که بخشی از فارغ‌التحصیلانمان (فوق لیسانس و دکتری) به عنوان سرباز تکنسین برای تحقق پروژه‌های ستاد کل تحت عنوان “سرباز تحقیقاتی” در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها کار کنند.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: محور دوم این است؛ عزیزانی که به خدمت سربازی می‌روند، در همان پادگان‌ها توسط مدرسین و أعضای هیات علمی مشغول به فعالیت و اجرای کارهای عملیاتی شوند و در پایان دوره سربازی‌شان، در صورت موافقت وزارت علوم و ستاد کل، یک مدرک فوق دیپلم هم اهدا کنیم. محور سوم نیز حضور بخشی از سربازان وظیفه، در کارگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای اردوهای مشترک بین دانشگاه و ستاد کل نیروهای مسلح است.

اعزام فارغ التحصیلان به خارج از کشور با نگاه ارزآوری
رایزنی با چند کشور آفریقایی و جمهوری آذربایجان

وی در ادامه به آمادگی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای اعزام‌های کوتاه مدّت فارغ‌التحصیلان این دانشگاه به خارج از کشور خبر داد و گفت: ما معتقدیم که نه تنها می‌توانیم دانشجو از کشورهای دیگر حتی اروپایی داشته باشیم، بلکه این ظرفیت را داریم که بخشی از فارغ‌التحصیلان‌نمان را برای کار به کشورهای دیگر اعزام و نیازهای مهارتی آن کشورها را تامین کنیم. به طور مثال بعضی کشورهای آفریقایی نیازهایی دارند که می‌توانیم برویم و به آنها آموزش بدهیم. این موضوع می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد و با این نگاه این برنامه را داریم.

او ادامه داد: نگاه ما در واقع یک نگاه مشارکتی است؛ همانطور که دوست داریم؛ افرادی اینجا بیایند و تحصیل کنند، آنهایی که تمایل ﺩﺍﺭﻧﺪ می‌توانند برای ۶ ماه یا یک سال به خارج از کشور بروند؛ هم کار کنند، هم آموزش بدهند و هم تجربه کسب کنند و بازگردند.

او افزود: همچنین می‌توانیم از این طریق در بحث توسعه اشتغال‌ها مشارکت ایجاد کنیم؛ به این ترتیب که ضمن به‌وجود آوردن صنایع مشترک، فضایی را شکل دهیم که هم بتوانیم در آن کشور سرمایه گذاری کنیم و هم آنها در ایران سرمایه گذاری کنند.

رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای افزود: در همین ارتباط با چند کشور آفریقایی و همچنین جمهوری آذربایجان صحبت کرده‌ایم و این مذاکرات هنوز ادامه دارد و تاکنون موضوعی عملیاتی نشده است.

طرح جذب دانشجو از دانشگاه‌های خارجی
حضور گروه گینس برای ثبت رکورد بزرگترین سازه کنسروی جهان در یزد

او همچنین در مورد طرح جذب دانشجو از دانشگاه‌های خارجی، گفت: صحبت‌هایی با دانشگاه‌های عراق داشته‌ایم و قرار است کارهایی مشترکی با هم انجام دهیم.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین از برگزاری مسابقات بین المللی “کن استراکشن ” در یزد خبر داد و افزود: این مسابقات آذرماه امسال با مشارکت ۴۸ کشور دنیا و حضور گروه گینس (کتاب رکوردها) برای ثبت رکورد بزرگترین سازه کنسروی جهان، برگزار خواهد شد. برگزاری این رویداد به میزبانى دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اتفاق  بسیار بزرگی است که امیدواریم انشالله بخوبی از پس آن برآمده و شاهد یک رقابت زیبا و البته جدی و نفس‌گیر باشیم.

شمس همچنین درباره تجمیع دانشکده‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای با تاکید بر اینکه تفکیک جنسیتی دانشجویان همچنان پابرجاست، تصریح کرد: منظور ما از تجمیع این است که به دانشگاه‌ها اختیاراتی از لحاظ اداری و مالی بدهیم که خود بتوانند نسبت به شرایط هر استان، برای توسعه امور، رأسا تصمیم بگیرند که به این معناست؛ مراکز هر استان را بصورت واحد درخواهیم آورد.

منبع ایلنا