راهنمای اخذ پروژه کسری خدمت ۹۶ -۹۷ +لیست مراکز کسری خدمت به تفکیک رشته

راهنمای کامل اخذ پروژه کسری خدمت +لیست جدید مراکز کسری خدمت به تفکیک رشته

راهنمای اخذ پروژه کسری خدمت ۹۶ -۹۷ +لیست مراکز کسری خدمت به تفکیک رشته

به گزارش مفدا، «سربازی»، واژه ای که هر جوان و خانواده ای را درگیر خود می کند، موضوعی که گرچه ۱۰۰ سال از اجرای آن در ایران گذشته اما کمترین تغییر را در خود دیده است.

 

اخبار پروژه و امریه سربازی???
https://t.me/joinchat/AAAAAFMWPgn1vLkvSkhRHQ

مسئله سربازی یکی از آن دست مسائلی است که هر جوان با رسیدن به سن «مشمول» به دنبال «راه های فرار» و تلف نکردن دوسال از بهترین دوران زندگی خود می گردد، یک نفر با استفاده از قوانین کفالت، و دیگری با غیبت و تن دادن به خرید آن.

اما در این میان چندسالی است که به لطف افزایش حضور دانشجویان در دانشگاه ها و بالارفتن سن جوانان سازمان نظام وظیفه تمهیدات خاصی را برای کم کردن مدت سربازی اندیشیده است. و آن اخذ پروژه کسر خدمت است. در این شیوه، هر دانشجو می‌تواند در طول سال تحصیلی و یا بعد از آن به درخواست خود و با مراجعه به مراکز اعلام شده کسر خدمت بگیرند.

البته تا دوسال پیش تنها نخبگان و استعدادهای برتر شامل این قانون می‌شدند، اما از سال ۹۴ همه افراد چه نخبه و چه غیر نخبه می توانند با توجه به رشته خود پروژه کسر خدمت از دو تا ۲۱ ماه دریافت کنند.

از سویی دیگر، در گذشته تنها افرادی که دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس بودند می‌توانستند پروژه‌ای دریافت کنند اما این طرح در برخی از مراکز شامل دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس نیز شده است، بنابراین دانشجویان و فارغ التحصیلان می‌توانند با مراجعه به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح پروژه تحقیقاتی خود را دریافت کند، و با توجه نوع پروژه از کسر خدمت بهره مند شوند.

نکاتی که باید درباره پروژه کسر خدمت بدانید
در همین ابتدا گفتنی است که اخذ پروژه های کسر خدمت همچون دیگر کارهای اداری مستلزم امری به نام «پارتی» است که فرایند “اخذ” پروژه ساده تر می کند، البته خبر خوب این است که علاقه مندان می توانند با حضور در موسساتی که در ادامه معرفی شده، بدون هیچ رابطه ای اقدام به پروژه کنند.

طبق آخرین راهنمای اخذ پروژه در بنیاد نخبگان نیروهای مسلح، تاکنون روند به این صورت بود که نامه های شروع به کار ارسالی از سازمان ارائه کننده پروژه به بنیاد، پس از بررسی در بنیاد رد یا تأیید میشدند؛ ولی با تغییرات انجام شده اکنون نامه های شروع به کار ابتدا برای تأیید به ارگان دیگری رفته و تنها در صورت تأیید آن ارگان است که بنیاد پروژه ها را مورد بررسی قرار می دهد و تأیید یا رد میکند.

پرواضح است که انجام پروژه های تحقیقاتی توسط متقاضیان کسر خدمت قبل از تأیید نامه بکارگیری در بنیاد اقدامی اشتباه بوده و ممکن است در صورتیکه فرد در رابطه با تأیید بکارگیری از بنیاد پیگیریهای لازم را انجام نداده و پروژه را به اتمام رسانده باشد، متضرر گردد. لذا بدون اطمینان از تأیید نامه ی بکارگیریتان در بنیاد، به هیچ وجه کار پروژه را شروع نکنید!

متقاضیان بخش کسر خدمت تنها می‌توانند از یگان اصلی محل خدمتی خود پروژه اخذ کنند
۱ – در صورتی که فرد متقاضی در حال حاضر سرباز باشد، تنها میتواند از سازمان بکارگیرنده خود طرح تحقیقاتی اخذ نماید، بطور مثال سرباز سپاه تنها از ارگانهای زیرمجموعه سپاه و سرباز ارتش تنها از ارگانهای زیرمجموعه ارتش میتوانند پروژه بگیرند.

۲ – در صورتی که فرد، خدمت قبلی داشته باشد، مانند مورد قبل تنها میتواند از سازمانهای زیرمجموعه ی یگان اصلی خود پروژه اخذ نماید.

۳ – در صورتی که فرد متقاضی اخذ پروژه، نه سرباز باشد و نه سابقه خدمتی داشته باشد از تمامی سازمان های ارائه دهنده پروژه میتواند طرح تحقیقاتی بگیرد، ولی در آینده تنها در ارگان اصلی نظامی ای که در آن پروژه اخذ کرده برای انجام خدمت اعزام خواهد شد. بطور مثال اگر فردی در سازمان توسعه منابع انرژی پروژه بگیرد، به ودجا (وزارت دفاع) اعزام خواهد شد.

نحوه گرفتن پروژه
برای گرفتن پروژه کسر خدمت معمولا دو راه وجود دارد.
۱- مراجعه  به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح و تحویل مدارک، رزومه و تشکیل پرونده (نحوه عضویت در بنیاد ملی نخبگان)، که آنها شما را به یک سازمان مرتبط به زمینه کاریتان معرفی می کنند و… .

۲- مراجعه به یک سازمان نظامی مورد تایید بنیاد نخبگان نیروهای مسلح و توافق بر سر انجام یک پروژه برای آن سازمان در ازای گرفتن کسری خدمت. که این راه، راه ساده تر و بدون دردسری است.

در پروژه های کسر خدمت دو نوع کسری وجود دارد، یک، کسری زیر شش ماه و دو، کسری بالای شش ماه.

به طور خلاصه در کسری های بالای شش ماه که پروژه سنگین و یا ساخت است، ضمن گزارش سه ماهه هر ماه در زمان پایان کار جلسه دفاعی با حضور استاد راهنما و داوران در سازمان نخبگان نیروهای مسلح برگزار می شود.

اما در کسری های کمتر از شش ماه پس از اتمام پروژه، جلسه دفاع چند دقیقه ای با حضور یک داور برگزار می شود و تمام.

برای مشاهده جدیدترین لیست سازمانهای کسری خدمت به تفکیک رشته می‌توانید از اینجــا اقدام کنید.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، تذکر این نکته هم ضروری است، دانشجویانی که در دانشگاه‌های نظامی مثل مالک اشتر مشغول به تحصیل هستند، از پایان نامه تحصیلی خود  می‌توانند برای کسر خدمت استفاده کنند.

منبع:mefda.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *