در اوضاع کنونی اقتصادی کشور که حجم بالایی از نقدینگی در دست مردم است و نرخ بیکاری بسیار بالاست، بسیاری از مردم به‌ویژه جوانان جویای کار که سرمایه‌های کمی دارند به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکارهای مناسبی هستند. راه‌اندازی کسب‌وکار با سرمایه کم ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارد. تعدادی از مشاغل و کسب‌وکارها هستند که به سرمایه آنچنانی نیاز ندارند و اگر به درستی مدیریت شوند، می‌توانند درآمدهای بالا و سودهای خوبی را عاید شما کنند. البته هیچ‌کدام از این موارد که در ادامه گفته می‌شود، شما را یک‌شبه میلیونر نخواهد کرد اما به شما درآمد و سود مناسب را با کمترین سرمایه‌گذاری خواهد داد. در این مطلب تعدادی ایده برای راه‌اندازی کسب‌وکار با سرمایه کم، براساس بازار کنونی ایران، آمده است.

۱ طلا و جواهرسازی

این کسب‌وکار که یک صنعت توام با هنر است، هیچ‌گاه از رونق نمی‌افتد و همواره در ایران درآمد خوبی را عاید صاحبانش کرده است. شما اگر به این کار علاقه دارید و آموزش دیده‌اید (یا اگر هم آموزش ندیده‌اید، دوره‌ها و آموزشگاه‌های آن وجود دارند) می‌توانید به تنهایی یا با همکاری طلاسازان دیگر یک کارگاه کوچک طلا و جواهر‌سازی حتی در زیرزمین خانه‌تان راه‌اندازی کنید. محصولات و تولیدات جدید را به طلا فروشی‌ها بفروشید، از آنها سفارش‌های جدید بگیرید (آنها مواد لازم کارتان را به شما خواهند داد) یا طلا و جواهر دست دوم را تعمیر و بازسازی کنید. همچنین می‌توانید وارد بازار جواهرات و زیورآلات بدلی (بدلیجات) شوید و اگر در کارهایتان خلاقیت و پشتکار داشته باشید، می‌توانید به یک طراح حرفه‌ای در این زمینه تبدیل شوید.

۲  برنامه‌ریزی عروسی‌ها و جشن‌ها

هر چه زمان بیشتر می‌گذرد برگزاری مراسم عروسی پرهزینه‌تر و پردردسرتر می‌شود. بنابراین بسیاری از زوج‌های در شرف ازدواج حاضرند کسی یا شرکتی را استخدام کنند تا برنامه‌ریزی و مدیریت برگزاری این مراسم را به عهده بگیرد و آنها را از فشار و استرس نجات دهد. مراسم عروسی در ایران بسیار جدی گرفته می‌شود و عروس و داماد می‌خواهند این روز را به یکی از به‌یادماندنی‌ترین و خاص‌ترین روزهای زندگی‌شان تبدیل کنند.  اگر شما فرد خوش‌سلیقه‌ای هستید، و می‌توانید چندین کار را با هم مدیریت کنید، این کار برای شما مناسب خواهد بود. شما باید شبکه‌ای از همکاران برای خود تشکیل بدهید. مانند عکاس، فیلمبردار، گل‌فروشی، سفره‌آرایی، رستوران، تالارها و … کافی است یک دفتر کوچک اجاره کنید که مشتریان بتوانند به شما مراجعه کنند. البته بدون دفتر هم می‌توانید به کمک یک وب‌سایت به صورت مجازی کار کنید. این کار تجهیزات زیادی نمی‌خواهد. اگر بتوانید توانایی خود را در برگزاری یک یا دو مراسم کوچک یا بزرگ به اثبات برسانید به‌زودی مشتریان زیادی به سمت شما خواهند آمد.

۳ رستوران‌ها

معمولا در راه‌اندازی یک رستوران، تفکر غالب این است که به یک فضای بزرگ با تزئینات و مبلمان عالی و کلی سرمایه نیاز است. اما، در واقع بسیاری از رستوران‌های بزرگ امروز، کار خود را از یک فضای کوچک شروع کرده‌اند. مثلا، شهرام فخار بنیانگذار رستوران‌های زنجیره‌ای پدر خوب، کارش را از ساندویچ‌فروشی آغاز کرده است. اگرچه انواع و اقسام رستوران‌های کوچک و بزرگ در جای‌جای شهر وجود دارند اما اگر خوراکی را که می‌فروشید، بتواند نظر مشتریان را به خود جلب کند و آب دهان‌شان را به راه بیندازد، بهداشت را رعایت کنید، و فضایی آرام حتی اگر هم کوچک باشد، مهیا کنید، قطعا کلی مشتری خواهید داشت. برای این کار باید حواس‌تان به دخل و خرج، امور مالی، موجودی‌های یخچال و انبارتان باشد. خلاقیت به خرج بدهید و خودتان را منحصربه‌فرد کنید. ایجاد مزیت رقابتی، رمز موفقیت شما در این کار است.

۴ مدیریت و برگزاری رویدادها

این یک واقعیت است که کشور ما یک کشور همایش‌زده است. هر روز، در هر زمینه‌ای که فکرش را بکنید، تعدادی آدم دور هم جمع می‌شوند و پول‌هایی که معمولا مال خودشان نیست را خرج کنفرانس‌ها و سمینارهای مختلف می‌کنند. آنان به افراد یا شرکت‌هایی نیاز دارند تا تدارکات و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری چنین رویدادهایی را به عهده بگیرند.

انواع این رویدادها مانند رویدادهای سازمانی، کنفرانس‌ها، همایش‌ها، مراسم اعطای جوایز، تودیع و معارفه، تقدیر از بازنشستگان، و… هستند که شما برای هماهنگی و مدیریت آنها، به مقداری سرمایه نیاز دارید اما درآمد آن بسیار بیشتر از خرج‌های شما خواهد بود. در این مورد هم مانند مورد «برنامه‌ریزی عروسی‌ها و جشن‌ها» باید بتوانید روابط همکاری با کسب وکارهای مکمل کسب‌وکارتان برقرار کنید.

۵  لوازم‌التحریر

در دو زمان از سال، نان صاحبان این کسب‌وکار در روغن است. پیش از بازگشایی مدارس و پیش از سال نو. البته درآمد خوب لوازم‌التحریری‌ها و فروشندگان و تامین‌کنندگان اقلام اداری، در طول سال هم بالا می‌ماند. ادارات و سازمان‌های دولتی، شرکت‌های بزرگ و کوچک و دانشجویان و دانش‌آموزان، مشتریان اصلی شما هستند که کشور ما تا دل‌تان بخواهد از این نوع مشتریان دارد. برای راه‌اندازی این کار، باید جواز کسب بگیرید و مغازه‌ای هر چند هم کوچک در اختیار داشته باشید. اگر می‌توانید از مشتریان گذری صرف‌نظر کنید و روابط خوبی با مشتریان عمده برقرار کنید، نیازی به مغازه نخواهد بود و می‌توانید اجناس‌تان را در جایی مناسب انبار کنید و به درخواست آنان، توزیع کنید. قدرت بالا در فروش و پرزنت محصولات به مشتریان، در موفقیت شما بسیار موثر خواهد بود.

۶  مهدکودک

با توجه به اینکه اغلب هم پدران و هم مادران هر دو شاغل هستند، امروزه تعداد مهدکودک‌ها به نسبت درحال افزایش هستند. اما با این حال بسیاری از پدرومادرها هستند که برای اینکه فرزند دلبندشان در محیطی مناسب، سالم و شاد، اجتماعی و خلاق رشد کند، مدام به دنبال یک جای جدید، با ویژگی‌های بهتر می‌گردد. اگر عاشق بودن در کنار کودکان و غرق شدن در دنیای جادویی آنان هستید، این کار را انتخاب کنید. شما می‌توانید با سرمایه‌ای کم و پس از گرفتن مجوزهای لازم، مهدکودک تاسیس کنید. با فعالیت و تمرکز بیشتر بر مواردی مانند ارتقای خلاقیت، مهارت‌های اجتماعی، شادی، سلامت و بهداشت و همچنین سرگرمی‌های مناسب، می‌توانید خودتان را از دیگر مهدکودک‌های شهر یا محله‌تان، جدا و منحصربه‌فرد کنید. در این صورت، نام شما بر سر زبان‌های همه مادران شهرتان خواهد افتاد.

۷  منشی و دفتر کار مجازی

بسیاری از شرکت‌های کوچک و نوپا هستند (چه اینترنتی چه غیر اینترنتی) که به منشی یا یک دفتر کار مجازی نیاز دارند تا به تلفن‌ها، فکس‌ها، ایمیل‌ها و درخواست‌های مشتریان‌شان پاسخ دهند. اما حجم کارشان آنقدر نیست که بخواهند فردی را به صورت تمام‌وقت استخدام کنند و به او حقوق خوب پرداخت کنند. یکی از کسب‌وکارهایی که می‌توانید حتی از خانه هم انجام دهید، منشی‌گری است. برای انجام این کار، به مهارت‌های کار با نرم‌افزارهای اداری مانند office نیاز دارید و همچنین مهارت پاسخگویی به تلفن‌ها، صدای مناسب و دقت و سرعت لازم است.

این کار که با سرمایه بسیار کم قابل انجام است، به این صورت است که آن شرکت‌ها و کسب‌وکارها شماره‌های یک یا چند خط تلفن که شما در منزل‌تان وصل کرده‌اید را به‌عنوان شماره تماس خود به مشتریان و مخاطبان‌شان می‌دهند. شما هم در ساعات روز، تماس‌هایی که با این شماره‌ها گرفته می‌شود یا فکس‌هایی که ارسال می‌شود را پاسخ می‌دهید و دریافت می‌کنید و از طریق ایمیل به شرکت مورد نظر ارسال می‌کنید و بالعکس. پس از مدتی که کارتان گرفت می‌توانید توسعه بدهید، نیروی کمکی استخدام کنید و کسب‌وکارتان را گسترش دهید.

۸ خدمات بازاریابی تلفنی برای کسب‌وکارها

تعداد زیادی از کسب‌وکارهای مختلف هستند که محصول یا خدماتی را ارائه می‌کنند اما نیرو و توان لازم را برای معرفی یا فروش آن ندارند. یکی از راه‌حل‌هایی که می‌تواند به این شرکت‌ها یا افراد کمک و برای شما ایجاد درآمد کند، بازاریابی محصولات آنان و دریافت درصد از فروش آن محصولات است. اگرچه راه‌های مختلفی برای بازاریابی وجود دارد، اما یکی از کم‌هزینه‌ترین و موثرترین روش‌های بازاریابی البته به شرطی که درست انجام شود، بازاریابی تلفنی است که شما تنها با داشتن یک خط تلفن می‌توانید دست به‌کار شوید. همان‌طور که گفتم، این روش بازاریابی، نکات مهم و تکنیک‌های دقیق علمی دارد که براساس روانشناسی مشتریان، موجب جلب‌توجه مشتریان و افزایش فروش می‌شود.

منبع روزنامه فرهیختگان

#