سالانه ۹ هزار رساله دکتری در دانشگاه تهران

سالانه ۹ هزار رساله دکتری در دانشگاه تهران

رساله‌های دکتری ریاضی

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمود نیلی احمد آبادی در مراسم رونمایی از محصولات فناورانه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که صبح امروز در دانشکده تربیت بدنی این دانشگاه برگزار شد، خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۸۰ نمی توانستیم به کاربردی کردن فناوری و دستاوردهای حاصل تلاش محققان فکر کنیم؛ اما اکنون به مرحله ای رسیده  ایم که به فکر به روز کردن فناوری و به دنبال تصویر سازی نقشه راه برای اقتصاد آینده به واسطه فناوری داخلی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید هم اکنون طوری برنامه ریزی کنیم که بتوانیم مشکلات کشور را با فکر و فناوری رفع کنیم، گفت: اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم کشور با فقر و چالش های زیادی مواجه خواهد شد.

نیلی با بیان اینکه ما هیچ راهی جز این برای رفع چالش‌های موجود نداریم،‌ یادآور شد: ما در گذشته تجربیاتی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری‌های خارجی، خرید فناوری خارجی، تمرکز بر تولید داخلی و سیاست‌های جایگزینی صادرات با واردات را داشته ایم، ولی همچنان با فقر و بیکاری دست به گریبان هستیم و این در حالی است که اگر همه سرمایه‌ها در کنار هم قرار گیرد، شاهد اتفاقات بزرگی در حوزه اقتصاد خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت کشور از چالش های اقتصادی، تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان بر تولید محصولات با فناوری‌های پیشرفته است، گفت:بانک جهانی سرمایه گذاری در حوزه شرکت های نفتی را منع کرده زیرا آلودگی های نفتی ایجاد می کنند؛ به همین دلیل بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها باید به سمت صنایع پاک، سبز و انرژی‌های تجدیدپذیر برود.

رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: ایران در حوزه انرژی‌های خورشیدی به دلایل دانش و پتانسیلی که دارد می‌تواند سرآمد باشد و در میزان پیشرفت کشور تاثیرگذار؛ اما در این زمینه کند پیش می رود و در مقابل، کشورهای فاقد آفتاب،‌ بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را در این حوزه انجام داده‌اند.

نیلی احمد آبادی با بیان اینکه فعالیت شرکت های دانش بنیان در زمینه صنعت، تجارت و خدمات به بلوغ نرسیده است، خاطر نشان کرد: تعداد بازیگران این حوزه محدود هستند؛ بازیگران همان اساتید و دانشجویان هستند.

به گفته رئیس دانشگاه تهران، در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران طرح شکوفایی را اجرایی کردیم که به واسطه آن توانسته‌ایم ۲۰۰ پایان‌نامه را حمایت کنیم.

وی افزود: سالانه حدود ۹ هزار رساله دکتری در دانشگاه تهران تدوین می‌شود که این می‌تواند بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تامین کند.

نیلی عنوان کرد: اگر کشش بازار و متقاضی فناوری وجود نداشته باشد خود به خود سرمایه‌ای به سمت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان جذب نمی‌شود؛ این موضوع مانع رشد خواهد شد.

وی تاکید داشت: در حال حاضر حجم قراردادهای دانشگاه در حال افزایش است و تحولات فعالیت‌های دانش‌بنیان به سمت تولید فناوری‌های پیشرفته نیست،‌ از این رو باید بندهایی در قانون بودجه بیاید تا جهت‌گیری به سمت تولید محصولات های‌تک صورت گیرد.

رئیس دانشگاه تهران بیان داشت: در صورتی که در بودجه سال جاری بند قانونی در نظر گرفته شود که شرکت‌های دانش‌بنیان تشویق و موظف شوند در حوزه فعالیت‌های پیشرفته و فعالیت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند، راهکار مناسبی برای برون‌رفت از مشکلات کنونی خواهیم داشت.

منبع مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *