چند توصیه «نمره‌آور» به دانشجویان در ایام فرجه

 

تغییرسهم مصاحبه ونمره کتبی آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

طبق تقویم آموزشی دانشگاه‌ها، دانشجویان از چند روز دیگر وارد «فرجه تحصیلی» می‌شوند. دانشگاه آزاد اسلامی ۱۴ تا ۱۶ دی‌ماه را زمان فرجه اعلام کرده است و برخی از دانشگاه‌های دولتی از جلمه یزد و شهید باهنر کرمان دانشجویان خود را از هفتم دی‌ماه وارد فرجه می‌کنند.

البته قطعا تاریخ‌های اعلام‌شده توسط دانشگاه‌ها قطعی نیست و طبق یک عرف نانوشته اساتید چند روز زودتر کلاس‌های خود را تعطیل می‌کنند. در اصل فرجه فرصتی است که پیش از امتحانات پایان ترم به دانشجویان داده می‌شود تا دروس فراگرفته در طول ترم را جمع‌بندی کرده و آماده ورود به فصل امتحانات شوند. در ادامه چند توصیه به دانشجویان برای این ایام شده است:

۱- فرصتی بکر برای خوابگاهی‌ها

گرچه دانشجوی دهه هشتادی به فکر فرصت فرار از خوابگاه است، اما هنوز دانشجویان «غیرخوابگاهی» هم هستند که کیف و ساک خود را می‌بندند و راهی خوابگاه می‌شوند تا از ایام فرجه استفاده حداکثری کنند. اگر از درس‌ها خیلی عقب هستید و سکوت را برای درس خواندن انتخاب می‌کنید، بهترین فضا برای درس خواندن در ایام فرجه خوابگاه است. نبود دانشجو، خلوت بودن اتاق مطالعه و نبود سر و صدای دیگر اتاق‌ها از مهم‌ترین دلایل این انتخاب می‌تواند باشد. البته به این نکته توجه باید کرد که برخی از دانشگاه‌ها در ایام فرجه سرویس تغذیه ارائه نمی‌دهند که این موضوع می‌تواند برایتان دردسرساز باشد.

۲- جزوه‌های دست‌نوشته را بخوانید

با خودتان تعارف نکنید. قطعا هیچ کدام از کتاب‌هایی که استاد در طول ترم، مرجع معرفی کرده است، نخریده‌اید، پس بهتر است از جزوه‌های دست‌نویسی که احیانا نوشته‌اید یا از همکلاسی خود می‌گیرید، استفاده کنید. تجربه نشان داده است که اکثر اساتید حوصله زیادی برای طرح سوالات غیرجزوه‌ای خود ندارند. پس یک بارهم که شده، جزوه خود را از اول با دقت بخوانید یا اگر خجالت می‌کشید از همکلاسی‌تان جزوه بگیرید، انتشارات دانشگاه بهترین جا برای ارائه و «خرید» جزوه استاد است.

۳- سوالات ترم قبل، کلید قبولی

برای آشنایی با نوع سوالات استاد، دو راه وجود دارد؛ یا از «ترم قبلی‌ها» بپرسید یا سوالات ترم‌های قبل را به هر طریقی پیدا کنید. قطعا پی بردن به سبک سوالات یک استاد می‌تواند مسیر روشنی را برای هدفمندتر درس خواندن در اختیارتان بگذارد، پس آن را جدی بگیرید.

۴- مسافرت بروید

دانشجویان غیربومی که از اول ترم در خوابگاه بوده‌اند و روزها برایشان «یک شکل» شده، بهتر است تعطیلات حدود یک‌هفته‌ای را به شهرهای خودشان بروند تا به قولی با «تجدید قوا» سر جلسه امتحانات حاضر شوند. البته این تعطیلات هم فرصت خوبی برای مسافرت دیگر دانشجویان (البته آنهایی که دغدغه درس خواندن ندارند) برای سفر به دیگر شهرها است.

۵- خوب استراحت کنید!

قطعا استراحت کافی می‌تواند یکی از عوامل موثر بر افزایش راندمان مغز باشد. این مساله در حالی است که بسیاری از دانشجویان در اکثر روزهای هفته «کابوس هشت صبح» را تجربه کرده‌اند. پس سعی کنید صبح‌ها تا جایی که بدن‌تان نیاز دارد، این چند روز را استراحت کنید.

۶- دسته‌جمعی درس بخوانید

اثربخشی دسته‌جمعی مطالعه کردن، نکته‌ای است که کمتر کسی آن را نفی می‌کند. مطالعه در جمع دوستان از یک طرف باعث لذت و نوعی حس رقابت می‌شود و از طرفی مساله‌ای که گره کوری دارد، به راحتی با همفکری باز می‌شود. البته مطالعه دسته‌جمعی نیز همچون کارهای دیگر آدابی دارد: ۱- سعی کنید برای خود یک سرگروه انتخاب کنید، ۲- مطالب را دسته‌بندی و پس از پایان هر بخش آن را برای اعضای دیگر گروه تشریح کنید، ۳- اگر سر یک مساله به نتیجه‌ای نرسیدید، همدیگر را ناامید نکنید و به هم ‌انگیزه بدهید  و ۴- دست آخر اینکه حتما یک جای مناسب را برای مطالعه در نظر بگیرید.

۷- از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

شاید خیلی‌ها توصیه کنند که در طول فرصت باقیمانده به امتحانات کمتر در فضای مجازی «آفتابی» شوید، اما این مساله را جور دیگری هم می‌شود دید. اگر دسترسی «واقعی» برای مطالعه دسته‌جمعی ندارید، بهترین راهکار جایگزین، ایجاد یک گروه و تبادل مطالب درسی به همان شیوه درس خواندن دسته‌جمعی است.

منبع روزنامه فرهیختگان