سربازی در دانشگاه ازاد

دو سال از عمر جوانان این مرز و بوم در خدمت سربازی سپری می‌شود؛ زمانی که می‌تواند فرصت مناسبی برای توانمندسازی آنها باشد. خدمت سربازی، امروزه دغدغه و شاید حتی کابوس بسیاری از جوانان شده؛ جوانانی که سال‌های متمادی از عمر خود را صرف علم‌آموزی و گذراندن واحدهای مختلف درسی کرده‌اند، حالا در دوران سربازی باید صرفا به آمادگی‌های دفاعی و رزمی بسنده کنند. در منظر برخی از جوانان دوران خدمت نظام وظیفه دورانی اجباری بوده که صرفا پیامدهای اجتماعی کوتاه‌مدتی را دربر می‌گیرد، اما از دیدگاه دیگر جوانان این دوران به شرط همراه بودن با توانایی‌های علمی فرد، دوران مفیدی خواهد بود. یکشنبه همین هفته بود که خبر خوبی برای سربازان در رسانه‌ها منتشر شد.

ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به فکر راهکاری برای کاهش دغدغه سربازی پیدا کرده و تفاهمنامه‌ای در همین راستا امضاکردند؛ تفاهمنامه‌ای که طی آن سربازان وظیفه ۶ ماه تا یک سال آخر دوران سربازی خود را در شرکت‌های دانش‌بنیان خواهند گذراند. طرح ورود سربازها به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، دانش‌آموختگانی از مقاطع کارشناسی تا دکتری را دربر می‌گیرد. سربازان در این طرح علاوه‌بر آموزش نظامی و اجرای مأموریت‌های دفاعی با بازار کار نیز آشنا می‌شوند و می‌توانند نیمی از دوران خدمت سربازی را به مهارت‌آموزی اختصاص دهند.

در همین راستا داوود ثمری، مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات این طرح سخن گفت و تاکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی هم به‌عنوان یکی از زیرنظام‌های معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شامل این طرح می‌شود.

ثمری گفت: «تفاهمنامه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با ستاد کل نیروهای مسلح شامل سازمان‌های ذی‌ربط خواهد بود، برای اینکه آدم‌های خود را پیدا و معرفی کرده و این تفاهمنامه را عملیاتی کنند. قطعا این تفاهمنامه به واحدهای دیگر مثل دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم ارسال خواهد شد تا افراد واجد شرایط خود را معرفی کنند.»

او ادامه داد: «اما این نکته را عرض کنم که ما به‌عنوان مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی خود باید تلاش کنیم تا ما هم به‌عنوان یک زیرنظام این کار را انجام دهیم. در حال حاضر در بحث جذب هیات‌علمی نخبه در ستاد کل نیروهای مسلح سهمیه داریم، اما باید در این فضا نیز وارد شویم و اعلام کنیم چه تعدادی از بچه‌های ما در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول هستند.»

مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «ما هم به‌عنوان یکی از زیرنظام‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که شرکت‌های دانش‌بنیان داریم، از این تفاهمنامه منتفع خواهیم شد و به محض اینکه این تفاهمنامه به دانشگاه ارسال شود، به تمام مراکز رشد خود این موضوع را اعلام می‌کنیم تا کسانی که واجد شرایط هستند انتخاب و معرفی شوند و از این ظرفیتی که به وجود آمده استفاده کنند.»

ثمری گفت: «این یک تفاهمنامه ملی است و هر کس که این تفاهمنامه مشمول حال او شود، می‌تواند شرکت کند و فرقی نمی‌کند دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی باشد یا دانشجوی دانشگاه دولتی.»

او اضافه کرد: «تاکنون تفاهمنامه‌هایی که توسط معاونت علمی و فناوری منعقد شده و یک تعداد افرادی می‌توانستند از آن بهره‌مند شود، به دانشگاه آزاد اسلامی هم ابلاغ شده است. مثلا جایزه فناوری هم جزء این تفاهمنامه‌ها بوده است.»

مدیرکل ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تاکید کرد: «ما پیگیری خواهیم کرد که ان‌شاءا… این تفاهمنامه را دریافت کنیم تا افراد واجد شرایط خود را در شرکت‌های دانش‌بنیانی که داریم معرفی کنیم که خدمت سربازی خود را آنجا طی کرده و از مزیت‌های این قانون بهره‌مند شوند.»

منبع روزنامه فرهیختگان