پاسخ دانشگاه بهشتی به افزایش ۶۰ درصدی شهریه‌های ثابت دوره شبانه

ماجرای گرانی شهریه‌ها هر سال گریبان دانشجویان را بعد از امتحانات ترم گذشته و قبل از شروع ترم آینده می‌گیرد و این‌بار قرعه این گرانی‌ها دوباره به نام دانشجویان شبانه دانشگاه شهید بهشتی افتاده است.
تعدادی از این دانشجویان طی تماسی با «فرهیختگان» اعلام کردند: «بعد ازآنکه برای مقطع ارشد در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدیم، انتظار می‌رفت طبق قانون هرساله ۲۰ درصد شهریه افزایش پیدا کند، اما این موضوع برای دانشگاه شهید بهشتی به ۶۰ درصد می‌رسد. »
یکی از دانشجویان در ادامه بیان کرد: «در حال حاضر یک دانشجوی ترم سه ارشد نوبت دوم که درگیر پایان‌نامه است و هفت واحد درسی را نیز می‌گذراند، ۶ میلیون باید پرداخت کند و این ظلم است. اگر بنا باشد ما این مبلغ را پرداخت کنیم، پس چه تفاوتی با پردیس‌های خودگردان و دوره شبانه دانشگاه شهید بهشتی وجود دارد؟»
او با مقایسه میزان شهریه دوره شبانه و پردیس‌های بین‌الملل و خودگردان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه‌های دیگر نظیر امیرکبیر، صنعتی شریف، تهران، علامه طباطبایی و تربیت مدرس افزود: «به‌طور مثال در حال حاضر دانشجویان مقطع ارشد رشته‌های علوم انسانی ورودی ۹۶-۹۵ دانشگاه تربیت مدرس مبلغ شهریه ثابت ۷۵۶ هزار تومان را پراخت می‌کنند که این مبلغ در دانشگاه امیرکبیر ۷۷۰ هزار تومان، در دانشگاه علامه طباطبایی ۶۵۰ هزار تومان و در دانشگاه تهران ۷۳۹ هزار تومان است، اما در دانشگاه شهید بهشتی این مبلغ دو میلیون و ۸۶۰ هزار تومان است. »
یکی دیگر از دانشجویان به «فرهیختگان» گفت: «ما چندین بار به دفتر رئیس دانشگاه، معاونت مالی و معاونت آموزشی مراجعه کرده و از این موضوع شکایت کردیم، اما متاسفانه با پاسخ «می خواستید ثبت‌نام نکنید» مواجه شدیم که اصلا در شأن ما و آنها نبود. »
طی تماس‌های مکرر «فرهیختگان» با ریاست، معاونت آموزش، معاونت اداری مالی و اداره کل روابط‌عمومی دانشگاه شهید بهشتی متاسفانه هیچکدام از مسئولان حاضر به پاسخگویی در این رابطه نشدند.
پیش از این نیز دانشجویان دوره‌های روزانه این دانشگاه اعتراضاتی نسبت به دریافت شهریه داشتند و طی نامه‌ای به ریاست دانشگاه عنوان کرده بودند: « اولا، به استناد تکلیف دولت در اصل سی‌ام قانون اساسی و نظر به افزایش قابل‌توجه بودجه دانشگاه، حداقل انتظار، حفظ وضعیت رایگان دوره روزانه است، از این رو اقدام دانشگاه درخصوص اخذ شهریه واحدهای پیش‌نیاز از دانشجویان روزانه نقض آشکار قانون اساسی است. ثانیا، با توجه به عدم قید شهریه در دفترچه انتخاب رشته، الزام دانشجویان روزانه به پرداخت شهریه برای واحدهای پیش‌نیاز به دلیل ماهیت الحاقی قرارداد میان دانشجو و دانشگاه با این استناد که دانشجویان رعایت تمامی مقررات دانشگاه را متعهد شده‌اند، وفق ماده ۹۷۵ قانون مدنی صحیح نبوده، از این رو اقدام مزبور قابلیت اجرایی ندارد. نظر به آنکه ماده ۷ لایحه قانونی اصلاح مواد ۷ و ۸ قانون تامین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایران مصوب ۲۶/۷/۱۳۵۸ مقرر داشته است «دانشجویان و هنرجویانی که مایل به استفاده از تحصیلات رایگان نیستند، مکلف به پرداخت شهریه و هزینه تحصیلی… می‌باشند»، سیدحسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به دانشجویان روزانه به «فرهیختگان» گفته بود: «دانشگاه به خودی خود اجازه دریافت پولی را ندارد و اگر طالب دریافت شهریه از سوی دانشجویان شده، قطعا برای آن دسته از دانشجویانی بوده که خواهان تغییر رشته بوده‌اند؛ چراکه این دانشجویان باید در ازای اجاره تحصیل در رشته جدیدشان دروسی را بگذرانند و از سوی دیگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه‌ای را برای این دروس به دانشگاه پرداخت نمی‌کند.»

منبع روزنامه فرهیختگان