میزان نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی کشور

میزان نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی کشور

میزان نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی کشور

معاون پژوهشی وزیر علوم در خصوص بیکاری فارغ التحصیلان با توجه به تحصیلات آنان گفت: نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی ۱۸.۵ درصد بوده که این میزان از نرخ عمومی بیکاری بیشتر اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مسعود برومند امروز در پنجاه و یکمین اجلاس سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه و مراکز آموزش عالی که در وزارت علوم در حال برگزاری است، گفت: امروزه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مورد توجه و تمرکز قرار گرفته است.

وی افزود: فاصله بین بخش صنعت و آموزش های دانشگاهی و عدم انطباق این آموزش ها با نیازهای بازار کار مشکلی اساسی است که منجر به افزایش مستمر نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی می شود.

برومند با بیان اینکه دلایل متعددی منجر به بروز این مشکل شده است، خاطرنشان کرد: عدم کسب مهارت های مورد نیاز بازار کار در دوره تحصیل یکی از دلایل افزایش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی محسوب می شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد: سیاست های کلی اشتغال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، برنامه اشتغال فراگیر مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از جمله دلایلی است که در اسناد بالادستی هستند که تاکید به ارتقا مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی دارد.

برومند عنوان کرد: دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم بر آن است تا با همکاری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دوره های مهارت آموزی را در چهار سطح مهارت های تخصصی دانشگاهی، عمومی، فنی و حرفه ای و فردی ویژه دانشجویان و دانش آموختگان را در دانشگاه های منتخب ساماندهی کند.

وی با تاکید بر برگزاری و ساماندهی دوره های مهارت افزایی فارغ التحصیلان خاطرنشان کرد: کل تعداد دانشجویان کشور برابر با چهار میلیون و ۳۴۸ هزار و ۳۸۳ نفر هستند که از این تعداد ۱۱۵ هزار و ۱۹۱ نفر در مقطع دکتری تخصصی، ۷۸ هزار و ۱۵ نفر در مقطع دکتری حرفه ای، ۷۷۴ هزار و ۷۶۶ نفر در مقطع کارشناسی ارشد، دو میلیون و ۵۵۸ هزار و ۶۶ نفر در مقطع کارشناسی و ۸۲۲ هزار و ۱۴۵ نفر در مقطع کاردانی مشغول به تحصیل هستند.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به توزیع نرخ بیکاری با توجه به میزان تحصیلات فارغ التحصیلان گفت: ۲.۲ درصد فارغ التحصیلان در مقطع دکتری تخصصی، ۱۵.۵ درصد دانشجویان در مقطع فوق لیسانس و دکتری حرفه ای، ۱۹.۴ درصد دانشجویان در مقطع لیسانس و ۱۴.۱ درصد دانشجویان در مقطع فوق دیپلم در کشور بیکار هستند.

برومند با اشاره به نرخ بیکاری بر اساس رشته های تحصیلی گفت: بالاترین نرخ بیکاری در رشته علوم کامپیوتر (۴۱.۱۴) و کمترین نرخ بیکاری در رشته علوم فیزیکی و طبیعی (۲۷.۸) اعلام شده است که از سوی مرکز آمار ایران (مربوط به نتایج آمارگیری نیروی کار تا سال ۹۴) اعلام شده است.

وی افزود: نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی ۱۸.۵ درصد از نرخ عمومی بیکاری در دانش آموختگان دانشگاهی بیشتر است؛ نرخ بیکاری کل بر اساس اعلام مرکز آمار ایران (نتایج آمارگیری نیروی کار تا سال ۹۴) برابر با ۱۲.۸ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور شناسایی وضعیت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در خصوص دوره های مهارت افزایی مکاتباتی با دانشگاه ها صورت گرفته است.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به مقایسه نرخ بیکاری عمومی با بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته نرخ بیکاری دانش آموختگان از نرخ بیکاری عمومی جامعه پایین تر است؛ دانش آموختگان آمریکایی نرخ بیکاری کمتری نسبت به سایر کشورهای جهان دارند.

برومند با اشاره به روش های مقابله با چالش های اشتغال در کشور گفت: بهبود کیفیت نیروی کار، بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت ها و نهادها، استفاده بهینه از بازارها و نیازهای کشور و همچنین مدیریت صحیح همکاری های بین المللی از روش های مقابله با چالش اشتغال در کشور به شمار می روند.

معاون پژوهشی وزیر علوم در خصوص برنامه های اصلی برای مهارت افزایی و اشتغال فارغ التحصیلان گفت: ساماندهی دوره های کارآموزی، توسعه دوره های کارورزی، ایجاد انگیزه برای دانشجویان جهت کسب مهارت های عمومی، برنامه ریزی و مشارکت دانشگاه ها در توسعه استان ها، همکاری در تدوین چارچوب نظام صلاحیت حرفه ای، بازنگری محتوای درسی و رصد اشتغال فارغ التحصیلان از برنامه های اصلی در راستای بهبود وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان محسوب می شود.

وی افزود: در هر دانشگاه بخشی مانند مراکز کارآفرینی، مراکز رشد، دفاتر ارتباط با صنعت، دانشکده ها، مراکز آموزش های آزاد، پژوهشکده های تقاضا محور، شبکه های آزمایشگاهی، عهده دار مهارت افزایی دانشجویان هستند که این خود نیازمند ساماندهی برای اجرای هدفمند این دوره ها به شمار می روند.

معاون پژوهشی وزیر علوم در ادامه با اشاره به تفاهم نامه هایی در زمینه مهارت افزایی فارغ التحصیلان گفت: در این راستا تفاهم نامه همکاری با ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور منعقد کرده ایم.

برومند تصریح کرد: تفاهم نامه همکاری ستاد کل نیروهای مسلح با وزارت علوم در راستای افزایش اثربخشی خدمت سربازی برای توسعه توانمندی سربازان و ارتقا علمی، اقتدار اقتصادی و اجتماعی کشور منعقد شده است.

وی افزود: همچنین تفاهم نامه وزارت علوم با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مبنی بر توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال منعقد شده است.

برومند در ادامه با اشاره به مجموع دوره های برگزار شده در برخی دانشگاه ها گفت: ۳۶۲ دوره تخصصی، ۲۵۱ دوره عمومی و ۷۶ دوره با واحدهای صنعتی مجموع دوره های برگزار شده در برخی از دانشگاه ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *