۱۰ نکته کلیدی برای دانشجویان که قبل از تحصیل در خارج باید بدانند

تحصیل در خارج یکی از تجاربی است که بیشترین تاثیر را بر زندگی فرد دارد. با تحصیل در خارج، ذهن فرد باز می شود و دیگر دنیا را از محیط بسته ی خود نمی بیند. اما هنگامی که تصمیم به تحصیل در خارج گرفته می شود و گام در فرایند این تصمیمگیری می گذاریم – از تحقیق در مورد رشته ها و دوره های تحصیلی تا پیدا کردن مشاوران مجرب در این زمینه، کار کمی سخت می شود.

 ۱۰ واقعیت در رابطه با تحصیل

با دیدن چهره های خندان و شاد دانشجویان خارجی در دانشگاه های معتبر جهان نمی توان تصویر عینی و حقیقی از سختی های راه را در ذهن متصور بود. عکس های اینستاگرام دوستانتان پای برج ایفل یا کنار سواحل استرالیا هم چیز زیادی در این رابطه به شما نمی گویند. اما به هر حال باید در نظر داشته باشید که تحصیل در خارج واقعیت هایی دارد که باید آنها را بپذیرید. این هدف و آرزو در عمل، با چیزی که در ذهن خود رویا پردازی می کردید فاصله دارد. برای همین در این مقاله می خواهیم ۱۰ واقعیت در رابطه با تحصیل در خارج را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه بمانید.

۱ .  باید واقعا درس بخوانید
وقتی هدف خود را تحصیل در خارج در نظر می گیرید، شاید در ذهن خود این تصاویر را مرور کنید: دوچرخه سواری در خیابان های آمستردام. غذا دادن به فیل ها در هند. موج سواری در استرالیا. و در واقع به همه چیز فکر می کنید غیر از درس خواندن. البته قبول داریم که برخی از رشته ها و دوره های درسی نسبت به دوره هایی که در کشور خودتان برگذار می شود آسانتر هستند، اما باید دانست که هدف اولیه ی تحصیل در خارج، تحصیل در یک موسسه ی آموزشی خارجی است.

صرف اینکه در مکانی برای تحصیل رفته اید به این معنی نیست که باید تفکر شب امتحانی داشته باشید و همه کارهای درسی را دقیقه ی نود بگذارید و تمام وقت خود را صرف تفریح نمایید. به یاد داشته باشید که تحصیل در خارج یک دوره ی یک ترمه نیست. بلکه باید سخت درس بخوانید.

۲ . یک ترم (معمولا) برای تسلط بر زبان کافی نیست
یادگیری زبان جدید سخت است. اگر در برنامه ی خود یادگیری زبان دوم را در نظر گرفته اید، باید بدانید که با یک ترم نمی توانید بر زبان دوم تسلط پیدا کنید. صرف اینکه در کشوری انگلیسی زبان، یا فرانسوی زبان یا آلمانی زبان هستید، تضمینی برای یادگیری آن زبان ها نخواهد بود. اگر واقعا می خواهید مهارت های زبانی خود را تقویت کنید باید وقت زیادی برای درس خواندن، تمرین کردن و مرتکب اشتباه شدن صرف کنید. یک مکان منحصر به فرد پیدا کردن فرصت ها را برای تمرین آسانتر می کند اما باز هم باید کار کنید.

۳ .  شوک ناشی از تضاد فرهنگی را جدی بگیرید
حتی اگر به یکی از کشورهای همسایه که تفاوت فرهنگی چندانی با ایران ندارند (نظیر ترکیه، امارات یا آذربایجان) برای تحصیل سفر کنید، باز هم باید انتظار شوک ناشی از تضاد فرهنگی را داشته باشید. این تضادها ممکن است کم یا زیاد باشند اما نمی توان منکر آنها شد. فقط به یاد داشته باشید این لحظات کاملا طبیعی هستند و همه به نوعی انها را تجربه می کنند. لحظات سخت به شما کمک می کنند تا قدردان لحظات خوب باشید و شخصیت قوی تری پیدا کنید.

۴ .  خارجی ها در رابطه با شما تصورات کلیشه ای دارند
در رابطه با همه ی ملیت ها به نوعی تصوراتی کلیشه ای وجود دارد. مثلا بین همه این تصور وجود دارد که ایتالیایی ها تمام روز پاستا می خورند. یا آمریکایی ها چیزی غیر از همبرگر برای خوردن ندارند! یا همه ی آمریکایی ها تفنگ دارند! شما هم هر ملیتی داشته باشید برای تحصیل در خارج با این کلیشه ها روبرو خواهید (درست یا غلط). فقط حواستان باشد که نگذارید این کلیشه ها شما را اذیت کند.

۵ .  همسریابی در خارج آش دهن سوزی نیست
شاید دلتان بخواهد که هنگام تحصیل، دختر یا پسری را هم پیدا کنید و بعد از چند وقت با او نامزد کنید و عروسی رویایی خود را بگیرید. خود را با او دست در دست و قدم زنان در سوحل ریو دو ژانیرو تصور می کنید و در پوست خود نمی گنجید. اما واقعیت قضیه این است که به هر کجا که روی آسمان همین رنگ است. آدم های همه جا آدم هستند و از کره ی مریخ نیامده اند. صد البته که قبول داریم فرهنگ و هوش بعضی آدم ها و ملیت ها بالاتر از بقیه جاهاست، اما در مجموع اگر این تصور را هدف خود برای تحصیل در خارج بگذارید شاید با شکست عاطفی و مالی مواجه شوید. چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد.

البته پیدا کردن همسر در خارج هیچ عیب و منعی ندارد اما تمام حرف ما این است که هنگام تحصیل باید وقت ارزشمند خود را هدر ندهید. تمام انرژی و اوقات فراغت خود را صرف پیدا کردن همسر نکنید. اگر از اوقات فراغت خود برای سفر، پیدا کردن دوست و آشنا شدن با فرهنگ های دیگر استفاده کنید تجربه ی بسیار معنادار تری خواهید داشت تا اینکه با چند دختر یا پسر ارتباط برقرار کنید که رابطه با همه ی آنها به بن بست برسد.

۶ .  هیچ راهی برای آمادگی کامل وجود ندارد
نمی شود صد در صد دانست که آب و هوا در آن کشور یا منطقه ی معین چگونه است. اما به هر حال می توان با تحقیق در اینترنت در رابطه با آب و هوا اطلاعاتی به دست آورد. اما فارغ از اینکه چه مقدار دست به تحقیق می زنید، باز هم جزییاتی را ممکن است از قلم بیندازید و انتظار مواجه شدن با آنها را نداشته باشید. اما از سورپرایزها لذت ببرید و راه هایی برای عبور از شرایط سخت پیدا کنید.

۷ .  هرچه توقعاتتان پایینتر باشد، تجربه ی بهتری خواهید داشت
تجربه ثابت کرده که نه تنها در امر تحصیل در خارج، بلکه اصولا در هر چیزی اگر توقعات کمتری داشته باشید، کوچک ترین چیزها هم شما را خوشحال خواهد کرد و سورپرایز خواهید شد. ممکن است سواحل استرالیا آن چنان که رویایش را داشتید به شما لذت ندهد و هیچ عیبی ندارد. شاید نتوانید کانگاروها را به آسانی پیدا نکید و باز هم عیبی نیست. نمی توان خاطرات را قبل از رخ دادنشان برنامه ریزی کرد و برای آنها سناریو چید. خود را به لحظه و تجربه بسپارید تا قدردان کشور/منطقه ی تحصیلتان باشید.

۸ .  بهترین خاطرات، غیر مترقبه رخ می دهند
دانشجویانی که در خارج تحصیل کرده اند خوب می دانند که بهترین خاطراتشان، آنهایی است که اصلا فکرش را هم نمی کردند برایشان رخ بدهد. خاطراتی که از دوستی با افراد مختلف به یادگار مانده است؛ لحظاتی که هیچ انتظاری برای آنها نداشتند. شما هم مراقب این لحظات باشید و به محض اینکه ظاهر شدند از آنها لذت ببرید. تا می توانید عکس بیندازید، دفترچه خاطرات یا وبلاگ درست کنید تا در آینده به یاد آوری این خاطرات به شما کمک کنند.

۹ . اینکه چه تجربه ای خواهید داشت به خودتان بستگی دارد
در آخر کار، اینکه تجربه ی شما از تحصیل در خارج چه تجربه ای است فقط به شخص شما بستگی دارد. شما هستید که کنترل سرنوشت خود را در خارج به دست دارید. تحصیل در خارج وقت و زمان و عمر شما است نه کس دیگر. بنابراین به خود شما بستگی دارد که چگونه تجربه را معنادار تر سازید.

۱۰ . از منطقه ی امن خود بیرون بروید و تا جایی که می توانید دست به ماجراجویی بزنید.