قصه ی پر غصه ی آزمون جامع و EPT و دانشجویانی که بین دوراهی زبان و زمان گیر افتادند

قصه ی پر غصه ی آزمون جامع و EPT و دانشجویانی که بین دوراهی زبان و زمان گیر افتادند

قصه ی پر غصه ی آزمون جامع و EPT و دانشجویانی که بین دوراهی زبان و زمان گیر افتادند

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد در اعتراض به بخشنامه ی جدید دانشگاه آزاد پیرامون نحوه ی برگزاری آزمون جامع و آزمون EPT دست به ایجاد کمپین زده اند. خبرنگار ما در گفت و گو با یکی از دانشجویان دکتری این دانشگاه به بررسی کم و کیف این ماجرا پرداخته است.

این دانشجوی مقطع دکتری در گفتگویی با «خبرنامه ی دانشجویان ایران» تاکید کرد: «تا اردیبهشت ماه ۹۷ یکی از شرایط آزمون EPT این بود که دانشجویانی که نمره ی بین ۴۰ تا ۴۹ کسب می‌کنند، مشروط محسوب شده و می توانستند در آزمون جامع شرکت کنند. به عبارت دیگر پیش شرط شرکت در آزمون جامع داشتن نمره ی قبولی EPT  و یا نمره ی بین ۴۰ تا ۴۹ بود که در این صورت به دانشجو فرصت داده می‌شد تا زمان دفاع از رساله ی خود نمره ی قبولی ETP  و یا نمره ی قبولی آزمون های زبان دیگری که مورد قبول دانشگاه است را دریافت کند. طبق بخش نامه ی جدید دانشجویان می توانند آزمون جامع بدهند اما تنها تا ۶ ماه فرصت دارند مدرک قبولی زبان خود را ارائه دهند.»

بیشتر بخوانید//پای دروس جبرانی به آزمون EPT هم کشیده شد +سند

وی ادامه داد:«زمانی به دانشجو فرصت داده می شد تا با شرکت در آزمون EPT  دانشگاه آزاد و کسب نمره ی در آن دانشجو بتواند به سراغ پروپوزال و رساله ی خود برود. یکی از مشکلاتی که اکنون برای دانشجویان به وجود آمده است حذف نمره ی مشروط یا همان نمره ی بین ۴۰ تا ۴۹ است که در بخش نامه ی جدید به آن توجه نشده است. اکنون دیگر دانشجویان دلیلی برای شرکت در آزمون EPT ندارند.»


بخشنامه در خصوص زبان و ارائه نمره آزمون زبان خارجی برای دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی

این دانشجو در مورد پرداخت ۲۵% از شهریه ثابت در مرخیی اجباری دانشگاه به دلیل نداشتن نمره ی آزمون زبان EPT گفت:«در بخش نامه ی جدید فرصتی که دانشجویان برای ارئه ی نمره ی زبان تا هنگام دفاع داشتند به شش ماه محدود شده است. از طرفی پیش شرط آزمون جامع که آزمون زبان بوده است برداشته شده و در این شش ماه فرصت، مرخصی شش ماهه به دانشجویان می دهند که هزینه ی آن ۲۵% شهریه ثابت است. ای کاش به دانشجویان این فرصت را می دادند تا همزمان با انجام مراحل درسی از قبیل ثبت پروپوزال، دانشجو مدرک زبان خود را در هنگام دفاع ارائه دهد.»

وی در مورد کلاس های زبان دانشگاه آزاد گفت:«دانشگاه کلاس هایی را در سه سطح برگزار می کند و در پایان جلسات از دانشجویان آزمون گرفته می شود و میانگین نمره این سه دوره باید ۵۰ باشد تا دانشجویان بتوانند به جای آزمون از آن استفاده کنند، این کلاس ها به صورت مجازی در شهر تهران برگزار می شد و دانشجویان سایر شهرها می بایست به صورت آنلاین در این کلاس ها شرکت می کردند که برخی به دلیل نداشتن دسترسی به اینترنت و یا سرعت پایین وب دچار مشکل می شدند و عملا این راه حل جواب گوی مشکلات دانشجویان نبود، در همین مورد هم دانشجویان در تاریخ ۲۲ تیرماه نسبت به منابع آزمون اعتراض کردند، زیرا منابع آزمون با منابعی که به دانشجویان معرفی شده بود تفاوت داشت.»

این دانشجو با اعتراض به حذف آزمون جامع در صورت ارائه نشدن مدرک زبان گفت:«برخی از دانشگاه ها به دانشجویان می گویند اگر تا شش ماه دیگر مدرک زبان خود را نیاورید، حذف می شوید، این در حالی ست که برخی از افراد بهترین نمره ها را در آزمون جامع کسب کرده اند اما چون مدرک زبان ندارند ممکن است آزمون جامع آنها حذف شود، در کجای دنیا آزمون جامع را بخاطر زبان حذف می کنند؟»

این دانشجو با توجه به اینکه از مسئولین دانشگاه خواست تا با دانشجویان همکاری کنند و مشکلات دانشجویان را درک کنند، گفت: «در آزمون EPT  افرادی هستند که به دلیل کمبود وقت نتوانسته اند با اختلاف یک یا دو نمره، نمره ی کافی را به دست بیاورند،ما از مسئولین این در خواست را داشتیم که حداقل ده دقیقه به زمان آزمون اضافه کنند تا کسی به دلیل کمبود وقت از کسب نمره ی قبولی که به دلیل نزدن یک یا دو سوال است، حذف نشود. راهکار فعلی در همکاری مسئولین با دانشجویان است و مشکلات باید به صورت کارشناسی حل شود.»


نامه ی درخواست دانشجویان مقطع دکتری از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی

حال این سوال پیش می آید که اگر برای مسئولین دانشگاه آزاد آزمون EPT و زبان از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا شرط آزمون زبان به عنوان پیش شرط آزمون جامع برداشته شده است و اگر آزمون زبان دارای اهمیت نیست. چرا دانشجویان ملزم به ارائه ی مدرک زبان هستند و تا زمانی که مدرک خود را ارائه نکنند نمی توانند در کلاس ها شرکت کنند. این دوگانگی استانداردی یقینا دانشجویان این مقطع حساس را می تواند دچار مشکلاتی کند. علاوه بر این موضوع هزینه هایی که برای این دانشجویان چه از بابت آزمون ها و چه از بابت مرخصی اجباری که توسط دانشگاه اعمال می شود نیز قابل ملاحظه است.

*گزارش از امین خلیق

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *