بهترین و پولسازترین مشاغل شناخته شده برای زنـان

بهترین و پولسازترین مشاغل شناخته شده برای زنـان

تصویر مرتبط

این روزها زنان بیش از پیش، عهده دار مشاغل تخصصی با درآمد بالا می شوند و فاصله با مردان را کمتر می کنند. محققان آمریکایی با بررسی آمارهای مربوط به مشاغل گوناگون به نتایج جالبی دست یافته اند. بر این اساس، مشاغلی که به تحصیلات دانشگاهی نیاز دارند و عمدتا در حوزه سلامت و بهداشت، علم و تکنولوژی و کسب وکار متمرکز شده اند، مناسب ترین شغل ها برای زنان شناخته می شوند. مشاغل آکادمیک و به طور کلی تدریس، آن هم در مقاطع بالای آموزشی، بهترین شغل برای زنان است. گزارش ها حاکی از آن هستند که میزان رضایت زنان از این شغل بسیار بالا است و در عین حال، درآمد سالانه ای بین ۵۹ هزار دلار تا ۹۴ هزار دلار برای آنان به همراه دارد. این میزان درآمد برای زنان مناسب است و به غیر از آن، معلمی پرستیژ و احساس استقلال به زنان می دهد و محیط شغلی هیجان انگیزی برای آنان دارد. تحقیقات نشان می دهند زنان بیش از مردان به موقعیت و فضای کاری خود اهمیت می دهند.

زنان از قدیم وظیفه نگهداری از اعضای خانواده را بر عهده داشته اند. شاید به همین دلیل، مشاغلی که در آنها امنیت و آرامش وجود دارد، می توانند مناسب زنان باشند؛ مشاغلی در حوزه های انسان شناسی، اقیانوس شناسی یا مدیریت علوم طبیعی. در واقع بررسی ها نشان می دهند زنان به امنیت در کار، بیش از حقوق و فرصت پیشرفت، اهمیت می دهند. همچنین زنان نسبت به مردان، برای نقشی که شغلشان در اجتماع دارد، اهمیت بیشتری قائل هستند. بنابراین مشاغل حوزه های بهداشت و درمان، مانند دندانپزشکی، چشم پزشکی و پزشکی که خدمات ارزنده ای به جامعه می رسانند مطلوب زنان هستند.

در مقابل، زنان کمترین رضایت را از مشاغلی مانند خدمات و تهیه غذا، فروشندگی، کارگری در خط تولید و منشی گری و دستیار اداری دارند.

از طرف دیگر، پردرآمدترین شغل برای زنان، داروسازی است. این شغل به طور متوسط در هفته ۱۸۹۸ دلار یا تقریبا ۹۹ هزار دلار در سال درآمدزایی دارد. زنان بیش از نصف داروخانه ها (۵۶ درصد) را در دست دارند و در این شغل به اندازه مردان پول در می آورند. داروسازی شغلی است که بلافاصله پس از فارغ التحصیلی می توان از آن پول درآورد و به نسبت پول و زمانی که شما برای تحصیل در این رشته صرف می کنید، بازگشت سرمایه خوبی دارد.

 

تصویر مرتبط

برای دریافت مدرک لیسانس داروسازی، باید فقط ۴ سال دوره تخصصی این رشته را در دانشگاه بگذرانید، اما پزشکان و جراحان، علاوه بر ۴ سال تحصیل در رشته پزشکی، ۳ تا ۸ سال دوره انترنی و رزیدنتی را باید بگذرانند. با این حال، پزشکی بعد از داروسازی، وکالت و مدیریت سیستم های اطلاعاتی و کامپیوتری، چهارمین شغل پردرآمد برای زنان است. پزشکی در آمریکا درآمدی معادل ۱۵۲۷ دلار در هفته یا حدود ۷۹ هزار دلار در سال برای زنان به همراه دارد که ۲۱ درصد کمتر از پزشکان مرد است. دلیل این امر آن است که پزشکان مرد بیشتر در رشته های پرریسک و در عین حال پردرآمدی مانند جراحی پلاستیک و جراحی مغز و اعصاب تخصص می گیرند، در حالی که پزشکان زن، به تخصص های کم درآمدتر مانند پزشکی عمومی یا اطفال روی می آورند. به هر حال، مشاغل مربوط به حوزه های پزشکی و بهداشت، بیشترین درآمدها را برای زنان به همراه دارند.

پرستاران زن (رتبه ۶ پردرآمدترین شغل) در آمریکا به طور متوسط هزار و ۱۴۳۲ درآمد در هفته دارند و ۸۵ درصد پرستاران زن هستند. همچنین اکثریت روانشناسان (رتبه ۱۰)، فیزیوتراپ ها (رتبه ۱۲) و مدیران خدمات درمانی (رتبه ۱۶) را زنان تشکیل می دهند. زنان در همه این مشاغل بیش از ۶۰ هزار دلار در سال درآمد دارند. حوزه های علم، تکنولوژی و مهندسی نیز درآمدهای بالایی برای زنان دارند و اختلاف دستمزد در این مشاغل با مردان کمتر است. اما زنان کمتر علاقه ای به این مشاغل نشان می دهند. طراحان نرم افزار زن (رتبه ۷) به طور متوسط هفته ای ۱۳۸۸ دلار درآمد دارند. اما تنها ۱۸ درصد این مشاغل را زنان تشکیل می دهند.

مشاغل مدیریتی را بیشتر مردان در اختیار گرفته اند. مدیرعاملی پنجمین شغل پردرآمد برای زنان است. اما زنان تنها ۲۵ درصد مشاغل مدیریتی را به خود اختصاص می دهند و ۳۱ درصد کمتر از مدیران مرد درآمد دارند. با این حال، زنان در این حوزه در حال پیشرفت هستند. در سال ۲۰۱۰ زنان ۴۴ درصد کل مدارک تحصیلی رشته مدیریت را دریافت کرده اند که افزایش ۷۵ درصدی را از سال ۲۰۰۰ نشان می دهد. در ضمن، ۴۰ درصد کل شرکت های خصوصی را زنان راه اندازی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *