تاکید وزیر علوم بر تاسیس شرکت های دانش بنیان توسط دانشگاه ها

تاکید وزیر علوم بر تاسیس شرکت های دانش بنیان توسط دانشگاه ها

به گزارش روز سه نشبه ایرنا، محمد فرهادی در اجلاس سراسری روسای دانشگاه ‌ها و مراکز آموزش عالی کشور اظهار کرد: دانشگاه‌ها به سبک و سیاق امروزی حدود 800 سال قدمت دارند و بررسی سیر تحول دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که مدت‌ مدیدی در دانشگاه‌ها فقط بحث آموزش مطرح بوده و پس از مدتی امر پژوهش مورد توجه واقع شده است.
وی افزود: در نیمه دوم قرن بیستم حرکت به سمت توسعه اقتصادی به مأموریت دانشگاه‌ها اضافه شد که با توسعه دانشگاه کارآفرین و تعامل بین علم و صنعت، اصلی ترین شاهراه اقتصاد مبتنی بر دانش شکل گرفت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ایجاد و توسعه دانشگاه کارآفرین رویکردی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان است و باعث شده در چنین شرایطی فرهنگ رایج دانشگاه‌ها به نفع فرهنگ بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی بیشتر دستخوش تغییر شود و در کنار فعالیت های آموزشی روزآمد و در حال تحول مستمر دانشگاه‌ها به امر پژوهش، فناوری، نوآوری و کارآفرینی نیز بپردازند.
فرهادی گفت: کارآفرینی به مفهوم خلاقیت، نوآوری، بهره برداری بهینه از منابع بویژه منابع انسانی و خلق ارزش های مادی، اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی عمدتا کانون فعالیت‌ های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قرار گرفته است.
وی افزود: در سیاست های کلان علم و فناوری که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، تبدیل علم به ثروت با حفظ ارزش های اسلامی مد نظر است و معنای آن این است که آموزش، پژوهش، نوآوری و فناوری در راستای تبدیل علم به ثروت در جهت رفع نیازهای کشور داشته باشیم .
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: در تدوین برنامه ششم توسعه سه شورای آموزش، پژوهش و فناوری و فرهنگی وجود داشت که حوزه آموزش توسط وزیر آموزش و پرورش، حوزه فرهنگی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه علم و فناوری نیز از سوی وزیر علوم احکام جامع و مفصلی ارائه کردند.
وی افزود: در برنامه ششم توسعه تفاوتی با برنامه‌های قبل دیده می‌شود و آن این است که احکام قانونی مورد نیاز اجرای برنامه را مجلس شورای اسلامی تصویب می کند، اما اجرائیات برنامه ها چون قانون اساسی مربوط به رئیس جمهوری و دولت است توسط دولت تعیین شده است.
فرهادی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه مسائل اساسی از قبیل جهت دار بودن آموزش، کیفیت آموزش و ساماندهی آموزش عالی مطرح شده است گفت: طرح آمایش آموزش عالی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و منتظر ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری هستیم. مقدمات آن برای اجرا آماده است و در سال آینده تغییر و دگرگونی در راستای ساماندهی ساختار آموزش عالی، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه های کشور به 10 منطقه تقسیم شده است، اظهار داشت: در این تقسیم بندی مدیریت‌های منطقه ای اعمال می شود و پس از آن سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را داریم که در آینده نزدیک ابلاغ می شود و ماموریت گرا بودن بسیاری از واحدهای آموزش عالی مشخص می شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص بازنگری رشته های تحصیلی افزود: در سال گذشته بخش عمده ای از بازنگری رشته های تحصیلی انجام شد و مقرر شده بود که 600 رشته تحصیلی بازنگری شود ولی 452 رشته بازنگری شد و بازنگری بقیه رشته های تحصیلی نیز در حال بررسی و نهایی شدن است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته علی رغم تلاش ها و فرصت هایی که برای تکمیل ظرفیت ها داده شد، حدود 300 هزار صندلی دانشگاه ها خالی ماند گفت: این امر باید ساماندهی شود و اگر چه، متقاضی برای تأسیس دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی زیاد است ولی باید با علم، آگاهی و بر اساس ضرورت پیش برویم.
فرهادی عنوان کرد: آموزش، تولید علم، نوآوری، فناوری و کارآفرینی مأموریتی است که امروزه برای دانشگاهها قائل شده‌اند و دانشگاه‌ها را با این تعریف دنبال می‌کنند.
وی افزود: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است، در شورای اقتصاد از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح هایی در این زمینه پیشنهاد شد که بندهایی از آن تصویب شده و باید تا پایان سال عملیاتی شده و به اجرا درآید.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر ارتباط بین دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری اظهار داشت: پارک های علم و فناوری به عنوان بخشی از دانشگاه‌ها و یا در کنار آنها فعالیت می کنند و محصول دانشگاه‌ها پس از کار در مراکز رشد، در قالب شرکت‌های دانش بنیان فعال می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، ارتقای کیفیت آموزش مدنظر است تصریح کرد: ساماندهی آموزش عالی در قالب آمایش باید به جد دنبال شود.
فرهادی درخصوص رشته های میان رشته ای اظهار داشت: توجه به علوم انسانی، پیوست و ارتباط آن با سایر علوم مطرح و رشته های بین رشته ای در جامعه، اقتصاد و فرهنگ باید مد نظر قرار گیرد.
وی در ادامه توضیح داد: در آمایش آموزش عالی و در برنامه ششم توسعه و برنامه های دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دو بحث دیپلماسی علمی و مهارت آموزی مطرح است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه سهم اعتبارات برای حوزه علم و فناوری آنگونه که باید محقق نشده است، عنوان کرد: در حوزه پژوهشی در دانشگاه‌ها، باید عنوان کار تحقیقی‌ دانشجویان مشخص شود همانند کاری که در پژوهشگاه‌ها انجام می‌شود، یعنی دانشجو پذیرش نمی شود مگر اینکه عناوین و مسیر تحقیقی او از قبل مشخص شده باشد.
وی همچنین با بیان اینکه شورای پژوهش و فناوری استانی با مدیریت استانداران در حال تشکیل است گفت: در این زمینه بسیاری از استان‌ها همکاری خوبی دارند و این امر نیز می تواند کمک کند که عناوین تحقیقی داشته باشیم.
در ادامه فرهادی با تأکید بر توسعه و تجهیز آزمایشگاه های مرکزی و مرجع خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه ها باید روز به روز تکمیل تر شوند تا از پراکندگی کاری فعالیت های آزمایشگاهی جلوگیری شود.
وی گفت: اصلی ترین مسائل مطرح در دیپلماسی علمی، دوره‌ها و فرصت های مطالعاتی است که باید تقویت شود.
فرهادی، توسعه کانون های فرهنگی و اجتماعی، پژوهش های قرآنی، حاکمیت فرهنگ اسلامی و ترویج سیره ائمه اطهار را از فعالیت های فرهنگی برشمرد که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه پیگیری می‌شود.
وی از دیگر کارهایی را که به جد دنبال می شود اصلاح ساختار هم در ستاد و هم در دانشگاه ها دانست و اظهار داشت: در مجموع کل دولت و حوزه آموزش عالی حجیم است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت هایی که در حوزه دانشجویی انجام می شود افزود: صندوق رفاه دانشجویان در سال گذشته علی رغم کمبودهایی که داشته، توانست تا حد زیادی مشکلات حوزه خود را حل کند و این صندوق نیاز به اعتبارات بیشتر دارد تا بتواند خدمات و تسهیلات بهتری به دانشجویان ارائه کند.
فرهادی اظهار امیدواری کرد: دو قانون مهم یکی در حوزه مالیکت فکری (پتنت و ثبت اختراع) و لایحه قانون مبارزه با تخلفات علمی در مجلس جدید شورای اسلامی در اولویت بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به احکام دائمی ماده 1 قانون هیئت امنای دانشگاه ها اظهار داشت: این قانون در مجلس شورای اسلامی قبل تصویب شده و منتظر تصویب شورای نگهبان هستیم که این امر کمک ارزنده ای است که دانشگاه‌ها در چارچوب هیئت امنا فعالیت هایشان را ادامه دهند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه هم اکنون 4 میلیون و 800 هزار دانشجو، بیش از 2850 دانشگاه،موسسه آموزش عالی و 20 دانشگاه تک جنسیتی داریم خاطرنشان کرد: تعداد اعضای هیئت علمی کل کشور 76 هزار نفر است و در برنامه ششم توسعه مقرر شده است سرانه استاد به دانشجو از 1 به 25، به 1 به 22 برسد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، وی افزود: آیین نامه ارتقا نیز پس از فراز و نشیب‌ها ابتدا در شورای اسلامی کردن دانشگاه ها و سپس در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و امیدواریم از سال تحصیلی جدید اجرایی شود.
فراهنگ**9187**1027

 

 

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *