اجلاس روسای دانشگاه ها و مراکزآموزش عالی کشوربا صدور بیانیه ای به پایان داد

 

به گزارش کنکوری ارشد دکترا  به نقل از ایرنا وزارت علوم، دراین نشست که با تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام پانزده خرداد آغازشد، مباحثی همچون اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان ، ساماندهی آموزش عالی مبتنی بر آمایش، تنوع بخشی به منابع اعتباری، دیپلماسی علم و فناوری ، اسلامی شدن دانشگاه ها و ضرورت تحول دانشگاه ها به دانشگاه کار آفرین، مورد بررسی قرارگرفت.
براساس این گزارش، متن بیانیه پایانی هشتاد و پنجمین اجلاس سراسری روسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به شرح ذیل است:
1- شرکت کنندگان در این اجلاس مراتب قدرشناسی خود را نسبت به رهبر معظم انقلاب به خاطر حمایت های بی دریغ ایشان از توسعه علم و فناوری ایران اسلامی ابراز داشتند.
2- شرکت کنندگان در اجلاس از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به خاطراهتمام ویژه ایشان به امورعلم، پژوهش و فناوری و بهره‏گیری از نظرات نخبگان دانشگاهی قدردانی کردند.
3- شرکت کنندگان دراین اجلاس تجاری شدن دانش در کشور را در تغییر رویکرد به نظام علم و فناوری به مفهوم پرهیز از ایجاد و گسترش نهادهای موازی و جلوگیری از تداخل امور، به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر عنوان کردند.
4- شرکت کنندگان، تحول دانشگاه های موجود به دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین را از ابزار تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان و تاکیدکردند دانشگاه کار آفرین ناگزیر از ایجاد کار و کسب و درآمد است که این مهم از طریق اصلاح برنامه ها و رشد و بروز قابلیت های منابع انسانی موجود در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ممکن می شود .همچنین شرکت کنندگان کار آفرینی را به مفهوم خلاقیت ، نوآوری، بهره برداری بهینه از منابع و بویژه منابع انسانی ، خلق ارزش های مادی، اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی دانستند و نقش مدیریت در دانشگاه کارآفرین، آشکار سازی و آزاد سازی حجم عظیم قابلیت ها و استعداد های پنهان انسانی را مهم ارزیابی کردند.
5- شرکت کنندگان دراجلاس با در نظرگرفتن تصویب طرح آمایش آموزش عالی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ، ساماندهی و کیفیت بخشی آموزش عالی را از امور مهم عنوان کردند.
6- شرکت کنندگان به توسعه تعاملات و همکاری های علمی بین المللی در دوران پسا برجام که با اقبال کشورهای مختلف منطقه وکشورهای اروپایی روبرو شده است، تاکید وتوسعه همکاریهای علمی بین المللی را درتامین منابع مالی مورد نیاز دانشگاه ها سازنده و کارگشا ارزیابی و آن را در جهت توسعه اقتصاد دانش بنیان کشورمهم می دانند.
7-شرکت کنندگان به مبنا قرار گرفتن سند دانشگاه اسلامی به عنوان سندی بالادستی برای اداره دانشگاه ها تاکید می کنند و این سند را در رشد مشارکت و افزایش نقش آفرینی دانشگاهیان درمسیر اعتلا و پیشرفت اجتماعی و فرهنگی کشور، توسعه کانون های فرهنگی و اجتماعی، توسعه پژوهش های قرآنی ، حاکمیت فرهنگ اسلامی و ترویج سیره ائمه اطهار مهم ارزیابی می کنند .
8- شرکت کنندگان با تاکید مجدد به نقش آموزش عالی در اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان ، اصلاح ساختار دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در این راستا را خواستار شدند .
در خاتمه روسای دانشگاه ها مراتب سپاسگزاری خود را از ستاد وزارتخانه و رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به دلیل میزبانی و برنامه‏ریزی منظّم این اجلاس ابراز داشته و از تلاش های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور تخصیص به موقع و مناسب اعتبارات دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی قدردانی کردند .
فراهنگ**9187**1724

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *