با کمک دانشگاه شهید بهشتی/آزمایشگاه بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه ملی لبنان راه اندازی شد

با کمک دانشگاه شهید بهشتی/آزمایشگاه بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه ملی لبنان راه اندازی شد

به گزارش ایرنا، در مراسم افتتاح این آزمایشگاه، «عدنان السید حسین» رئیس دانشگاه ملی لبنان،« محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان، «زرگر» نماینده « محمد مهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه شهید بهشتی، « حسن زین الدین» رئیس دانشکده طب، هیات ایرانی و اساتید و دانشجویان لبنانی حضور داشتند.
راه اندازی این آزمایشگاه که تکمیل کننده کمک های دانشگاه شهید بهشتی در تاسیس کرسی رشته بیوتکنولوژیکی گیاهی در دانشکده طب دانشگاه ملی لبنان در تحصیلات عالی فوق لیسانس و دکترا است، با استقبال مسئولان،اساتید و دانشجویان لبنانی مواجه شد و در مراسم افتتاح حضوری گسترده یافتند.
زین الدین رئیس دانشکده طب،«امین الساحلی» مدیرامور بین المللی و دفترهمکاری های دانشگاهی بین ایران و لبنان ، زرگر نماینده رئیس دانشگاه شهید بهشتی و«عباس سعیدی» مسئول گروه بیوتکنولوژی دانشکده مهندسی انرژی فن آوری نوین دانشگاه شهید بهشتی درباره روند راه اندازی آزمایشگاه بیوتکنولوژی گیاهی و همکاری های دو کشور در زمینه های علمی و دانشگاهی از جمله تبادل دانشجو و استاد، آموزش ، همکاری های منطقه ای و بین المللی در قالب همایش ها سخن گفتند.
رئیس دانشگاه ملی لبنان هم با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به ویژه دانشگاه شهید بهشتی و سفارت ایران در لبنان برای راه اندازی آزمایشگاه بیوتکنولوژی گیاهی دانشکده طب این دانشگاه، ابراز امیدواری کرد که همکاری های علمی و دانشگاهی ایران و لبنان شاهد گشوده شدن فصلی جدید باشد.
عدنان السید حسین،کمک های علمی و دانشگاهی ایران به لبنان را در روند آموزش و پژوهش در دانشگاه های مختلف لبنان بسیار موثر خواند و خواستار ادامه همکاری های آموزشی در رشته های مختلف به ویژه فن آوری های نوین شد.
وی تاکید کرد: لبنان به توافق ها و تفاهم های علمی و دانشگاهی با ایران التزام دارد و به آنها پایبند است.
عدنان السید حسین با قدردانی از هیات ایرانی و اساتیدی که در آموزش دانشجویان لبنانی و راه اندازی این آزمایشگاه نقش بسزائی ایفا کرده اند، لوح سپاس دانشگاه لبنان به « محمد مهدی طهرانچی» رئیس دانشگاه شهید بهشتی را به نماینده وی تقدیم کرد.
رئیس دانشگاه ملی لبنان ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و حاضران در این مراسم از آزمایشگاه بیوتکنولوژِی گیاهی دانشکده طب این دانشگاه دیدن و با توضیحات مسئولان در جریان روند فعالیت های آن قرار گرفتند.
مسئول گروه بیوتکنولوژی دانشکده مهندسی انرژی فن آوری نوین دانشگاه شهید بهشتی هم در حاشیه این مراسم در گفت وگو با ایرنا، گفت:همکاری ما با دانشگاه لبنان حدود پنج سال پیش شروع شد و در این مدت رشته بیوتکنولوژی گیاهی را راه اندازی کردیم.
سعیدی افزود:این رشته برای اولین بار در دانشکده طب دانشگاه ملی لبنان ایجاد شده وتعداد قابل توجهی از دانشجویان ضمن شرکت در کلاس ها در ایران و لبنان ، پایان نامه خود را در این دانشگاه ارائه می کنند.
وی خاطرنشان کرد:هرسال اساتیدی از ایران به لبنان می آیند و در دانشگاه ملی تدریس دانشجویان رشته بیوتکنولوژی گیاهی را برعهده دارند.
این استاد ایرانی تصریح کرد: پس از گذشت چهار – پنج سال، اکنون موفق شده ایم دوره دکترا را هم در لبنان برگزار کنیم و دانشجوها می توانند مدرک دوگانه از دانشگاه ملی لبنان و هم از دانشگاه شهید بهشتی ایران دریافت کنند.
سعیدی با بیان این که « افتتاح این نمایشگاه ، سطح همکاری ها را بسیار ارتقا می دهد»، اضافه کرد: دانشگاه شهید بهشتی امکاناتی را برای تجهیز آزمایشگاه فراهم کرد اما عمده امکانات توسط خود دانشگاه ملی لبنان تهیه شده است.
وی گفت:غربی ها در دانشگاه های لبنان بسیار حضور دارند و به آنها کمک می کنند و این برای اولین بار در تاریخ دانشگاه ملی لبنان است که کشور ثالثی آن هم ایران توانسته است در این دانشگاه رشته علمی طراحی و دایر و در تربیت نیروی انسانی مشارکت کند.
سعیدی افزود: تاکنون پنج دانشجوی لبنانی دوره فوق لیسانس و دو دانشجوی دوره دکترا در رشته بیوتکنولوژی گیاهی به ایران آمده اند اما بیشتر دانشجویان را ما در دانشگاه ملی لبنان آموزش می دهیم و در هر دوره حدود 50 دانشجو شرکت دارند.
خاورم ** 1324

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *