مطالعه منابع کنکور دکتری و ارشد در کمترین زمان

هر ساله لیستی از کتابهای مختلف بعنوان منابع کنکور توسط سازمان سنجش آموزش کشور معرفی می شوند که معمولا لیست کتب دکتری حدود ۸۵ الی ۱۱۰ جلد و لیست کتب کارشناسی ارشد حدود ۴۵ الی ۶۰ جلد هستند. اگر بخواهیم واقعبینانه برای مطالعه این منابع برنامه ریزی کنیم و بصورت میانگین در هر روز ۸ ساعت مطالعه منابع کنکور داشته باشیم، احتمالا برای مطالعه منابع دکتری ۳ سال و برای مطالعه منابع ارشد ۲ سال زمان نیاز خواهیم داشت و مشخص است که این راه حل مناسب نیست. پس بهتر است که به فکر راهکارهایی کاربردی تر برای یادگیری منابع کنکور باشیم.

 

مطالعه منابع کنکور دکتری و ارشد در کمترین زمان

خلاصه منابع کنکور دکتری و کارشناسی ارشد

در انتخاب خلاصه منابع کنکور باید دقت کرد زیرا همین منابع هستند که سرنوشت تحصیل شما را مشخص خواهند کرد. حتی اگر بخواهیم دقیقتر به موضوع منابع بپردازیم، شاید مسیر زندگی شما با همین کتاب ها مشخص شود و یک انتخاب اشتباه شاید باعث شود که دیگر نتوانید به تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دهید. در انتخاب منابع مناسب باید به موارد زیر توجه کرد:

  • خلاصه منابع کنکور باید در عین سادگی بتوانند تمام سرفصل ها و بودجه بندی ها را بصورت پاسخ تشریحی توضیح دهند. ضرورت وجود پاسخ تشریح در دروسی که نیاز به حل مسئله دارند ( مانند : آمار و روش تحقیق ، استعداد تحصیلی ، ریاضی عمومی و پیشرفته ، فیزیک ، معادلات ، اقتصاد خرد و کلان و… در سطح ارشد و دکتری ) حیاتی است.
  • خلاصه منابع کنکور باید بدون حذف هیچکدام از بخشهای مهم، تا حد امکان فشرده و کوتاه باشند.
  • خلاصه منابع کنکور باید از بیان بخشهایی که تاثیری در کنکور ندارند پرهیز کنند و به سرفصل های پرتکرار و بخش های استراتژیک بپردازند. این موضوع باعث می شود که حجم کتاب ای کنکور تا ۵% کاهش پیدا کنند و فقط به موضوعات حیاتی و کلیدی پرداخته شود.

شناخت خلاصه منابع مناسب کنکور ارشد و دکتری

  • تست ها: متاسفیم که این حرف را می زنیم اما در کنکور اهمیتی ندارد که دانش شما چقدر است! بلکه باید با تست ها آشنا باشید و بتوانید تست بزنید. به نقل از یکی از باسابقه ترین اساتید کنکور دکتری و درس استعداد تحصیلی هستند: «اگر نهایت آن علم باشید و نتوانید تست بزنید، قطعا نتیجه مطلوبی در کنکور نخواهید گرفت» بنابراین کتاب های خلاصه منابع کنکور باید علاوه بر نکات آموزشی مناسب، دارای تست های همان دروس با پاسخ تشریحی باشند تا داوطلب بتواند با نحوه تست زنی و پاسخ دهی به تست ها آشنایی کافی را کسب نمایند.
  • مولف و ناشر منابع کنکور: نیازی به گفتن نیست که محتوای اکثر کتاب ها را می توان با توجه به مولف آن بررسی کرد و این موضوع در مورد کتاب های خلاصه منابع کنکور هم مصداق دارد. مشخص است استادی که سالها در زمینه آموزش کنکور ارشد و دکتری فعالیت داشته، بهتر از هر کسی منابع و سرفصل های پرتکرار کنکور ارشد و دکتری را می شناسد و ناشری که از حضور این استاد بهره می برد را می توان بعنوان مرجع تشخیص نیازمندی های داوطلبین کنکور در آن مقطع شناخت.
  • برنامه ریزی برای مطالعه منابع کنکور : علاوه بر مولف و ناشر و درج تست ها در کتاب خلاصه منابع کنکور، یکی از مهمترین مواردی که دانشجویان به آن نیاز دارند، ضرورت وجود برنامه ریزی مطالعه در همان کتاب است. کتابی برای مطالعه سرفصل های کنکور ارشد و دکتری مناسب است که علاوه بر معرفی بودجه بندی سوالات و سرفصل های استراتژیک ، برنامه ریزی مناسبی نیز برای مطالعه منابع ارائه کند.
  • منابع سالانه: یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در انتخاب خلاصه منابع آزمون به آن توجه کرد، ضرورت بهره گیری از کتاب خلاصه منابع همان سال است. می دانیم که سازمان سنجش آموزش کشور هر ساله تغییراتی در منابع اعلام شده فرض می کند بنابراین نمی توان از کتب خلاصه منابع کنکور در دو سال پیاپی استفاده نمود و محتوای این کتاب ها باید هر سال به روز رسانی شود.

هر درختی را باید از میوه آن شناخت

در نهایت به جایی می رسیم که باید ثمره تلاش ها را دید. می دانیم که بهترین آزمون برای یک کتاب خلاصه منابع کنکور این است که از رتبه های برتر کنکورهای ادوار گذشته، نظرشان را در مورد آن کتاب بپرسیم. قطعا رتبه های برتر کنکور را می توان سنگ میزان مناسبی برای بررسی این کتب دانست و می توان دید که ایشان با مطالعه کدام یک از کتابهای خلاصه منابع کنکور به نتیجه مطلوب رسیده اند.

منبع تابناک