افزایش ظرفیت‌های علوم پزشکی ۹۸

خبر افزایش ظرفیت‌های علوم پزشکی ۹۸ برای دانشجویان پزشکی

دکتر باقر لاریجانی در گفتگو با پل کنکوری افزود: امسال در رشته پزشکی متناسب با سال‌های گذشته ظرفیت متعادلی را داشتیم ضمن اینکه غیر از این ظرفیت، موضوع نقل و انتقال دانشجویان هم تأثیر دارد.

وی گفت: ظرفیت‌های گروه علوم پزشکی نسبت به سال گذشته، افزایش هم پیدا کرده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره وضعیت ظرفیت گروه علوم پزشکی در دانشگاه آزاد گفت: البته تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد هنوز در حال بررسی هستند اما میزان ظرفیتی که در حوزه پزشکی خواهد داشت مشابه سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ظرفیت‌های پزشکی کاملاً مهندسی شده پیش می‌رود و محاسبات نیروی انسانی ما نشان می‌دهد که چند نفر از پزشکان عمومی در حال ارائه درمان‌های اعتیاد، زیبایی و سایر بخش‌ها هستند و چند نفر اصلاً در حوزه پزشکی کار نمی‌کنند.

لاریجانی یادآور شد: ما در حال حاضر ۵۵ هزار دانشجوی پزشکی داریم که در سال‌های آینده فارغ التحصیل می‌شوند از همین رو نقشه خیلی روشنی در این زمینه داریم و نیازهای کشور را بر اساس محاسبات تعیین می‌کنیم ضمن اینکه در تعیین نیازهای کشور بر اساس منابع مالی و شرایط کشور عمل می‌شود.

وی گفت: به عنوان مثال در بسیاری از مواقع نیاز به هیئت علمی جدید وجود دارد اما به دلیل نبود منابع مالی به تعویق می‌افتد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: ما در محاسبات نیروی انسانی مشخص کرده ایم که چقدر باید پزشک عمومی تربیت کنیم و چقدر باید پزشک متخصص تربیت کنیم. وزارت بهداشت در دو سال اخیر به شدت در زمینه محاسبات نیروی انسانی فعالیت کرده است و برنامه روشنی تا سال ۱۴۰۵ را تدوین کرده ایم.

وی افزود: در این محاسبات غیر از اینکه میزان پذیرش‌های ملی را محاسبه کرده ایم، منطقه آمایشی آن را هم در نظر گرفته ایم. به این ترتیب مشخص کرده ایم که هر تعداد دانشجوی پزشکی که باید پذیرفته شوند سهم هر یک از مناطق چقدر است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت در محاسبات نیروی انسانی، ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی را متعادل پیش می‌برد. در یک بخش‌هایی ظرفیت زیاد می‌شود و در یک بخش‌هایی ظرفیت کمتر می‌شود. در همین تعادل، همانگونه که تاکنون عمل شده است نیازهای کشور نیز در زمینه‌های مختلف مثل پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی برطرف می‌شود.

وی افزود: برخی از رشته‌ها نیاز به افزایش ظرفیت دارد که همچنان باید گسترش یابد و در مقابل برخی از رشته‌ها با ظرفیت خالی مواجه شده اند که باید گسترش آنها را متوقف کنیم و کاهش ظرفیت را در آنها دنبال کنیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: ضمن اینکه وقتی محاسبات نیروی انسانی برای ۸ سال آینده تصویب شد، در شورای گسترش مصوب کردیم که این محاسبات سالانه نیز بررسی شود. برداشت ما این است که دلیل اینکه در حوزه پزشکی گرفتار بیکاری‌های مضاعف و گسترش‌های بی رویه نشده ایم این است که وزارت بهداشت معقول حرکت کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *