اعلام ظرفیت پذیرش دکتری تخصصی گروه پزشکی

به گزارش پل کنکوری  اعلام ظرفیت رشته های مختلف دوره های تخصصی و پژوهشی آزمون دکتری تخصصی علوم پایه پزشکی و بهداشت، دندانپزشکی و داروسازی سال ۹۸ اعلام شد.

به گزارش پل کنکوری و به نقل از  خبرنگار مهر، آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی علوم پایه پزشکی و بهداشت، دندانپزشکی و داروسازی سال ۹۸ در ۶۴ رشته علوم پایه پزشکی و بهداشت، ۲ رشته دندانپزشکی و ۱۳ رشته داروسازی در روزهای پنجشنبه و جمعه ۳۰ و ۳۱ خردادماه ۹۸ با حضور بیش از ۶ هزار داوطلب برگزار شد.

نتایج اولیه این آزمون به صورت کارنامه روز پنجشنبه ۲۷ تیرماه ۹۸ منتشر شد و داوطلبان مجاز تا یکشنبه ۳۰ تیرماه فرصت دارند نسبت به انتخاب رشته/ محل اقدام کنند.

ظرفیت رشته های مختلف در دوره های تخصصی و پژوهشی در ۶۴ رشته علوم پایه پزشکی و بهداشت، ۲ رشته دندانپزشکی و ۱۳ رشته داروسازی و رشته های دکتری پژوهشی اعلام شد.

در ۷۸ رشته علوم پایه پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دوره های تخصصی ظرفیت پذیرش یک هزار و ۴۰۶ نفر است. همچنین ظرفیت دکتری پژوهشی در این دوره ۳۷۴ نفر اعلام شده است. در مجموع ظرفیت دکتری تخصصی گروه پزشکی سال ۹۸ تعداد یک هزار و ۷۸۰ نفر است.

از تعداد یک هزار و ۴۰۶ نفر ظرفیت این دوره تعداد ۸

 

۳۴ نفر به ظرفیت گروه علوم پایه پزشکی به صورت عادی و ۳۱۵ نفر به صورت شهریه پرداز اختصاص دارد. همچنین در گروه داروسازی نیز ۲۴۰ نفر ظرفیت عادی و شهریه پرداز و در گروه دندانپزشکی نیز ۱۷ نفر ظرفیت عادی و شهریه پرداز اختصاص یافته است.

در میان رشته های اعلام شده، برای رشته فارماکولوژی در گروه دکتری تخصصی هنوز ظرفیتی اعلام نشده است.

رشته های آینده پژوهی سلامت، بینایی سنجی، روانشناسی نظامی، مددکاری اجتماعی، مهندسی پزشکی (رباتیک) و علوم و فناوری های تصویربرداری پزشکی گرایش تصـویربرداری سـلولی مولکـولی با ۲ نفر ظرفیت دارای کمترین میزان ظرفیت در آزمون دکتری تخصصی گروه پزشکی هستند.

رشته پرستاری با ۸۹ نفر ظرفیت در پذیرش عادی و شهریه پرداز دارای بالاترین ظرفیت در میان رشته های علوم پایه پزشکی است.

بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی فهرست دانشگاه های پذیرنده اولیه بوده و ممکن است در اعلام نهایی و حذف و اضافه ظرفیت دانشگاه ها تغییراتی رخ دهد. اعلام فهرست دانشگاه های پذیرنده در این مرحله حقی برای داوطلب ایجاد نمی کند.

چنانچه در رشته/محلی به دلیل تعداد کم داوطلبان، حداقل دو نفر دانشجو قابل معرفی نباشد، داوطلب در پذیرش نهایی به سایر اولویت های انتخابی خود معرفی خواهد شد.

تحصیل در دوره های شهریه پرداز مستلزم پرداخ

 

ت شهریه است که مقدار آن توسط دانشگاه اعلام خواهد شد.

رشته های مربوط به دانشگاه آزاد تابع قوانین و مقررات دانشگاه مربوطه بوده و داوطلبان جهت کسب اطلاعات باید به آن دانشگاه و یا سایت مربوطه مراجعه کنند.

پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی ارتش، انستیتو پاستور ایران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، دانشگاه آزاد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شاهد، سازمان انتقال خون ایران، مرکز قلب شهید رجایی و مؤسسه سرم سازی رازی از طریق وزارت بهداشت انجام می شود و شرایط خدمات و امکانات رفاهی تابع ضوابط و قوانین آن دانشگاه است.

متقاضیان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به آن دانشگاه یا مرکز مراجعه کنند.

دانشگاه های علوم پزشکی کشور تعهدی در قبال اسکان و تأمین خوابگاه ندارند و بر اساس امکانات موجود، خوابگاه در اختیار دانشجو قرار می دهند.

دانشگاه های علوم پزشکی اراک، اصفهان، تبریز، سمنان، شیراز، گلس

 

تان، گیلان، مازندران و یزد فاقد خوابگاه بوده و دانشگاه های علوم پزشکی زنجان و کاشان دارای خوابگاه خودگردان است.

داوطلبان تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۸ باید فارغ التحصیل شوند بنابراین کسانی که بعد از این تاریخ فارغ التحصیل خواهند شد به دلیل اینکه مجاز به شرکت در آزمون نبوده اند، از تکمیل فرم انتخاب رشته/محل خودداری کنند.

پذیرش دانشجو بر اساس نمرات آزمون کتبی و مصاحبه است. بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور» مصوب مجلس و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی، سنجش و پذیرش در مقاطع دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی بر اساس نمره های آزمون کتبی و مصاحبه انجام می شود.

شیوه پذیرش در مقطع دکتری تخصصی ۵۰ درصد آزمون کتبی، ۲۰ درصد سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و ۳۰ درصد مصاحبه علمی است.

شیوه پذیرش در مقطع دکتری پژوهشی ۳۰ درصد آزمون کتبی، ۲۰ درصد سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، ۳۰ درصد مصاحبه علمی و ۲۰ درصد تهیه طرح واره است.

 

از داوطلبانی که در آزمون کتبی (مرحله اول) حد نصاب نمره لازم که ۳۰ درصد نمره آزمون و نیز ۵۰ درصد میانگین نمره داوطلبان آن رشته است را (با توجه به سهمیه داوطلب) کسب کرده باشند، به تعداد دو برابر ظرفیت، جهت آزمون شفاهی (مرحله دوم) دعوت شده است.

کسانی که به مصاحبه دعوت نشده اند، یا حد نصاب نمره کتبی را کسب نکرده اند یا در جمع دو برابر ظرفیت رشته قرار نگرفته اند.

مصاحبه رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی در مناطق ده گانه آمایشی کشور انجام می شود.

منطقه آمایشی ۱ شامل دانشگاه های علوم پزشکی: بابل، سمنان، شاهرود، گلستان، مازندران، گیلان

منطقه آمایشی ۲ شامل دانشگاههای علوم پزشکی: ا

 

رومیه، تبریز

منطقه آمایشی ۳ شامل دانشگاه های علوم پزشکی: کردستان، کرمانشاه، همدان

منطقه آمایشی ۴ شامل دانشگاه های علوم پزشکی: اهواز، لرستان

منطقه آمایشی ۵ شامل دانشگاه های علوم پزشکی: شیراز، هرمزگان، فسا

منطقه آمایشی ۶ شامل دان

 

شگاه های علوم پزشکی: زنجان، قزوین، قم

منطقه آمایشی ۷ شامل دانشگاه های علوم پزشکی: اصفهان، شهرکرد، کاشان، یزد

منطقه آمایشی ۸ شامل دانشگاه های علوم پزشکی: کرمان، زاهدان

منطقه آمایشی ۹ شامل دانشگاه های علوم پزشکی: بیرجند، مشهد

منطقه آمایشی ۱۰ شامل دانشگاه های علوم پزشکی: ارتش، ایران، بقیه الله (عج)، تهران، شهید بهشتی، علوم بهزیستی و توانبخشی، انستیتو پاستور ایران، جهاد دانشگاهی (رویان)، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شاهد و سازمان انتقال خون ایران

تعداد ۳۸ دانشگاه و مرکز نیز مجری دوره دکتری پژوهشی هستند.

آزمون مرحله دوم (مصاحبه) از تاریخ ۱۹ مرداد تا ۷ شهریور ۹۸ توسط دانشگاه های علوم پزشکی مناطق آمایشی و مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

 اعلام ظرفیت پذیرش دکتری تخصصی گروه پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *