تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشترک بین ایران و افغانستان

به گزارش پل کنکوری و به نقل از  خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، حسین سالار آملی در دیدار با سید فرهاد شهید زاده رئیس انسجام آکادمیک تحصیلات عالی افغانستان که در محل این وزارت برگزار شد، اظهار داشت: من از شما می‌خواهم ضمن رساندن سلام ما به وزیر علوم کشورتان حامل این پیام باشید که کشور افغانستان دو گام مهم و اساسی را پیش رو دارد؛ گام اول تربیت نیروی انسانی کارآمد و گام دوم قدم گذاشتن در مسیر علم و فناوری است که در این راه جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی به کشور شما دریغ نخواهد کرد.

وی افزود: کشور دوست و برادر افغانستان باید هر چه سریع‌تر در راه علم و فناوری گام بردارد تا به قدرت برسد و هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی ایران حاضر نخواهد بود که علم و فناوری را تحویل و در اختیار افغانستان قرار دهد.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی گفت: ایجاد پارک‌های علم و فناوری مشترک و پژوهشگاه‌هایی در زمینه‌های مانند معدن که کشور ما در آن دارای توانمندی بسیار است و ایجاد اتحادیه از رؤسای دانشگاه‌های دو کشور و از همه مهم‌تر تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مشترک بین ایران و افغانستان گام‌های مؤثری درزمینهٔ تولید علم و فناوری به شمار می‌رود.

در ادامه فرهاد شهیدزاده رئیس انسجام آکادمیک تحصیلات عالی افغانستان نیز ضمن اشاره به ارتباط بسیار نزدیک میان دانشگاه‌های دو کشور گفت: در دیداری که از دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران داشتیم به محورهای مهمی جهت همکاری دست پیدا کردیم؛ بحث بورسیه‌ها و معرفی اساتید و دوره‌های کوتاه‌مدت ارتقای ظرفیت، ایجاد رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌های افغانستان و کمک گرفتن از دانشگاه‌های برتر کشور ایران، انتقال تجربیات در بحث رهبری دانشگاه‌ها، ایجاد اتحادیه مشترک با دانشگاه‌های کشور ایران و ارتباط با دانشگاه‌های پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی از جمله این محورهای کلیدی است.

وی به اولویت‌های کشور افغانستان درزمینهٔ آموزش عالی اشاره کرد و گفت: آموزش کمیسیون ارزیابی اسناد خارج از مرز، آموزش کمیسیون تحقیقات علمی و آموزش کمیسیون تضمین کیفیت از اولویت‌های افغانستان در تبادل تجربیات با کشور جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در پایان این نشست صورت‌جلسه نشست کمیته تدوین برنامه اجرایی یادداشت تفاهم همکاری‌های علمی و آموزشی ایران و افغانستان به امضای دو طرف رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *