تقویت وجهه بین المللی پژوهشگاه علوم انسانی ضروری است

به گزارش کنکوری، سید جواد میری افزود: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منشاء بسیاری از حرکت های تحقیقاتی وسیع در ایران بوده است؛ اما یکی از مشکلات این نهاد و مراکز دانشگاهی کشور ضعف در وجهه بین المللی آنهاست و این مساله سبب می شود با تاخیر علمی در ادامه راه مواجه شویم و به جای آنکه در بحث تحول علوم انسانی تولید کننده باشیم، مقلد و پیرو باقی بمانیم.
وی گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یک تداوم علمی را در ایران داشته است و این مساله خود قوام دهنده و عامل استمرار بخش حرکت و حیات این نهاد بوده و موجب شده تا این مرکز پژوهشی به یک قطب نمادین در کشور تبدیل شود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی خاطرنشان کرد: امیدوارم وجهه بین المللی این پژوهشگاه تقویت شده و در آینده ای نزدیک شاهد رفت و آمد اساتید خارجی به این مرکز باشیم.

** پژوهشگاه علوم انسانی بزرگترین مرکز پژوهشی علوم در جهان خواهد شد
رییس پژوهشکده زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: این پژوهشگاه به لحاظ پیشینه یکی از نخستین مجموعه های پژوهشی در حوزه علوم انسانی است که شاید بتوان گفت برخی از پژوهش های خاص را پایه گذاری کرده است.
مصطفی عاصی ادامه داد: به طور مثال در حوزه زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نخستین نهادی است که به صورت منظم پژوهش های زبانی را پایه ریزی و پیگیری کرده یا در زمینه کاربرد رایانه در پژوهش های زبانی پیشگام بوده و هنوز این فعالیت خود را ادامه می دهد و شاید مهم ترین اقدامات در مورد کاربرد رایانه در پژوهش های زبانی که انجام شده، در این پژوهشگاه بوده است.
وی افزود: پژوهشگاه در برخی زمینه ها از جمله حوزه زبان و زبان شناسی و ادبیات و زبان فارسی پیشگام بوده و هنوز در بعضی عرصه ها حرف اول را در کشور می زند و در بسیاری موارد مورد ارجاع بوده و برای مراکز علمی و پژوهشی و آموزشی مرجع محسوب شده و می تواند قطب قرار گیرد.
عاصی با تاکید بر این که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی زمینه گردآمدن جمعی از متخصصان برجسته کشور را فراهم کرده است، اضافه کرد: این پژوهشگاه همان طور که امروز به عنوان مهم ترین مرکز تربیت پژوهشگران و متخصصان در حوزه علوم انسانی مطرح بوده و در این زمینه مرجع است، توانایی و ظرفیت تاسیس قطب های تحصصی را در عرصه علوم انسانی داراست.
وی چشم انداز خود را در خصوص آینده این پژوهشگاه مثبت ارزیابی کرد و گفت: این نهاد در آینده نیز می تواند به عنوان بزرگترین مرکز پژوهشی علوم انسانی نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح باشد و برنامه هایی که برای 20 ساله آینده در این زمینه در نظر گرفته است را پیاده سازی و اجرا کند.

** پژوهشگاه علوم انسانی چراغ علم و پژوهش را روشن نگاه داشته است
کارشناس پژوهشکده فرهنگ معاصر به مناسبت فرا رسیدن پنجاهمین سالگرد تاسیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: همان طور که بزرگان نظام به ویژه رهبر معظم انقلاب از دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور یاد کردند، با توجه به سابقه درخشانی که این پژوهشگاه دارد، بیراه نگفته ایم که از این نهاد علمی به نماد عالی پژوهش در علوم انسانی تعبیر کنیم.
مالک شجاعی جوشقانی ادامه داد: با توجه به این که از سال 1343 هسته اولیه این پژوهشگاه بنا نهاد شد، به تدریج موسسه ها و پژوهشکده های بیشتری به آن اضافه شد و امروز ما با یک نهاد علمی و فرهنگی و پژوهشی معتبر در منطقه خاورمیانه و حتی در پاره ای از رشته ها در دنیا مواجه هستیم و از این نهاد علمی می توان به عنوان یک برند جهانی یاد کرد.
وی تصریح کرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیش از یکصد عضو هیئت علمی و 14 پژوهشکده که هر یک تلاش می کنند در حوزه خود حرف اول را بزنند، چراغ راه علم و پژوهش را روشن نگاه داشته و به نظر می رسد با توجه به جامعیت و ظرفیت قابل ملاحظه ای که دارد، هیچ پژوهشگاهی در حوزه علوم انسانی نمی تواند با آن برابری کند ضمن آن که خروجی آثار و تاثیرگذاری این نهاد در حوزه عمومی را نباید نادیده گرفت.
شجاعی جوشقانی یادآور شد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اگر در فصل جدید خود یعنی 50 سالگی بخواهد موثرتر واقع شود، باید مسئولان آن در صورت صلاحدید، هر پژوهشکده را در قالب آموزشی و پژوهشی موظف به مرور فعالیت های خود کرده و کمبودهای موجود را بررسی کنند.

منبع مطلب : http://www.irna.ir/fa/News/81913528/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *