مشاور عالی رئیس هیأت صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان برای پایان‌نامه‌های دکتری هزینه شده، گفت: ایران رتبه صد و هجدهم را در بین ۱۸۹ کشور در زمینه کسب و کار دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمد‌حسین صادقی ظهر امروز در «همایش اقتصاد دانش‌بنیان و نقش دانشگاهیان» با معرفی خدمات و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار کرد: هم‌اندیشی و برگزاری همایش‌ها در راستای حل چالش‌ها و مشکلات منطقه به وی‍ژه مشکلات جوانان انجام می‌شود.

وی با اشاره به سفر‌های یک سال گذشته مسؤولان صندوق به استان‌ها، گفت: در این سفر‌ها سعی شده خدمات و تسهیلات صندوق که نسبتاً جوان است به اقشار مختلف دانشگاهی معرفی شود.

مشاور عالی رئیس هیأت صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: همدان جزو آخرین استان‌ها در این سفرهاست و دلیل آن نیز سفر رئیس هیأت عامل صندوق در سفر رئیس جمهور به استان بوده است.

وی برگزاری جلسات به منظور توسعه تکنولوژی و اقتصاد دانش‌بنیان با دانشگاهیان و صنعتگران را مطرح کرد و افزود: جلساتی نیز با مراکز رشد دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری و اتاق بازرگانی در استان نیز برگزار خواهد شد.

صادقی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشگاهیان و صنعتگران از وجود چنین صندوقی بی‌اطلاع هستند و وظیفه ما تشریح و خدمات صندوق و پاسخگویی به سؤالات و ابهامات و دریافت نظرات و پیشنهادات است.

وی وضعیت کشور به لحاظ اقتصادی را خوب ندانست و ادامه داد: هنوز هم موضوع تحریم‌ها و رکود وجود دارد و اینکه دولت درآمد‌های گذشته را ندارد نیز یکی از معضلات موجود است.

مشاور عالی رئیس هیأت صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: در سال ۹۰ میزان درآمد‌های دولت ۱۵۴ میلیارد دلار بوده که این میزان سال گذشته به ۳۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

وی با تأکید بر اینکه خرج دولت افزایش و درآمد آن کاهش یافته است، یادآور شد: اقتصاد ما اقتصاد نفتی بوده و هست و این در حالی است که امروز قیمت نفت کاهش یافته و این مورد نیز از دیگر معضلات به شمار می‌رود.

*تعداد بیکاران فارغ‌التحصیل ۳ برابر افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی است

صادقی با اشاره به معضل اشتغال جوانان،‌ اظهار کرد: معضل اشتغال به ویژه در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بالاست و فارغ‌التحصیلان بیکار سه برابر بیکاران فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند.

وی به معضل خام‌فروشی مواد معدنی و محصولات کشاورزی، باغی و دریایی اشاره کرد و گفت: به جای تولید کالای باارزش و نهایی خام‌فروشی می‌کنیم و درآمدی نیز نداریم که باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود.

مشاور عالی رئیس هیأت صندوق نوآوری و شکوفایی بیان کرد: بهترین مواد خام را در گیاهان دارویی، زعفران و سیر داریم در صورتی که با خام فروشی با قیمت پایین؛ همان کالا را با قیمت بالا خریداری می‌کنیم.

وی فضای کسب و کار نامساعد را از دیگر معضلات موجود برشمرد و افزود: رتبه صد و هجدهم را در میان ۱۸۹ کشور در زمینه کسب و کار داریم و تا این فضا بهبود نیابد سرمایه،‌ مغز و فناوری به این حوزه ورود نمی‌کند.

صادقی با انتقاد از کم‌توجهی به بازار فروش به ویژه صادرات ‌تصریح کرد: ایران یک بازار بزرگ ۸۰ میلیونی دارد که با حل معضل قاچاق کالا و توجه بیشتر به ایجاد بازار فروش و صادرات بازار، تولیدات می‎توان در آن رونق بگیرد.

وی واردات بی‌رویه را یکی از عوامل ورشکستگی تولید دانست و ادامه داد: متأسفانه تکنولوژی روز را در تولید کالا نداریم این در حالی است که باید با توجه به این مهم باید بازار‌های منطقه را در اختیار بگیریم.

مشاور عالی رئیس هیأت صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: در مناطق ویژه اقتصادی به جای صادرات فقط واردات داریم که این امر باعث افزایش بیکاری در کشور شده است.

وی با تأکید بر اینکه برای پیشرفت راهی جز فرصت‌سازی برای یکدیگر نداریم، گفت: اولویت دولت یازدهم توسعه اقتصادی بود؛ به همین دلیل مذاکرات فشرده و سنگین منجر به تحقق برجام شد که امیدواریم به خیر و صلاح کشور و ملت باشد.

صادقی با بیان اینکه اگر با هم جدال کنیم از پیشرفت عقب می‌مانیم، افزود: بنابراین باید با استفاده از مزیت‌های منطقه‌ای و سرزمینی و نیروی انسانی تولید محصول و کالای نهایی را مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه باید از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان پیش رفت، یادآور شد: متأسفانه هنوز در اقتصاد کشاورزی، صنعتی و … سنتی هستیم در حالی که شاخص‎های درآمدزایی تغییر کرده است.

مشاور عالی رئیس هیأت صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: یکی از معضلات موجود نداشتن دانش فنی در تولید کالای نهایی از مواد خام است.

*فناوری پیش نیاز تولید رقابتی

وی فناوری را پیش‌نیاز تولید رقابتی دانست و افزود: فناوری را می‌توان از خارج وارد و یا تولید کرد و باید به هر نحو خلأ نداشتن دانش فنی را پر کنیم.

صادقی تولید رقابتی را لازمه تسخیر بازار‌ها برشمرد و با بیان اینکه تسلط بر فناوری روز لازمه تولید رقابتی است، افزود: در حال حاضر رتبه شانزدهم را در تولید مقاله داریم اما تولید مقاله لزوماً به معنای تولید علم نیست.

وی رتبه ایران را در شاخص نوآوری ۱۰۳ از میان ۱۸۹ کشور دانست و یادآور شد: به ازای هر ۱۸۰ مقاله تنها یک ثبت اختراع داخلی و به ازای هر ۸۲۵ مقاله یک ثبت اختراع خارجی داریم.

مشاور عالی رئیس هیأت صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان برای پایان‌نامه‌های دکتری هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در تولید دانش نظری و علمی خوب پیش رفته‌ایم،‌ گفت: رتبه ۹۶ را در شاخص اقتصاد دانش‌بنیان و تولید فناوری در بین ۱۴۶ کشور جهان به خود اختصاص داده‌ایم.

صادقی با تأکید بر اینکه در همه زمینه‌هایی که دانش تولید کالا و محصول را کسب می‌کنیم قیمت کاهش می‌یابد، تصریح کرد: با کاهش قیمت در محصول تولید شده همه مردم از آن محصول بهره‌مند می‌شوند.

وی خواستار تغییر نگرش و نگاه در اقتصاد دانش‌بنیان شد و ادامه داد: دولت درآمد‌های گذشته را ندارد و مؤسسات و شرکت‌ها نیز بودجه‌های گذشته را دریافت نمی‌کنند که باید در همه بخش‌های جامعه تحول ایجاد شود.

مشاور عالی رئیس هیأت صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: دانشگاه‌ها باید به دانشگاه‌های نسل سوم تبدیل شده و به سمت تولید فناوری بروند.

*از هر ۱۰۰ فراغ‌التحصیل یک نفر مشغول کار دولتی می‌شود

وی با بیان اینکه از هر یکصد فارغ‌التحصیل یک نفر می‌تواند کار دولتی داشته باشد، اظهار کرد: در کار و پست دولتی نیز درآمدها به شدت کاهش یافته و دانشگاه نیز باید همچون کشور‌های پیشرفته، دانشگاه واقعی شود.

صادقی کیفیت را در آموزش مهم دانست و یادآور شد: در پژوهش‌ها نیز باید به سمتی برویم که با ابتکار و نوآوری مشکلات جامعه حل شود زیرا دوران تحقیق فقط برای تولید مقاله گذشته است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت تجاری‌سازی یافته‌ها بروند، افزود: تجاری‌سازی از مأموریت‌های این صندوق است.

مشاور عالی رئیس هیأت صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌ها در دنیا اشتغال فارغ‌التحصیلان است، اظهار کرد: باید فارغ‌التحصیلان مهارت و کارآیی لازم را داشته باشند که در صورت عدم اشتغال در مراکز دولتی فعالیت اقتصادی داشته و ایجاد اشتغال کنند.

وی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را ۲ هزار ۳۹۰ شرکت برشمرد و بیان کرد: اواخر سال ۹۱ صندوق نوآوری و شکوفایی به طور مستقل تأسیس شد که خوشبختانه مشکل بودجه‌ای نداریم.

صادقی یادآور شد: بازه حمایتی صندوق از شرکت‌های دانش‌بنیان از لحظه پایان پژوهش‌ها و شروع به تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی است.

وی با بیان اینکه ۶۱ درصد شرکت‌ها نوپا هستند، تصریح کرد: این شرکت‌ها ۳۰ درصد بودجه را به خود اختصاص می‌دهند، شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی با جمعیت ۳۲ درصدی ۵۰ درصد بودجه و شرکت‌های بزرگ صنعتی دارای فعالیت دانش‌بنیان نیز با جمعیت هفت درصدی ۲۰ درصد بودجه را دریافت می‌کنند.

مشاور عالی رئیس هیأت صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: استان همدان ۳۶ شرکت دانش‌بنیان دارد که از این تعداد ۱۳ شرکت هنوز طرحی ارائه نکرده‌اند؛ البته با توجه به جمعیت، این استان باید به طور متوسط ۵۵ شرکت داشته باشد.

*همدان در ایجاد شرکت‌ها و جذب اعتبارات ضعیف است

وی عملکرد استان همدان در ایجاد شرکت‌ها و جذب اعتبارات را ضعیف دانست و افزود: طی دو سال فعالیت صندوق شرکت‌های دانش‌بنیان، استان همدان ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده‌اند که باید به طور میانگین ۱۴ میلیارد تومان جذب می‌کردند.

صادقی با اشاره به یک‌هزار و ۳۰۰ طرح‌ ارسال شده در سال گذشته، اظهار کرد: ۷۰ درصد طرح‌های ارسالی مصوب شدند و ۳۰ درصد باقیمانده نیز یا انصراف دادند و یا پذیرفته نشدند.

وی ارائه وام‌های ارزان قیمت قرض‌الحسنه را از تفاوت‌های صندوق و بانک‌ها دانست و گفت: صندوق تضمین‌های ساده‌تر به ویژه برای شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا دریافت می‌کند.

*همدان نیازمند حمایت‌های صندوق است

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صنعتی همدان نیز با بیان اینکه استان همدان نیازمند حمایت‌های صندوق است، افزود: تغییر نگرش و نگاه از تسهیلات در کشور فراهم شده است.

عباس فتاحی با بیان اینکه تسهیلات صندوق در استان همدان کم مورد استفاده قرار گرفته است، خواستار ارائه راهکار‌هایی برای استفاده راحت‌تر از تسهیلات شد و تصریح کرد: باید با استفاده از پتانسیل‌ها صندوق و صنعت‌گران را در استان پیوند بزنیم و جنبش و تکاپو در استان ایجاد کنیم.

وی افزود: با ایجاد جنبش و تکاپو از ضعف و رکود پژوهش‌های کاربردی در استان خارج می‌شویم.