در جلسه کمیسیون نخبگان و آینده نگاری شورای عالی انقلاب فرهنگی آمار دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های آمریکا اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در چهل و چهارمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه گزارش مهاجرت تحصیلی دانشجویی در دنیا با تمرکز بر اطلاعات آماری کشورهای اسلامی و منطقه و همچنین جمهوری اسلامی ایران، توسط رئیس کارگروه نخبگان ارائه شد.

از کشورهای اسلامی و منطقه اندونزی، مالزی، ترکیه و کویت مورد بررسی قرار گرفت و بیان شد در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ حدود ۸۰۰۰ دانشجوی اندونزیایی در آمریکا مشغول به تحصیل بوده اند و سهم این تعداد دانشجو در کمک به اقتصاد آمریکا ۲۴۶ میلیون دلار بوده است.

همچنین این آمار نشان می دهد مهاجرت دانشجویان اندونزیایی در آمریکا و بالعکس طی بیست سال گذشته طبق یک برنامه جامع و مشخص صورت نگرفته است.

در این جلسه اطلاعات آماری کشور مالزی بررسی شد که به تحصیل ۶ هزار و ۸۸۲ دانشجوی مالزیایی در کشور آمریکا اشاره شد که این افراد کمک ۲۱۸ میلیون دلاری به کشور آمریکا کرده اند.

همچنین بیان شد طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ کشور مالزی برای تبدیل شدن به قطب علمی در شرق آسیا برنامه جامع و دقیقی را در پیش گرفته است.

بررسی داده های آماری کشورکویت نیز نشان داد در سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ حدود ۷ هزار ۳۰۰ دانشجوی کویتی در آمریکا به تحصیل اشتغال داشته اند و سهم این تعداد دانشجو در کمک به اقتصاد آمریکا ۱۵۳ میلیون دلار بوده است.

همچنین بیان شد کشور کویت با الگو گیری از عربستان در صدد تدوین نقشه جامع علمی کشور به منظور تقویت نیروی انسانی خود است.

در ادامه به افزایش ۴۲.۵ درصدی تعداد دانشجویان کویتی در آمریکا در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل نیز اشاره شد.

بر اساس آمار اعلام شده طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ تعداد ۱۱ هزار دانشجوی ترک در آمریکا مشغول به تحصیل بوده اند و در این سال ترکیه مقام یازدهم را در ارسال دانشجو به آمریکا داشته و سهم آن در کمک به اقتصاد آمریکا ۳۹۷ میلیون دلار بوده است.

در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ تعداد ۵۲ درصد دانشجویان ترک در آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل بوده اند و در حال حاضر بخش قابل توجهی از دانشجویان ترک در آمریکا در رشته های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند.

بررسی آمار دانشجویان ترکیه ای در آمریکا در هفده سال اخیر نیز نشان داد این کشور روند تقریباٌ ثابتی را در ارسال دانشجو به آمریکا داشته است.

در این گزارش اطلاعات آماری جمهوری اسلامی ایران درخصوص مهاجرت تحصیلی دانشجویی به آمریکا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بیان شد در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ دانشجوی ایرانی در آمریکا مشغول به تحصیل بوده اند. ایران در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴ مقام دوازدهم را در ارسال دانشجو به آمریکا داشته است.

در ادامه این جلسه تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا در ۳۱ سال اخیر ارائه و اشاره شد از سال ۱۹۸۳ تا سال ۱۹۹۹ تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا با رشد منفی مواجه بوده و از حدود ۲۰ هزار نفر در سال ۱۹۸۳ به حدود هزار و ۷۰۰ نفر در سال ۱۹۹۹ رسیده است. پس از آن از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ روند رشد با شیب ملایم همراه بوده بطوری که در سال ۲۰۱۴ تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا به حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر افزایش یافته است.

پس از ارائه گزارش اعضای حاضر در جلسه به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است:

طرح موضوع و ارائه گزارش در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب

لزوم توجه به کیفیت دانشگاه ها و ضرورت ماموریت گرا شدن دانشگاه ها به منظور تامین نیروی انسانی کارآمد

مشخص نمودن نقش و وظیفه دانشگاه ها و دیگر ارگان ها و سازمان ها در کاهش مهاجرت تحصیلی و افزایش جذب دانشجویان خارجی

تعیین سیاست های کلی و کلان به عنوان فلسفه زیر بنای مقوله مهاجرت

مشخص نمودن دلایل مهاجرت و عوامل کششی و رانشی مهاجرت به منظور تهیه پیش نویس سیاست ها

پرهیز از سیاسی شدن و رعایت انصاف در بحث مهاجرت تحصیلی