عطشی که برای تحصیل در مقطع دکتری در ایران وجود دارد، در هیچ جای دنیا نیست

مدیر کل تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف گفت: در کشور تعداد استادان کم است و اولین قدم برای جذب هیات علمی به وجود آوردن زیر ساخت های لازم و مناسب است.
داود رشتچیان مدیر کل تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص رشد یا کاهش هیات علمی در دانشگاه های کشور گفت: در ایران نسبت دانشجو به استاد زیاد است که باید برنامه هایی برای جذب و تقویت هیات علمی در کشور صورت گیرد.

وی افزود: تقویت استاد به معنای افزایش استخدام نیست، بلکه ابتدا باید زیر ساخت های مناسب برای جذب هیات علمی را فراهم کنیم.

رشتچیان در خصوص زیرساخت‌های جذب هیات علمی عنوان کرد: به وجود آوردن فضاهایی نظیر آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این زمینه ضروری است. البته باید بودجه لازم برای این کار مهیا شود.

مدیر کل تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: نسبت دانشجو به استاد را باید به شاخص جهانی نزدیک‌تر کنیم. جامعه جوان ایرانی تمایل زیادی به ادامه تحصیل در مقاطع مختلف دارد ولی باید در جایی این موضوع به تعادل برسد.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته همه‌ی افراد به سمت آموزش عالی نمی روند. عطشی که برای تحصیل در مقطع دکتری در ایران وجود دارد، در هیچ جای دنیا نیست چرا که در آن کشورها افراد را به سمت کار کردن سوق داده و با مدارک اولیه جذب می کنند.

مدیر کل تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: در ایران برای رسیدن به شغل و جایگاه اجتماعی درس می خوانیم، در حالی که موقعیت اجتماعی نباید به مدرک ارتباطی داشته باشد اما در کشورهای توسعه نیافته، افراد تصور می‌کنند کسی که دکتری دارد، در تمام مسائل می تواند صاحب نظر باشد یعنی در این کشورها افراد به شدت مدرک گرا هستند.