معاون دانشگاه آزاد: قصد رقابت با بخش‌ خصوصی در حوزه سینما نداریم

معاون دانشگاه آزاد: قصد رقابت با بخش‌ خصوصی در حوزه سینما نداریم

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، سید طه هاشمی در آیین امضای توافقنامه همکاری این دانشگاه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما، اظهار کرد: واحدهای دانشگاه آزاد در مناطقی هستند که بعضاً حتی یک سالن سینما هم ندارند به مرور با ارزیابی و ساماندهی، قصد داریم در حوزه سینما حضور فعال‌ تری داشته باشیم و به تناسب مخاطبانی مانند دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان را تحت پوشش قرار دهیم که به طور معمول امکان حضور آنها در سالن سینما کمتر فراهم است.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریت جدید نگاهی نو به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی داشته است و حوزه فرهنگ را از مناسبت ‌محوری و برگزاری مراسم صرف به لایه‌های زیرین منتقل کرده است.
هاشمی ادامه داد: مبنای هشت‌ گانه حوزه فرهنگی و اجتماعی، دین و اخلاق؛ امام، انقلاب اسلامی و رهبری؛ فرهنگ، اندیشه و هویت ایرانی؛ هنر و ادبیات؛ کانون ‌ها و نشریات؛ فعالیت ‌های اجتماعی و گردشگری؛ فعالیت‌ های فضای مجازی؛ مشاوره فرهنگی، دینی و روانشناختی است. مخاطب اصلی این طرح ‌ها در لایه اول دانشجویان، استادان، کارکنان دانشگاه و در لایه دوم خانواده‌ های آنها و فارغ‌ التحصیلان دانشگاه آزاد هستند.
وی افزود: در حوزه کتاب در دو سال گذشته دانشگاه آزاد برای اولین بار در نمایشگاه کتاب حضوری متمرکز و فعال داشت. همه واحدهای سراسر کشور امسال موظف بودند در نمایشگاه کتاب حضور فعال داشته‌ باشند. همچنین هسته‌ های مطالعاتی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه شکل گرفت.
هاشمی با اشاره به طرح ‌های ماندگار فرهنگی گفت: طرح ‌های ماندگار فرهنگی عنوان جدیدی بود که به ادبیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ آزاد اسلامی وارد شد. این طرح‌ ها در 4 محور شکل می‌ گیرند.
وی افزود: طرح‌ های کالبدی مانند احداث مساجد، یادمان شهدا، مجتمع های فرهنگی، اجتماعی، سالن های چندمنظوره، اردوگاه ها و… عمدتاً بین حوزه فرهنگی و عمرانی مشترک است، به عنوان مثال در دو سال‌ و‌نیم گذشته 10 مجموعه فرهنگی و هنری ساخته شد.
هاشمی، طرح‌ های نهادی را شامل کانون‌ ها، نشریات و تشکل‌ ها خواند و گفت: این طرح ‌ها نشاط و سرزندگی را به دانشگاه ‌ها هدیه کردند. به عنوان مثال سال گذشته کانون فیلم اولین جشنواره فیلم ‌های کوتاه دانشجویی را در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با نام سنگر برگزار کرد. یا اولین جشنواره سراسری تئاتر در مشهد برگزار شد و 270 اثر به این جشنواره رسید.
وی گفت: در کنار برگزاری بخش مسابقه، کارگاه‌ هایی تشکیل شد و گروه هایی که نتوانستند در مسابقه شرکت کنند تحت آموزش قرار گرفتند زیرا یکی از اهداف اصلی دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری این جشنواره‌ ها آموزش است.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، طرح راهبردی حفظ و گسترش زبان فارسی را یکی دیگر از طرح ‌های مهم دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه فرهنگ نامید و گفت: برای اولین بار یک برنامه راهبردی برای حفظ و گسترش زبان فارسی طراحی و ابلاغ شد، این برنامه ‌ها از ویراستاری ساده تا کارهای بزرگ برای توسعه زبان فارسی را در برمی‌ گیرند. نظیر احیای کرسی های زبان فارسی یا آموزش زبان فارسی از طریق مجازی به علاقمندان مقیم کشورهای دیگر.
وی افزود: بیش از دو سوم استادان حوزه زبان و ادبیات فارسی کشور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستند و این ظرفیت بزرگی است که می‌توان از آن‌ به خوبی استفاده کرد.
هاشمی با اشاره به یکی دیگر از طرح های دیگر ماندگار فرهنگی گفت: اکنون همه واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد در سراسر کشور موظف به شناسایی مفاخر و مشاهیر منطقه خود هستند و با معرفی آنها به ستاد مرکزی، موضوع زندگی و آثار این بزرگان به عنوان موضوعات پایان نامه های دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی قرار گیرد و از این راه خدمت بزرگی به میراث فرهنگی و تاریخی کشور و معرفی بزرگان این مرز و بوم و جوانان امروز و آینده خواهد بود.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *