ضرورت توجه به ظرفیت دانشگاه ها برای تحقق حقوق شهروندی

ضرورت توجه به ظرفیت دانشگاه ها برای تحقق حقوق شهروندی

به گزارش ایرنا، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری با وزارت دادگستری درمورد ظرفیت های تحقق حقوق شهروندی از سوی وزارت علوم گفت: کرسی های نظریه پردازی، آزاداندیشی، شورای پژوهش در علوم انسانی فعال شده و اینها می توانند مساله حقوق شهروندی را پیگیری کنند. علاوه بر این مسائل آموزش و حقوق شهروندی برای جامعه آموزشی و دانشجویی قابل پیگیری است.
وی به جمعیت دانشجویی و آموزشی کشور اشاره و تصریح کرد: اکنون 76 هزار عضو هیات علمی و چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در کشور در حال فعالیت هستند که این جامعه هدف می توانند در موضوع تحقق حقوق شهروندی نقش اساسی ایفا کند.
فرهادی افزود: در راستای اجرای این تفاهمنامه و با توجه به ظرفیت های موجود وزارت علوم می تواند راه های اشاعه حقوق شهروندی در زمینه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و اجتماعی را دنبال کند.
به گزارش روابط عمومی وزارت دادگستری، فرهادی به سخنان حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در رابطه با تشکیل کمیته پیگیری حقوق شهروندی در وزارت علوم اشاره و تصریح کرد: مساله حقوق شهروندی در حوزه نخبگان و حوزه دانشگاهی قابل پیگیری است و این مساله می تواند در رشته ها و متون مختلف دانشگاهی قرار گیرد.

** ضرورت ایجاد رشته حقوق بشر اسلامی در مقطع دکتری
معاون حقوق بشر و بین الملل وزارت دادگستری در رابطه با این تفاهمنامه گفت: موضوع حقوق شهروندی از جمله موارد بسیار مهم در کشور است که نیاز به پیگیری های همه جانبه دارد به همین منظور در کنار سایر نهادها تفاهم نامه ای با وزارت علوم منعقد شد.
محمود عباسی افزود: با این تفاهمنامه پیش بینی می شود که انجمن های علمی و کانون های دانشجویی در راستای تحقق حقوق شهروندی شکل بگیرند.
وی در رابطه با موضوع حقوق بشر اسلامی نیز گفت: بسیاری از کشورهای اسلامی در این حوزه گام مهمی برنداشتند اما در کشور رشته های دانشگاهی در این زمینه فعالیت می کنند.
عباسی ادامه داد: علیرغم فعالیت برخی دانشگاه ها در این زمینه پیشنهاد می کنیم که در مقطع دکتری رشته حقوق بشر اسلامی وجود داشته باشد زیرا نیاز به فعالیت آن احساس می شود و امیدواریم کمیته ای مربوطه در وزارت علوم این مساله را پیگیری کند.
فراهنگ ** 9187 ** 1071

 

 

 

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *