آزمون دکتری ۹۵ با شرکت ۱۵۸ هزار داوطلب برگزار شد و داوطلبان پس از انتخاب رشته باید در مرحله ارزیابی تخصصی دانشگاه ها نیز شرکت می کردند که از هفته آخر تیر اطلاع رسانی لازم به واجدان شرایط علمی از سوی دانشگاه ها انجام می شود.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، آزمون دکترای سال ۹۵ با شرکت ۱۵۸ هزار داوطلب در تاریخ ۱۴ اسفند ۹۴ برگزار شد.

کارنامه اولیه این آزمون در تاریخ ۱۶ فروردین ۹۵ بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت و داوطلبان تا ۲۲ فروردین برای انتخاب رشته فرصت داشتند.

آنگونه که ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش پیش از این اعلام کرده بود؛ دانشگاه‌ها فرصت دارند از ۱۸ اردیبهشت تا ۳۱ تیر ماه مرحله دوم آزمون دکتری که شامل مصاحبه، امتحان تخصصی و بررسی مدارک است را انجام داده و نتیجه را در مرداد ماه به سازمان سنجش اعلام کنند تا مورد تائید این سازمان قرار گیرد.

در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه بود که حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در سخنانی اظهار کرد: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای آزمون ورودی دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۹۵ برای ۷ کد رشته امتحانی و ۱۴ کد رشته محل اعلام ظرفیت جدید کردند.

وی افزود: کد رشته محل‌های مربوط از سوی سازمان سنجش، در فرم انتخاب رشته داوطلبان واجد شریط اعمال و به اولویت‌های انتخابی آنها اضافه شد که نتیجه وضعیت علمی آنها در این رشته محل‌‌ها در کارنامه علمی مشخص و از طریق پیام کوتاه به داوطلبان اطلاع‌رسانی شد.

هم اکنون سازمان سنجش اطلاعیه ای را ویژه داوطلبانی که برای شرکت در مرحله ارزیابی تخصصی دانشگاه ها در آزمون ورودی دکتری ۹۵ معرفی شده اند، صادر کرده است.

در این اطلاعیه آمده است:  بدین‌وسیله به اطلاع داوطلبانی که با توجه به کارنامه منتشره معرفی گردیده‌اند و حد نصاب نمره علمی لازم را برای انجام مراحل ارزیابی تخصصی توسط دانشگاهها در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۳۹۵ کسب کرده اند، می‌رساند که به منظور انجام مراحل ارزیابی تخصصی (مصاحبه، آزمون کتبی و…)، اخذ تعهد و اعلام نتایج نهایی داوطلبان، نکات و مواردی به شرح ذیل به صورت مکتوب به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اعلام شده است که موارد برای اطلاع اعلام می‌شود.

منحصراً داوطلبانی می‌توانستند نسبت به مراجعه به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برای انجام ارزیابی تخصصی (آزمون کتبی، مصاحبه و … ) اقدام کنند که با توجه به کارنامه نتایج انتخاب رشته در کدرشته محل مربوطه حدنصاب نمره علمی لازم را کسب کرده باشند.

با توجه به اعلام رشته محل‌های جدید از سوی برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده، کدرشته محل‌های مربوط از سوی سازمان سنجش در فرم انتخاب رشته برای تمام داوطلبان واجد شرایط اعمال و به اولویت‌های انتخابی آنان اضافه و سپس نتیجه و وضعیت علمی آنان در این رشته محلها در کارنامه این داوطلبان مشخص شده است و به آنها از طریق پیامک اطلاع‌رسانی شد. ضمناً افرادی که حدنصاب نمره علمی لازم در این کدرشته محل‌ها را دارا می‌باشند در صورت تمایل باید با هماهنگی دانشگاه یا موسسه مربوط در مراحل ارزیابی تخصصی شرکت کنند.

تمام قوانین، مقررات و سهمیه‌های مصوب مراجع قانونی (مجلس شورای اسلامی، شورای انقلاب فرهنگی) و امتیازات مربوط به سهمیه‌های رزمندگان و ایثارگران مطابق با ضوابط (مندرج در شیوه‌نامه ارسالی به دانشگاهها و همچنین دفترچه‌های آزمون فوق‌الذکر) رأساً توسط دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کنترل و اعمال خواهد شد.
در رابطه با امتیازات مربوط به سهمیه مربی و همچنین مطابقت رشته فارغ‌التحصیلی مقطع کارشناسی ارشد با رشته امتحانی (براساس مندرجات دفترچه راهنما) و رعایت تاریخ فارغ‌التحصیلی (حداکثر ۹۵٫۰۶٫۳۱) باید توسط دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کنترلهای لازم به عمل آید. ضمناً داوطلبان نیز موظف به رعایت این ضوابط بوده‌اند در غیر اینصورت مطابق ضوابط و مقررات نسبت به لغو قبولی داوطلب در هر مرحله‌ای از تحصیل اقدام خواهد شد.

** وضعیت متقاضیان بورس اعزام به خارج

ازآنجا که تعیین تکلیف داوطلبان واجد شرایط علمی متقاضی “بورس اعزام به خارج” زمان‌بر خواهد بود. لذا چنانچه داوطلبانی علاوه بر دوره‌‌های “بورس اعزام به خارج” در مرحله ارزیابی تخصصی سایر دوره‌های دانشگاهها اعم از روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی یا پردیس خودگردان که دارای حدنصاب بودند، شرکت کرده ‌و دارای شرایط علمی لازم از نظر دانشگاه‌ یا دانشگاهای مربوط برای دوره بورس اعزام به خارج و دوره غیر از بورس ‌باشند، مشخصات این داوطلبان باید هم برای دوره بورس اعزام به خارج (کدرشته محل مربوط) و هم دریکی ازسایر دوره‌های دیگر که واجد شرایط و نمره لازم در آن هستند به عنوان قبول مشروط اعلام شود.

** تماس دانشگاه ها با داوطلبان پذیرفته شده از هفته آخر تیر

داوطلبانی که در مراحل ارزیابی تخصصی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی شرکت کرده و از نظر دانشگاه مربوط دارای شرایط علمی لازم (قبول مشروط) تلقی شده‌اند باتوجه به تماس گرفته شده از سوی موسسات مربوط منحصراً باید از تاریخ ۲ مرداد ۹۵ تا ۱۱ مرداد ۹۵ برای تکمیل و ارائه فرم تعهد به دانشگاه ذیربط (ارائه فرم تعهد منحصراً باید به یک دانشگاه داده شود) مراجعه کنند، بدیهی است اخذ هرگونه تعهد قبل از بازه زمانی فوق فاقد وجاهت قانونی و غیرمعتبر تلقی می‌شود.

دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در بازه زمانی هفته آخرتیرماه ۹۵ نسبت به اطلاع‌رسانی لازم به داوطلبان و به طریق مقتضی (تلفن، سایت، پیامک و…) اقدام خواهند کرد.

** اعلام اسامی واجدان شرایط از ۱۲ مرداد در سایت سنجش

مطابق برنامه زمانی تنظیم‌شده، دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از تاریخ ۱۲ مرداد ۹۵ تا ۲۰ مرداد ۹۵ اسامی داوطلبان واجد شرایط علمی لازم (تکمیل کنندگان فرم تعهد و قبول مشروط) را از طریق پرتال به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می کنند. (بدیهی است پس از اعلام نام داوطلب در پرتال سازمان توسط یک دانشگاه امکان ثبت قبولی وی برای هیچ موسسه دیگری وجود نخواهد داشت)

داوطلبانی که فرم تعهد را در دانشگاهی تکمیل کرده اند لازم است مطابق با توضیحات مندرج در فرم تعهد نسبت به تکمیل فرم صلاحیتهای عمومی در تاریخ مقرر اقدامکنند.

** دعوت از داوطلبان ذخیره از ۲۳ مرداد

باتوجه به اینکه شرایط شرکت در مراحل ارزیابی برای داوطلبان در بیش از یک موسسه آموزش عالی وجود داشته است، لذا برای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی شرایطی فراهم شده است که بتوانند از داوطلبان ذخیره در بازه زمانی ۲۳ مرداد ۹۵ تا۲۸ مرداد ۹۵ برای اخذ و ارائه فرم تعهد دعوت کنند.
با توجه به اعلام دفتر گسترش آموزش عالی یا مکاتبات انجام‌شده از سوی موسسات، تغییراتی در ظرفیتهای بعضی ازکدرشته‌محلها صورت گرفته است که مراتب متعاقباً از طریق سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

اعلام نتیجه نهایی به داوطلبان، توسط دانشگاهها و موسسات آموزش عالی صورت خواهد گرفت و از طریق این سازمان نخواهد بود.
آن ‌دسته از داوطلبانی که در مرحله ارزیابی تخصصی شرکت و در ردیف پذیرفتگان نهایی آزمون دوره دکتری نیمه متمرکز سال ۱۳۹۵ (اعم از دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیر انتفاعی و یا پردیس خودگردان) قرار گیرند، مطابق ضوابط مجاز به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دکتری سال ۹۵ (در صورت وجود) همچنین ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری سال ۱۳۹۶ نخواهند بود.