تاکید وزیر علوم برضرورت توجه به ظرفیت دانشگاه ها برای تحقق حقوق شهروندی

تاکید وزیر علوم برضرورت توجه به ظرفیت دانشگاه ها برای تحقق حقوق شهروندی

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، محمد فرهادی درباره ظرفیت های تحقق حقوق شهروندی توسط وزارت علوم گفت: در این راستا کرسی های نظریه پردازی، آزاداندیشی، شورای پژوهش در علوم انسانی فعال شده و اینها می توانند مسئله حقوق شهروندی را پیگیری کنند. علاوه بر این مسائل آموزش و حقوق شهروندی برای جامعه آموزشی و دانشجویی نیزقابل پیگیری است.
وزیر علوم به جمعیت دانشجویی و آموزشی کشور اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر 76 هزار عضو هیئت علمی و 4 میلیون و 800 هزارنفر دانشجو در کشور در حال فعالیت هستند که این جامعه هدف می توانند در موضوع تحقق حقوق شهروندی نقش اساسی ایفا کند.
به گزارش وزارت علوم فرهادی افزود: در راستای اجرای این تفاهم نامه و با توجه به ظرفیت های موجود، وزارت علوم می تواند راه های اشاعه حقوق شهروندی را در زمینه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و اجتماعی دنبال کند.
وزیر علوم همچنین به سخنان حجت الاسلام پورمحمدی در رابطه با تشکیل کمیته پیگیری حقوق شهروندی در این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: مسئله حقوق شهروندی در حوزه نخبگان و دانشگاهی قابل پیگیری است و این مسئله می تواند در رشته ها و متون مختلف دانشگاهی نیزقرار گیرد.
همچنین در این مراسم حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در باره اهمیت حقوق شهروندی گفت: این موضوع از مباحث بسیار مهمی است که در خلال آن مردم باید آگاهی های لازم را کسب کنند. در همین راستا از ابتدای کار دولت، رئیس جمهوری در مورد جایگاه حقوق شهروندی در جامعه تاکیدات ویژه ای داشت.
وزیر دادگستری افزود: از سال گذشته به دلیل تناسب کاری وزارت دادگستری با مسئله حقوق شهروندی، این وزارتخانه تحقق مبادی و روش های حقوق شهروندی را پیگیری کرد؛ به همین منظور با سازمان مدیریت صحبت هایی را داشتیم که در نهایت معاونت حقوق بشر در وزارت دادگستری راه اندازی شد.
پورمحمدی در ادامه گفت: با توجه به اینکه جامعه هدف در وزارت علوم 5 میلیون نفر است؛ می توان مسئله حقوق شهروندی را در ابعاد آموزش، پژوهش و تولید علم پیگیری کرد.
وزیر دادگستری در مورد جایگاه قانونی حقوق شهروندی گفت: در راستای تحقق حقوق شهروندی، نهادهای اجرایی ایجاد شد. با این حال احساس کردیم در فضای قانونی هم باید این مسئله دنبال شود به همین منظور در اقسام مرتبط با قانون برنامه توسعه، پیگیری حقوق شهروندی مطرح شد که در موادی از آن به جایگاه قوه قضائیه اشاره شده است.
وی با بیان اینکه برای پیگیری حقوق شهروندی دولت سازوکار مناسبی را در دستور کار دارد، گفت: در بعد عمومی با شوراها و شهرداری ها تفاهم نامه هایی را منعقد کردیم. علاوه بر این با کانون وکلا در بعد مدنی نیز تفاهم نامه ای به امضاء رسید.
وی تصریح کرد: از مجاری دولت ، ما شاهد فعالیت دفاتر نظارت و پاسخگویی به شکایت وزارتخانه ها هستیم و دفاتر فعال در هر وزارتخانه می توانند مسائل مرتبط با حقوق شهروندی از جمله بحث تکریم ارباب رجوع و شکایت ها را دنبال کنند.
براساس گزارش وزارت علوم ، این تفاهم نامه به منظور بسط و توسعه همکاری های علمی و آموزشی، پژوهشی و اجرایی برای استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های امضا شد.
همگام شدن با سیاست های کلی نقشه جامع علمی کشور و برنامه های کلان این حوزه، از طریق پیگیری برای مبارزه با فساد، رعایت حقوق بشر و حقوق شهروندی به عنوان ماده اول این تفاهم نامه قید می شود. تفاهم نامه با اعتبار سه سال در چهار ماده به امضا طرفین رسید.
فراهنگ**9187**1601**

 

 

 

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *