یونیورسیتی ورلد نیوز: ایران و چین طلایه دار رشد علمی و تحقیقاتی در قاره آسیا

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، این نشریه درگزارش روزشنبه خود با اشاره به گسترش مشارکت توده های مختلف مردم در آموزش عالی در جهان بخصوص شرق و جنوب شرق آسیا و نیز افزایش تعداد دانشگاه های مطابق با استاندارد های جهانی در منطقه، ایران را در مقام نخست رشد عملی و تحقیقاتی در قاره آسیا قرار داد.
براساس این گزارش، ایران با 23.5 درصد در مقام نخست نرخ رشد سالانه تولید مقالات علمی و تحقیقاتی در آسیا قرار دارد و پس ازآن چین با 15.4درصد، تونس با 13 درصد، تایلند با 12.7 درصد و مالزی با 11.5 درصد در رتبه های دوم تا پنجم قرار گرفته اند.
یونیورسیتی ورلد نیوزمی نویسد: خروجی علمی در یک مقیاس سالانه در کشور های در حال توسعه و اقتصاد های نوظهور بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است و کشور های گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) و دیگر کشور ها نظیر ایران و تایلند هم اکنون در این زمینه پیشرو هستند.
در شرق و جنوب شرق آسیا، همکاری های علمی همچنین به یک معیار مهم در مناسبات منطقه ای تبدیل شده است و ایران نیز به عنوان یک کشور وسیع با تمدن طولانی به یک پیشرفت قابل توجه در زمینه علمی و آموزش عالی در دو دهه گذشته دست یافته است.
دو دانشگاه ایران و دو دانشگاه مالزی هم اکنون در نظام رتبه بندی دانشگاه های جهان جزو 500 دانشگاه برتر هستند. دانشگاه ملی سئول و چهار دانشگاه از چین نیز در میان 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. دانشگاه ملی سنگاپور نیز به عنوان یکی از دانشگاه های شاخص شناخته می شود که چنانچه دریافت جایزه نوبل در رتبه بندی دانشگاه های جهان یک معیار موثر نبود، این دانشگاه هم اکنون در میان 50 دانشگاه برتر جهان قرار داشت.
آنچه هم اکنون درشرق آسیا حائز اهمیت است، ایجاد ظرفیت های علمی درنظام های نوظهور آموزش عالی در منطقه است و همکاری با شرکای برون مرزی در این زمینه ضروری و قابل توجه خواهد بود.
ایجاد ظرفیت های علمی به توجه، زمان و منابع کافی نیازمند است و همکاری های برون مرزی و تخصیص بودجه لازم در این زمینه نقش اساسی ایفا می کنند.
«یونیورسیتی ورلد نیوز» یک نشریه هفتگی آنلاین درانگلیس است که فعالیت خود را از سال 2007 در زمینه اخبار و گزارش های مرتبط با آموزش عالی آغاز کرده است.
این نشریه تنها شریک رسانه ای کنفرانس جهانی یونسکو در زمینه آموزش عالی در سال 2009 و شریک رسانه ای کنفرانس سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه در زمینه مدیریت موسسه های آموزش عالی در سال 2010 در پاریس بوده است.
آساق ** 9386 **1590

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *