کارگروه ‘آموزش عالی ایران’؛ طرحی برای همکاری های علمی در عرصه بین المللی

کارگروه

دکتر ‘عنایت الله شعبانی’ عضو ‘کارگروه آموزش عالی ایران’ که به نمایندگی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در نمایشگاه بین المللی آموزش عالی استار مالزی شرکت کرده است به خبرنگار ایرنا، گفت: در قانون برنامه پنجم کشور جذب دانشجوی خارجی مطرح شد و وزارتخانه ها موظف شدند براساس ماده 20 قانون برای بین المللی شدن و جذب دانشجو و ایجاد رشته ها، پژوهش ها و
تحقیقات مشترک فعالیت کنند.
وی همچنین اعلام کرد در قانون برنامه ششم برخی دانشگاه های کشور رسالت ملی، منطقه ای و یا بین المللی یافتند و بحث پذیرش دانشجوی خارجی در این راستا در حال شکل گرفتن است.
وی معتقد است کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا، آلمان و مالزی که پیشرفت چشمگیری در امر جذب دانشجوی خارجی داشته اند نهادی مانند ‘کارگروه آموزش عالی ایران’ را تشکیل داده و برای جذب دانشجویان خارجی اقدام کردند.
این کارگروه سال 1392 به پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به منظور ایجاد تحرک و الگوسازی و معرفی نظام آموزش عالی ایران در وزارت امور خارجه تشکیل شد.
شعبانی گفت که دانشگاه بین المللی علوم پزشکی تهران پیش از تشکیل این کارگروه از سال 2011 فعالیت خود را با هدف ایجاد و هدایت نظام آموزش عالی ایران به سمت آموزش عالی بین المللی و ایجاد زمینه برای حضور دانشگاه ها در عرصه آموزش عالی بین المللی آغاز کرد.
وی گفت که در نخستین فراخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های پزشکی جهان بیش از 11 هزار خارجی متقاضی تحصیل در این دانشگاه شدند.
این دانشگاه به دلیل ظرفیت محدود پذیرش و در نظر گرفتن استانداردهای علمی دانشگاه تهران تنها به یکهزار و 400 نفر از متقاضیان پذیرش داد که در نهایت 500 نفر از این تعداد ثبت نام و تحصیل خود را در ایران آغاز کردند.
این فعالیت به گفته وی مقدمه ای برای تشکیل کارگروه آموزش عالی ایران شد که در وزارت امور خارجه تشکیل شده است و هم اکنون دانشگاه های معتبر ایران همچون دانشگاه شریف، امیرکبیر، خواجه نصیرالدین طوسی و چند دانشگاه دیگر فعالیت خود را در عرصه بین الملل آغاز کرده اند.
مدیر توسعه امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد دانشگاه های زیادی که در رشته های پزشکی دانشجو می پذیرند هم اکنون عضو این نهاد هستند که در مرحله نخست فعالیت خود قرار دارد.

وی با اشاره به برگزاری نشست های سالانه دیپلمات های بلندپایه کشورمان در خارج و نشست رایزنان فرهنگی در آینده، گفت که وظایف این کارگروه و شرایط دانشگاه ها برای جذب دانشجو در این نشست ها برای دیپلمات ها تشریح می شود، هر چند هنوز تبلیغات برای شروع و ورود به مرحله اجرایی آغاز نشده است.
شعبانی کارگروه معرفی ‘آموزش عالی ایران’ را نهادی بین وزارتخانه ای میان وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت امور خارجه دانست.
دبیرخانه ‘آموزش عالی ایران’ در وزارت امور خارجه است، چون به اعتقاد این عضو این کارگروه، در درجه نخست لزومی به ایجاد دفاتر جدید به صورت موازی برای ایجاد نمایندگی ‘آموزش عالی ایران’ در دیگر کشورها وجود ندارد.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد پیش بینی استقبال جوانان دیگر کشورها به ویژه کشورهای اسلامی از دانشگاه های ایران، به فراخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 2011 برای ثبت نام دانشجویان خارجی اشاره کرد و گفت: تقاضای 11 هزار نفری جوانان برای ورود به یک دانشگاه ایران در یک فراخوان در زمانی که اطلاعات زیادی در دسترس آنها نبوده، نشان دهنده ظرفیت بالای ایران در این امر است.
شعبانی با توجه به آمار متقاضیان تحصیل در ایران، بر لزوم بالابردن ظرفیت ها از جمله ورود دیگر دانشگاه های ایران که استانداردهای لازم برای ورود به عرصه بین المللی را دارند، رعایت استانداردهای بین المللی از جمله امکانات، زبان بین المللی و فضاسازی و به خصوص معرفی و تبلیغات در عرصه بین المللی تاکید کرد و این نکات را ‘بسیار مهم و قابل توجه’ دانست.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اهداف کمی این کارگروه برای پذیرش دانشجو تا یک زمان معین، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به تنهایی پیش بینی کرده است تا پایان سال 1397 خورشیدی یکهزار دانشجوی خارجی را با استانداردهای بین المللی پذیرش کند.
مدیر توسعه امور بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد برای پذیرش دانشجو در ابتدا باید با کشورهایی همچون ترکیه و مالزی وارد رقابت شویم و در مرحله بعد این کارگروه وارد برنامه اجرایی شده تا نمایندگی های ‘آموزش عالی ایران’ در جهان فعال شود.
وی همچنین یکی از روش های بین المللی سازی دانشگاه ها را اعزام دانشجو به خارج از کشور دانست و گفت که این حرکت در ایران خود به خود اتفاق افتاده و دغدغه ای در این مورد وجود ندارد.
آساق**1611

 

انتهای پیام /*

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *